Goodyear, LSE işbirliği ile Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 15 Avrupa ülkesinde yürütülen anket çalışması kapsamında, sürücüler arasında yapılan detaylı mülakat ve araştırmalar sonucunda, trafikte yedi farklı sürücü karakterinin olduğunu tespit etti. Bu araştırma, sürücülerin yol üzerindeyken birbirlerinin davranışlarını nasıl etkilediklerini belirlemeyi amaçlamaktadır.
Trafikteki 7 Farklı Sürücü Tipi
Öğretmen: Diğer sürücülerin yanlış yaptıklarını bildiğinden emin olmak ister ve diğerlerine bir şeyler öğretme çabalarının fark edilmesini bekler.
İlginizi çekebilir
Her şeyi bilen: Etrafının beceriksizlerle kuşatıldığını düşünür ve kendisi otomobilin içerisinde güvendeyken diğer sürücülere küçümser şekilde bağırarak kendini hoşnut eder.
Rekabetçi: Tüm diğer sürücülerin önüne geçmek ister ve birisi buna engel olduğunda sinirlenir. Birisi onu sollamaya çalıştığında hızını artırabilir ya da kimsenin önüne geçmemesi için boşlukları kapamaya çalışabilir.
Cezalandırıcı: Herhangi bir yanlış davranışta bulunulduğunu düşündüklerinde diğer sürücüleri cezalandırmak ister. Aracından inebilir ya da diğer sürücülere doğrudan yaklaşabilir.
Filozof: Yanlış davranışları kolayca kabullenir ve rasyonel açıklamalar getirmeye çalışır. Otomobildeyken hislerini kontrol etmeyi başarır.
Kaçınan: Yanlış davranışlarda bulunan diğer sürücüleri dikkate almaz ve onları birer tehlike olarak görmez.
Firari: Kendisini soyutlamak için müzik dinler ya da telefonda konuşur. Firariler, otoyoldaki diğer sürücülerin hiçbiriyle ilişki kurmak zorunda kalmamak için kendi seçtikleri sosyal ilişkilerle kendi dikkatlerini dağıtmayı seçer. Bu her şeyden önce, sinirlenmemek için de uyguladıkları bir stratejidir.
LSE ile yürütülen bu proje kapsamında, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 15 Avrupa ülkesinde sürücü davranışları araştırılarak, Goodyear’ın uzun zamandır desteklediği yol güvenliğinin artırılması ve hayat boyu öğrenme felsefesine yeni bilgilerin eklendiği bir çalışma gerçekleştirildiğine değinen Goodyear Avrupa, Orta Doğu, Afrika Tüketici Lastikleri Başkan Yardımcısı Olivier Rousseau, “Bu davranışların çoğu yoldayken bizi tehlikeli durumlara sürükleyebilir. Hangi türden bir karakter sergilediğimizi ve hangi durumların dürtülerimizi harekete geçirdiğini anlamak, hepimiz için bu dürtüleri daha iyi şekilde kontrol altına alabilmemiz adına atılacak ilk adımdır” dedi.
Bu sayede, hem kendimiz hem de diğer sürücüler için daha güvenli bir sürüş ortamı yaratabileceğimizin altını çizen Rousseau, “Agresif sürüşe karşı yasaların etkili yaptırımlarının yanı sıra; eğitim ve hayat boyu öğrenme, sürüşün sosyal ve duygusal yönünü ele almada ve yol güvenliğinde önemli ilerlemelerin kaydedilmesinde, en güçlü toplum stratejileri olmaya devam etmektedir” dedi.
Araştırmanın başında olan sosyal psikolog Dr. Chris Tennant ise, “Çoğu zaman arabamızın rahat koltuğunda mutlu bir şekilde otururuz; ancak, her an diğer sürücülerle etkileşim haline geçmemiz gerekebilir. Bu durum, trafiği zorlu ve belirsiz bir sosyal çevre haline getirmektedir. Diğer sürüclerin sürüşüyle ilgili endişelenebilmemiz bir yana, bu araştırma; sürücülerin davranışlarının bizim yaptıklarımıza bağlı olduğunu ortaya çıkarıyor. Sevmediğimiz karakterleri aslında biz yaratıyoruz. Bir psikoloğun bakış açısından, bu farklı karakter türleri, sürücülerin öfkeleri ve güçlü duygularıyla başa çıkmak için kullandıkları farklı dışavurum türlerini yansıtmaktadır. Her zaman tamamen tek bir karakter türünü taşımayız. Duruma ve diğerleriyle kurduğumuz etkileşime göre, çoğumuzda bu profillerin birkaçı ortaya çıkar” dedi.
Son yorumlar