Eğer bir Porsche 911’de arka spoyler gökyüzüne kadar yükseliyorsa. o zaman RS sezonu açılmış demektir. Yeni GT3 RS. 9000 d/d çeviren atmosferik motoruyla 520 HP güç üretiyor ve sürüş dinamiklerinde tamamen yeni bir boyut ortaya koyuyor.
Dikiz aynasına bir bakalım. Arkadaki devasa spoyler yerinde duruyor mu? Yer Hockenheimring. Parabolica. Viraj çıkışında. kısa sürede 200 km/s hıza ulaşmış durumdayız. Çok büyük bir hız sayılmaz. Zaten 0’dan 200 km/s’ye ulaşmak için 11.2 saniye yetiyor. Yeni arka spoyler eskisi ile karşılaştırıldığında 75 kg daha fazla yere basma kuvveti uyguluyor. Yani 144 kg. Bir anlamda arka spoylerin üzerinde iki yetişkin oturuyor gibi bir şey bu. Hayal etmesi bile güç. orada hiç kimse oturuyor olmak istemezdi. Ama sürücü koltuğunda oturup direksiyon başında olanın keyfi de kesinlikle kimsede yok.
İlginizi çekebilir
Kımıldamak pek olası değil
Direksiyon başında olmanın eğlenceli olduğu kesin. Yarış tipi koltuk sürücünün vücudunu tamamen kavrayacak şekilde tasarlanmış durumda. Hareket alanı söz konusu değil. Olmaması da lazım. sonuç olarak virajlarda oluşan yanal kuvvetlerde sürücünün tam olarak sabitlenmiş olması gerekiyor. Sabitleniyor da. Eller direksiyona sıkı sıkı sarılmış. Parmaklar direksiyon simidini hiç bırakmayacakmış gibi iyice kavrıyor. Göz ucuyla sağ taraftaki kumanda paneline bakıyorsun. Bir an için aklından stabilite ve çekiş kontrol sistemini kapatmak geçse de. egzoz sisteminin kapakçıklarını açmakla yetiniyorsun. Böylece titanyum egzoz çıkışlarından daha fazla gürültü çıkıyor.
Kabin içerisindeki her bir ayrıntı ‘hadi beni çalıştır’ ve yola çık diyor. Son derece davetkar. Ama öyle hemen piste çıkamazsın. Önce tartıya çıkmak gerekiyor. Standart depo 64 litre olsa da bu versiyona özel yakıt dahil 90 litrelik bir depo var. Ama sürücü hariç tartıya çıkıyoruz. Fabrika verisi 1.430 kg diyordu. Tartıda 1.508 kg’ı görüyoruz. Bu durum. Porsche’nin konforumuz için eklemiş olduğu opsiyonlardan kaynaklanıyor. Sonuç olarak test aracında navigasyon. dijital bilgi ve eğlence sistemi. Bose ses sistemi ve dijital klima olmak üzere bir dizi konfor odaklı opsiyon bulunuyor. Tüm bunlar 78 kg ağırlık fazlasını açıklamaya yetiyor.
Rakamlar çok şey ifade ediyor
Evet. kesinlikle. Benzer bir donanıma sahip olan ve yaklaşık bir yıl kadar önce test etmiş olduğumuz GT3 sadece 1.445 kg ağırlığa sahipti. Bunu kısmen de olsa RS’te alternatifi olmayan çift kavramalı otomatik şanzımanla açıklamak mümkün. Ayrıca çok daha geniş tabanlı lastikler söz konusu. RS’te önde 245/35-20 yerine 265/35-20 ve arkada ise 305/30-20 yerine 325/30-21 ebadında lastikler görev yapıyor.
Lastikler? Michelin Pilot Sport Cup 2. ama sivil versiyonda. Pist versiyonu olarak tasarlanan R versiyonu değil. Yapılan açıklamaya göre yaklaşık 18 bin Euro değerindeki isteğe bağlı paket ile ağırlık 18 kg daha düşebilirmiş. Bu paket kapsamında stabilizatör gibi bazı yürüyen aksam elemanları da karbon alaşımdan üretiliyor. ki böylece sadece ağırlık değil aynı zamanda esneklik de azalıyor.
Zaten hemen her şey motorsporları dünyasını çağrıştırıyor. Güçlendirilmiş eklemler rijitliği arttırırken. McPherson ön aks ve çok kollu arka aksta kullanılan ilave yaylar ana yayların gerginliğini destekliyor ve böylece mekanik tutunma artıyor. Araç yüksekliği. iz genişliği ve esneklik ayarlanabiliyor. Böylece sürücü sürüş karakterini. kişisel zevkine ve stiline uygun ayarlar ile yapabiliyor.
İdeal oturma pozisyonunu ayarlamak da daha kolay. Mükemmel şekliyle vücudu kavrayan yarış tipi koltuklar. milimetrelik hassasiyetiyle yaklaştırılabiliyor ve direksiyon koltuğa doğru çekilebiliyor. Yükseklik ayarı da var. Hem de elektrik kumandalı. Porsche’ye göre bu ek bir ağılık getirmiyor.
Tek bir dokunuşla 4.0 litre hacimli atmosferik motor hayat buluyor. Motor rölantide Carrera motorlarından farklı daha agresif bir tarz ile çalışıyor ve hırçınlığını açık bir şekilde hissettiriyor. Gaz pedalına küçük bir dokunma hareketiyle birlikte arkadan tekme geliyor ve seni koltuğa yapıştırıyor. Tamam. 470 Nm’lik maksimum tork değerine günümüzün dört silindirli dizel motorları gülebilir. ama devirle birlikte homojen bir şekilde artan güç üretimi kadar yüksek devir çeviriyor olması da dizel motorları kıskançlıktan çatlatıyor olmalı.
Benzersiz bir performans
Altı silindirli Boxer tipi yüksek devirli motor oldukça geniş devir bandını büyük bir isteklikle çeviriyor. Alt devirlerde derinden gelen bir hırıltı ile devir çevirmeye başlayan motor 6200 d/d civarında iyice hırçınlaşıyor ve 8300 d/d itibariyle hırçınlığı azalıyor ama 9000 d/d’ya kadar vites değiştirmek için sürücüye hala pay bırakıyor. Hidrolik yerine sabit supap iticileri bu yüksek devir performansına imkan tanıyor. Sürücüye ise bu yüksek devir seviyesinin tadını çıkartmak kalıyor.
Bunu GT3 zaten yapmıyor muydu? Evet. yapıyordu. Ama ufak tefek oynamalarla elde edilen ek 20 HP güç ve 10 Nm tork fazlası sürüş performansına olumlu yansıyor. Daha önce de ifade ettiğimiz gibi. PDK’dan kaynaklanan bir ağırlık fazlası söz konusu. Ayrıca daha geniş tabanlı lastikler sürtünmeyi de arttırıyor. Fabrika verileri tam olarak tutmuyor. 0-100 km/s için belirtilen 3.2 saniye yerine testlerimizde 3.4 saniye çıkıyor. 0-200 km/s hızlanma için fabrika 10.6 saniye ifade ederken bizim ölçümlerimiz 11.1 saniye çıkıyor.
RS sürücüsü bir anlamda günah keçisi durumunda. 13.3:1 sıkıştırma oranına sahip motor o kadar güzel devir çeviriyor ve devir arttıkça sesi o kadar güzelleşiyor ki. performanslı sürüşlerde sürücü sık sık devir kesiciye yakalanabiliyor. Neyse ki 7 oranlı çift kavramalı şanzıman çok ama çok hızlı ve tam zamanında vites değiştiriyor. Böylece manuel kullanıma da gerek kalmıyor. Şanzıman otomatik sürüş modunda tam zamanında ve mükemmel bir hızla vites değiştiriyor.
Porsche 911 GT3 RS virajlarda konsantrasyon ve dikkat gerektiren bir otomobil. O bir profesyonel ve sürücüsünden de profesyonellik bekliyor. Sorun şu ki. GT3 RS o kadar hızlı ki ve o kadar güven veriyor ki sürücü zaman zaman fizik kurallarını ve bununla birlikte RS’in limitlerini unutabiliyor. Dört tekerlekten yönlendirme teknolojisi viraj performansını daha da yukarılara taşıyan mucizevi bir çözüm. Viraj çıkışında ise gaza oturmak yeterli. RS göz açıp kapama süresi içerisinde maksimum hıza ulaşıyor.
Tadına doyum olmuyor
GT3 pistte adeta süzülüyor ve virajları düzlükmüş gibi yutuyor. Uzun ve hızlı yay şeklinde viraj olsun. keskin dönüşler olsun ve hatta kombine viraj dizisi olsun hepsinin altından büyük bir özgüvenle kalkıyor. Aslında onu kontrolden çıkartmak için özel bir çaba sarf etmek gerekiyor. Üstün yol tutuş özellikleri kadar güçlü frenleriyle de güven veriyor.Ancak 11.8 m/s2 ile aslında beklentilerin altında da kalıyor.
GT3 RS vermiş olduğu güvenle. insanı her turda daha da hızlanmaya yönlendiriyor. Ama sürücünün aklına onun limitlerini zorlamak pek gelmiyor. Sürücü ile GT3 RS arasındaki iletişim geliştikçe tur zamanları da gelişiyor. eğlence de artıyor. Yani tamam GT3 de eğlenceli ve hızlı bir otomobildi. ama GT3 RS daha hızlı ve daha eğlenceli olduğunu pistte net bir şekilde hissettiriyor. Yapmış olduğumuz ölçümler de zaten bunu teyit ediyor ve onaylıyor.
Yazı : Jens Dralle
Fotoğraf : Achim Hartmann
Son yorumlar