Satışları takip etmeyen birine, geçtiğimiz yıl hangi marka 108 bin 647 adet satarak Türkiye otomotiv pazarı lideri oldu diye sorsanız, ilk sayacağı markalar Renault veya Fiat olurdu hiç şüphesiz. Ama gerçek şu ki, en çok satan marka Volkswagen…
Aslında editör ya da yorum köşelerinde sürekli satış rakamlarından, bayram öncesi kazalardan (!) bahseden; daha doğrusu, kendini bilgili ve sosyal konulara duyarlı göstermeye çalışanlardan hiç hoşlanmam. Bu tip dergilerde yazı yazma şerefine nail olanlardan daha otomobilci yazılar beklerim ama bu kez ben de biraz verilerden bahsetmek istiyorum. Biliyorsunuz Türkiye’de üretim yapan birçok dev marka var. Renault, Fiat, Ford, Hyundai, Toyota ve Honda ürünlerini Made in Turkey damgalı olarak satın alabiliyoruz. Hatta bu markaların yine birçoğu sadece Türkiye’de üretilip dünyaya ihraç edilen modellere sahip. İhracatımızın büyük bir kısmını otomotiv oluşturuyor ama bir marka var ki, Türkiye’de üretim yapmadığı halde en çok satan olmayı beceriyor. Bu aslında garip bir durum. Markaların yerli olmanın avantajını kullanamamaları bir yana tüketicilerin de genel eğiliminin değiştiğini gösteriyor. Üstelik VW’nin başarısı sadece binek otomobilde ya da ticarilerde değil. İkisinin toplamında birinci olmayı başardı. Sadece binek otomobil diye ayıracak olursak ise 90 bin 027 adetle Renault’nun birinciliğini görüyoruz.
Neyse, aslında bahsetmek istediğim bu değil. VW’nin ürünlerinin kalitesi zaten belli. Türk tüketicisinin neden bu markaya yoğunlaştığını anlamak güç değil. Beni şaşırtan ise VW’ye madem bu kadar meraklıyız, aynı altyapıyı kullanan Seat ve Skoda’yı neden el üstünde tutmuyoruz? Bildiğiniz gibi hem Skoda hem de Seat tamamen VW raflarından alınan malzemelerle şekillendirilmiş otomobiller. Süspansiyonsa süspansiyon, TDI motorsa TDI motor, DSG şanzımansa DSG şanzıman… Peki, o halde neden daha pahalı olan VW modelleri 84 bin 646 adet (binek otomobil) satılırken; Seat 12 bin 697, Skoda ise 14 bin 537 adet satılıyor? Bu haksızlık değil mi? Hem aynı altyapıyı kullanacaksınız hem daha ucuz olacaksınız hem de daha az satacaksınız… Şöyle örnek verelim, 90 HP 1.2 TSI motorlu, DSG şanzımanlı Comfortline VW Polo 51 bin 490 TL’yken, 105 HP TSI motorlu, DSG şanzımanlı ve Style donanımlı Seat Ibiza 45 bin 900 TL. Üstelik Seat lehine dijital klima gibi birçok artı donanım avantajı da var. Ibiza’nın 15 HP daha güçlü olduğunu saymıyorum bile.
İlginizi çekebilir
Burada benim aklıma tek şey geliyor, o da imaj. İnsanlarımız buna çok önem veriyor. Bir VW’nin içinden inmek ile bir Seat’ın içinden inmek farklı bir duygu olsa gerek. Ama o Seat ya da Skoda’nın kalbinin zaten VW olduğunu hiç umursamıyoruz. Sonuç olarak, VW almayın Seat’a, Skoda’ya yönelin demiyorum elbette. Ama körü körüne de otomobil satın almayın. Aynı teknolojiye sahip diğer markalar da incelemeye değmez mi?
Son yorumlar