Kompakt sınıfta daha fazla SUV yok: Skoda Kodiaq, sınıfındaki rakiplerini hem gövde boyutları hem de cömert iç mekânıyla geride bırakıyor. 180 HP’lik 2.0 TSI 4×4 testte…
Muhtemelen Kodiaq hakkında pek çok şey okudunuz ve duydunuz. Mesela otomobilin adını Alaska’da yaşayan bir ayı türünden aldığı da bunlar arasında yer alıyor. Ancak bu tam anlamıyla yüzde 100 doğru bir bilgi değil. Çünkü bu kelime Kodiak Arşipeli ve Alaska Yarımadası’nda yaşamış olan yerli halk Aleut’ların dilinde ayı değil ada anlamına geliyor. Kısacası Kodiak Ayısı’nın adı Shelikof Boğazı ile anakaradan ayrılan adada yaşadıkları için geliyor.
İlginizi çekebilir
İsim konusunu açıklığa kavuşturduğumuza göre otomobile dönebiliriz. Aynı adı taşıyan ayı gibi Skoda Kodiaq da türünün en büyüklerinden biri. 4.7 metrelik uzunluk ve 2.8 metreye yaklaşan aks aralığıyla kompakt SUV sınırlarını aşıyor. Görsel olarak bakıldığında da Skoda Kodiaq’ın heybetli bir otomobil olduğunu saklamak gibi bir çabası olmadığı görülüyor.
Net ışık çizgileri ve köşeli tekerlek yuvalarıyla birlikte Skoda kendinden emin bir duruşa sahip. Aynı platformu kullanan Volkswagen logolu kardeşinden büyük olduğunu anlamak için ölçüm aletlerine gerek yok. İş, aynı fabrikadan çıktığı Seat Ateca’ya geldiğindeyse fark 33 santimetreye çıkıyor.
Bu açık bir meydan okuma ve Kodiaq’ın iç mekânında da çok cömert olması şaşırtıcı değil. Bu algı özellikle ikinci koltuk sırası için geçerli. Öne bakıldığında Kodiaq’ın bir Tiguan veya Ateca’dan daha geniş hissettirdiğini söylemek mümkün ancak aradaki farklar bir sınıf farkından bahsettirecek kadar büyük değil. Ancak üçüncü koltuk sırasına geçilip oturulduğunda veya bu koltuklar katlandığında durum değişiyor. 560 litrelik bagaj hacmi beş kişilik versiyonda tam 650 litreyken, arka koltuklar katlandığında maksimum hacim 2065 litre gibi rekor seviyeye çıkıyor. Büyük bagaj kapağının ardındaki geniş açıklık sayesinde yük bölümüne erişmek kolay. Elbette 74 santimetrelik yükleme eşiğini aşanlar için.
Buna ek olarak Skoda’nın sloganı olan Simply Clever’ı yansıtan akıllı fikirler otomobilde ve otomobille geçirilen hayatı kolaylaştırıyor. Skoda’ya göre Kodiaq 30’dan fazla Simply Clever fikri bünyesinde barındırıyor. Bunlar arasında biri var ki çok dikkat çekici: Ayarlanabilir kafalığı ve yumuşak bir battaniyeyi de kapsayan uyku donanımı. Bunun dışında Skoda’nın artık folklorü haline gelen kapılardaki şemsiyeler, depo kapağındaki buz kazıyıcısı veya ayak hareketiyle açılan bagaj kapağı da Kodiaq’ta mevcut. Bunların hepsi iyi hoş da otomobil yolda nasıl?
Teknolojik benzinli turbo
Kodiaq, ilk testine 180 HP gücündeki 2.0 TSI motor, DSG şanzıman ve dört tekerlekten çekişli olarak, zengin Style donanımıyla çıkıyor. Bu kombinasyon tercih edildiğinde otomobilin Almanya fiyatı en az 36 bin 890 Euro olurken, bir alt paket olan Ambition’ı tercih edenler 2400 Euro tasarruf edebiliyorlar. Bu parayı Columbus bilgi-eğlence sistemine veya Glamour deri döşemeye yatırmak da bir seçenek. Neyse yatırım önerilerini bir yana bırakıp, kullanalım…
Skoda; sessiz, dengeli ve yumuşak çalışan 2.0 lt’lik benzinli turbo motoruyla kendinden emin bir biçimde ilerlerken, DSG otomatik şanzıman vites değişimlerini aracın içindekilere hissettirmeden nazikçe gerçekleştiriyor. Dört silindirli bir güç ünitesinde daha fazla motor-şanzıman konforu bulmak neredeyse imkânsız. Kodiaq’ta görev yapan 2.0 lt’lik benzinli turbo, ilk kez güncel Audi A4’te karşımıza çıkmıştı. Motorun en önemli özelliği B veya Miller döngüsü olarak adlandırılan bir prensibe göre çalışması. Bu döngüye göre motorun emme zamanı kısaltılarak yarı yük konumundayken daha az hava emmesi sağlanıyor. Bu sayede sıkıştırma fazı kısalarak daha yüksek bir sıkıştırma oranı elde edilebiliyor.
Bu yenilikçi yapıya karşın motorun bir tasarruf mucizesi yarattığından bahsetmek mümkün değil. Test ortalaması 7.3 lt/100 km olarak açıklanan ortalama tüketim değerinden 2.4 lt daha fazla: 9.7 lt/100 km. Kodiaq, yaklaşık 1.8 ton ağırlığında ve otomobilin Tiguan’a göre fazla kilolarını test tüketiminde görmek mümkün. Bu açıdan bakıldığında otomobilin performans değerlerinin yerli yerinde olduğunu söylemek gerekiyor: 8.6 saniyede 0’dan 100 km/s ve 207 km/s makimum hız, bu sınıfta ve cüssede bir otomobil için yeterliden de iyi.
Mükemmel konfor
Otomobilin sunduğu konfor için söyleneceklerse daha da iyi. Adaptif süspansiyon sistemi ve ‘drive select’ adı verilen sürüş modu seçimiyle donatılan test aracında bilindik sürüş modlarının yanında bir de arazi sürüş programı var. Bu program tercih edildiğinde gevşek zeminde ABS ile çekiş kontrol sisteminin daha fazla kaymaya izin vermesi sağlanıyor ve standart donanımdaki elektronik diferansiyel kilidi XDS daha sıkı çalışıp eğim iniş ve çıkış yardımcıları devreye giriyor. Kısa arazi sürüşü esnasında sistemin işleyişi beğenimizi kazandı.
Yaklaşık 20 santimetrelik bir taban yüksekliği sunabilen Kodiaq, tahmin edilenden daha fazla arazi yeteneğiyle şaşırtıyor. Asfalt üzerinde de işler büyük Skoda için yolunda. DCC adı verilen adaptif süspansiyon sisteminde normal ve comfort modları tercih edildiğinde virajlarda belirgin bir salınım ortaya çıkıyor. Bu durum büyük ve konforlu bir otomobil kullanıyor olmanın keyif veren hissini gülendirirken, DCC’de sport modu tercih edildiğinde gövde salınımı biraz daha kontrol altına alınıyor. Ancak bu durumda da yuvarlanma konforu zaafiyet gösteriyor.
Hal böyle olunca Kodiaq virajları biraz daha çevik dönmeye başlıyor ve daha hafif olan Tiguan’ın seviyesini yakalıyor. Slalom ve şerit değiştirme esnasında ortaya çıkan hızlar, bu algının gerçekte de bir karşılığı olduğunun altını çiziyor.
Otomobilin hissettirdiği ve gerçekte sunduğu çeviklikte çok hızlı tepkiler veren dört tekerlekten çekiş sistemi kadar direkt ve hassas çalışan direksiyonun da çok büyük bir payı var. Kodiaq, bu artılarıyla birlikte hem hızlı hem de yavaş virajlarda çok nötr ve hesaplanabilir bir sürüş karakteri sunabiliyor. Çok ani ağırlık transferleri ve gereksiz direksiyon manevraları bile otomobili kayda değer bir biçimde huzursuz etmiyor.
Peki, Skoda’nın yeni SUV’unda eleştiriyi hak eden noktalar yok mu? Elbette var. Ancak bunları ciddi anlamda dile getirmek için çok da iyi niyetli olmamamak gerekiyor. Style donanımında standart olarak sunulan sekiz inçlik dokunmatik ekran üzerinden gerçekleşen kontrol için gözleri yoldan ayırmak gerekiyor ve bu da çok pratik değil. Kontrol edilmesi gereken özelliklerin sayısı çok olunca bu durum göze daha çok batıyor: Eksiksiz tanımını hak eden elektronik asistanlar, 360° Area View çevre görüş sistemi, navigasyon sistemi, MirrorLink, Apple CarPlay ve Android Auto otomobilde sunulan gelişmiş özellikler arasında yer alıyor. Kodiaq multimedya sisteminden elektronik güvenlik yardımcılarına kadar her konuda günü yakalıyor ve bu konuda Tiguan da fazlasını sunamıyor. Benzer bir yorum otomobildeki kusursuz işçilik kalitesi için de geçerli. Test otomobilindeki parçaların birleşim noktaları çok dengeli ve kullanılan malzemelerin kalitesi de Volkswagen seviyesinde. Peki hangisi daha iyi? Bu sorunun cevabı için yapacağımız karşılaştırmayı beklemeniz gerekiyor.
Yazı: Heinrich Lingner
Fotoğraf: Achim Hartmann
Son yorumlar