Opel’in crossover’ı Mokka, geçirdiği makyajdan sonra sonuna X takısı ekledi. En büyük rakiplerinden biri olan Fiat da 500X modeline dizel-otomatik kombinasyonu getirerek, Mokka X’in karşısına daha güçlü çıkıyor.
Opel’in 2012 yılında üretimine başladığı Mokka modeli, markanın geri kaldığı crossover segmentine hızlı bir giriş yapmıştı. Avrupa’da başarılı satış rakamlarına ulaşan Mokka, ülkemizde de ilgi görmesine rağmen dizel-otomatik kombinasyonunun eksikliğini hissediyordu. Alman marka sonuna X takısı getirdiği Mokka’yı makyajladıktan sonra ülkemizde de dizel-otomatik kombinasyonuyla satmaya başladı. Opel’in övgü toplayan 1.6 litrelik dizel ünitesiyle kombine edilen altı ileri tork konvertörlü otomatik şanzıman Mokka X’in satışlarını ciddi oranda artıracağa benziyor. Fakat Mokka X’in işi pazarda o kadar da kolay değil çünkü karşısında Fiat’ın ikonik modeli 500’den türetilen 500X yer alıyor. Fiat 500X, 2014 yılında yollara çıktığında sevimli tasarımı, pratik ve fonksiyonel iç mekânıyla övgü toplamıştı. Fakat Fiat’ın da Opel gibi tek eksiği 1.6 litrelik dizel motorla otomatik şanzıman sunmuyor oluşuydu. İtalyan marka da bu eksikliğini geçtiğimiz aylarda gidererek pazarda Mokka X’i yalnız bırakmayacağını göstermiş oldu.
İlginizi çekebilir
Her iki model de ülkemizde birden çok motor seçeneği ile satılıyor. Opel Mokka X’i 140 HP güç üreten 1.4 litre turbo benzinli motor ve 136 HP güç üreten 1.6 litrelik dizel motor seçeneğiyle tercih edebiliyorsunuz. Her iki motor seçeneğinde de otomatik şanzıman seçme şansınız var ve ayrıca yine her iki motor seçeneğinde de dört tekerlekten çekiş sistemi tercih etmek mümkün. Fiat 500X’de ise 110 HP güç üreten 1.6 litre atmosferik, 95 HP güç üreten 1.3 litre dizel, 120 HP güç üreten 1.6 litre dizel ve 140-170 HP güç çıkış seçenekleri olan 1.4 litre turbo benzinli motor tercih edebiliyorsunuz. Otomatik şanzıman ise 140 HP’lik 1.4 turbo benzinli ve 120 HP’lik 1.6 litrelik dizel motorlarda bulunuyor. 170 HP’lik benzinli versiyon dokuz ileri otomatik şanzımanla geliyor. Dört tekerlekten çekiş sistemi de yine sadece 170 HP’lik 1.4 litrelik turbo benzinli motorla sunuluyor.
Fiyatlara geldiğimizde Mokka X’in başlangıç fiyatı 87 bin 321 TL başlarken, Fiat 500X 80 bin 900 TL’den başlıyor. Başlangıç fiyatlarında Opel dezavantajlı gibi görünse de Fiat 500X’in baz versiyonunda 1.6 litrelik atmosferik motor, Opel Mokka X’te ise 1.4 litrelik turbo benzinli motorun olduğunu belirtmeliyiz. Dizel-otomatiklere geldiğimizde ise Opel Mokka X 97 bin 666 TL’den başlarken, Fiat 500X 100 bin 900 TL’lik etikete sahip.
Kaputların altına geldiğimizde her iki modelde de ülkemizin vergi sistemine uygun 1.6 litrelik turbo dizel motorları görüyoruz. Opel Mokka X’in 1.6 litrelik motoru 136 HP güç ve 320 Nm tork üretiyor. Bu değerler 1.6 litrelik dizeller arasındaki en performanslı motorlardan biri olmasını sağlıyor. 0-100 km/s hızlanmasını 10.9 saniyede tamamlayan Mokka X’in maksimum hızı ise 188 km/s. Fiat 500X’in 1.6 litrelik dizel motoru 120 HP güç 320 Nm torka sahip. 0-100 km/s hızlanmasını 10.5 saniye ve maksimum hız 186 km/s. Peki, Fiat 500X’in motoru Opel Mokka X’e göre daha az güç çıkışına sahipken nasıl daha performanslı olabiliyor? Bu sorunun iki cevabı var: Biri Fiat 500X 1320 kilogramlık ağırlığa sahipken, Mokka X 1462 kilogram. İkincisi ise Opel Mokka X’de altı ileri konvansiyonel bir otomatik yer alırken, Fiat 500X DCT isimli altı ileri çift kavramalı otomatik şanzımana sahip. Yani saf güç günümüzde tek başına işe yaramıyor. Aynı durum yakıt tüketiminde de yaşanıyor. Opel Mokka X’in fabrika verisi ortalama yakıt tüketim değeri 5.0 lt/100 km olarak verilmiş, Fiat 500X’in ise ortalama değeri 4.3 lt/100 km.
Sürüş özelliklerine geldiğimiz zaman hem konfor hem de yol tutuş bakımından Opel Mokka X’in daha iyi olduğunu belirtmeliyiz. Mokka X neredeyse bir hatchback kadar iyi yol tutarken, konfordan da fazla ödün vermeyen bir süspansiyona sahip. Fiat 500X ise virajlarda önden kaymaya biraz daha fazla meyilli. Bozuk zeminlerde de Mokka X kadar darbeleri ememiyor. Hafif araziye geldiğimizde ise 500X’n normal, spor ve arazi isimli üç farklı yol durumuna göre değiştirebileceğiniz sürüş modu bulunuyor. Arazi modunun karda kullandığım 500X’te oldukça işe yaradığını belirtmeliyim. Mokka X’te ise böyle bir ayar bulunmuyor ve hafif arazide 500X’in gerisinde kalıyor.
İç mekâna geçtiğimizde 500X’in ikonik bir tasarıma sahip olduğunu görüyoruz. Mokka X’in tasarımı ise daha sade ve markanın diğer modellerinden alışık olduğumuz cinsten. Malzeme kalitesi ve işçilik bakımından her iki model de ortalamayı tutturuyor fakat yalıtım konusunda Mokka X’in daha başarılı olduğunu belirtmeliyiz. Bagaj hacimlerinde Mokka X’in 356 litrelik hacmine karşılık 500X, 350 litrelik bir alana sahip.
Donanıma konusunda ise Mokka X’in ciddi artıları var. Bunlardan en önemlileri Mokka X’te yer alan koltuk ısıtma ve direksiyon ısıtma donanımlarıyla birlikte, aktif ve pasif sürüş asistanlarının da 500X’in önünde olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca Mokka X’in rakipsiz olan ön far sistemi de adeta geceyi gündüze çevirebiliyor.
Sonuç
Tarz meselesi
Her iki modelin de artıları ve eksileri var. 500X daha tutumlu ve performanslıyken, Mokka X konfor ve yol tutuş konusunda 500X’i geride bırakıyor. Ayrıca donanım olarak da 500X’ten önde gözüküyor. Fakat 500X’in çok daha tarz bir otomobil olduğunu belirtmeliyim. Yolda gözler çok daha fazla üzerinizde olacaktır. Kendinizi 500X’in kabininde daha özel hissedebilirsiniz.
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Egemen Atiyar
Son yorumlar