Bu yazı benim için çok önemli. Çünkü 22 yıllık bir otomobil dergicisi olsam da ilk kez bir Jaguar’ın direksiyonuna oturuyorum. Tabii bu benim ayıbım değil, vizyonu dar, eski ithalatçı Ortaklar Otomotiv’in kabahati. Neyse ki, Jaguar’ın Borusan Otomotiv’e geçmesiyle birlikte biz de vahşi kedinin ne anlama geldiğini, geç de olsa deneyimlemeye başladık. Üstelik XE’den hemen sonra yeni XF’in test sürüşü için İspanya’ya gittim. Kısacası bir ayda iki Jaguar, hiç fena değil. F-Type’ı da kullanabilsem, gönül rahatlığıyla emekli olabilirim.
Jaguar’ı orta sınıfta temsil edecek XE’nin ilk fotoğraflarını gördüğümde açıkçası çok beğenmiştim. Canlısı da inanın o kadar güzel. En azından her köşe başında görmeye başladığımız premium modellerden biri değil. Onunla farklı olacağınız çok açık.
İngiliz markanın orta sınıf hikâyesi aslında yeni değil. 2001-2009 yıllarında üretilen X-Type, Ford Mondeo altyapısı taşıyor olduğundan önden çekişliydi. Şık bir otomobil olsa da hiç kimse onun bir BMW 3 Serisi ya da Mercedes C-Serisi rakibi olduğunu düşünmedi. Jaguar, aradan altı yıl geçtikten sonra bu kez daha iddialı bir modelle karşımızda. Hintliler’in parası ve İngilizler’in tasarım ile mühendisliği birleşince ortaya çok başarılı bir paket çıkmış.
İlginizi çekebilir
Jaguar XE’niğn aslında birçok motor seçeneği bulunuyor ama ülkemizde en çok satması muhtemel olan seçenek 180 HP’lik 2.0 d. Bu motorun 163 HP’lik bir versiyonu daha var ancak manuel şanzımanla satıldığı için satış potansiyeli düşük Yurtdışındaki diğer motor seçenekleri arasında 2.0 lt 200 HP benzinli, 2.0 lt 240 HP benzinli ve 3.0 lt V6 340 HP benzinli üniteler de bulunuyor. Buraya kadar her şey tamam ama vergi dezavantajı nedeniyle ülkemizde çok satmak için 1.6 lt ve altında motor seçeneklerine de sahip olmak durumundasınız. İngilizler’in böyle bir derdi olmadığı için XE’ye küçük bir motor uygulamayı düşünmemişler. İşte bu noktada devreye Mercedes giriyor. 136 HP gücündeki C 200 d, 1.6 lt’lik Renault motoruyla hem tatmin edici bir performans hem de ciddi fiyat avantajı sunuyor. Jaguar XE ile Mercedes C 200 d arasında yaklaşık 100 bin TL fiyat farkı var. Bu durumda tercihinizi kediden yana yapmak için çok önemli nedenleriniz olması gerekli. Bu önceliklerden biri performans. XE, 44 HP güçten daha önemli olarak 150 Nm daha fazla tork sunuyor. Yani 1.6 lt’lik atmosferik bir motor kadar fazlası var. Tabii bu fark, esneklikten maksimum hıza ve ilk hızlanmaya kadar her noktaya etki ediyor. C 200 d’nin 11.6 sn’lik 0-100 km/s hızlanmasına karşılık, Jaguar aynı hıza 7.8 sn’de çıkabiliyor. Peki, bu çok önemli mi? Sürekli uzun yolda otomobil kullanmıyorsanız çok da önemli değil. C 200 d de şehir içinde yeterince atak. Tabii daha önce belirttiğimiz gibi bu gerçek bir karşılaştırma değil. XE 2.0 d’nin gerçek rakibi 170 HP’lik C 220 d. Ama onun da silindir hacmi 2143 cc olduğu için fiyatı 297 bin TL’lere fırlıyor. Diğer yandan bir BMW 320d 180 bin, Audi A4 2.0 TDI ise 155 bin TL civarında satılıyor. Kısaca Jaguar pahalı ve usta rakiplerine üstünlük sağlaması için çok daha iyi olması lazım.
Kabine geçtiğinizde benzer genişlikte iç mekanlarla karşılaşıyorsunuz. Jaguar’ın rakipleri gibi premium olduğunu hissetmek çok kolay. Bazı detaylarda işçilik problemleri olsa da (örneğin çok düz olmayan dikişler) genel kalite başarılı. Kapı kollarındaki plastikler ise oldukça ucuz görünüyor. Diğer yandan, günümüz otomobillerinde artık bir mecburiyet olan bilgi-eğlence sistemlerinde XE, rakibi C 200 d’den daha başarılı. Mercedes’in sistemi sonradan eklenmiş gibi görünüyor ve kumandalarının kullanımı da daha zor.
Sürüş kısmında ise İngiliz mühendislerin işini iyi yaptığını hemen fark ediyorsunuz. Süspansiyon sistemi çok olgun. Hem yol tutuştan ödün vermiyor hem de konfordan. XE’nin ülkemizin bozuk yollarında gidişi bile premium Almanlar’a rakip olduğunu belli ediyor. Motor ile sekiz ileri otomatik şanzımanın uyumu da başarılı. Ayrıca yakıt tüketimi de performansa oranla kabul edilebilir. Fabrika verilerine göre 2.0 lt’lik Jaguar ile 1.6 lt’lik Mercedes aynı tüketime sahipler ama pratikte durum farklı ve Mercedes daha ekonomik olmayı başarıyor. Sonuç olarak XE iyi bir otomobil ve çok gösterişli ama neden 100 bin TL daha fazla ödemelisiniz? Bu sorunun cevabını bulmak biraz zor…
Yazı : Mert Yılmaz
Fotoğraf : Savaş Yılmaz
Sonuç
Bu kafa kafaya karşılaştırma değil. Öyle olsa XE’nin karşısına C 200 d’yi çıkarmazdık. Amacımız orta sınıfın en iyi otomobillerinden birinin karşısında yeni Jaguar’ı gözlemlemekti. XE, dedesi X-Type’ın hiç olmadığı kadar başarılı olacak gibi görünüyor. Açıkçası kabini C-Serisi’nden daha modern. Sürüşü de premium rakiplerini korkutacak kadar olgun.
Diğer rakipler
Audi A4
XE’nin Alman rakiplerinden biri de Audi A4. Kısa bir süre önce yenilenen A4, henüz ülkemizde satılmıyor ama önceki nesil de hayli iddialı. XE 2.0 d’nin karşısına çıkabilecek olan A4 2.0 TDI 177 HP gücünde ve fiyatı da daha uygun.
BMW 3-Serisi
Jaguar XE’nin rakiplerinden biri 3-Serisi. İngiliz marka sürüş keyfi ile iddialı olduğundan belki de en büyük rakip Münih’ten geliyor. Yeni BMW 320d’nin 180 bin TL’lik fiyatı Jaguar’dan ucuz olduğu anlamına geliyor.
Son yorumlar