Ford Fiesta ST, markanın her zaman övündüğü sürüş dinamiklerini bir üst kademeye yükseltmiş. Monte Carlo Rallisi’nin yollarında kullandığım Fiesta ST, yüksek hızlardaki virajları tren gibi dönmenizi sağlıyor.
Ford yeni Fiesta ST modelini Nice’de gerçekleştirilen sürüş ile tanıttı. Monte Carlo Rallisi’nin etaplarında gerçekleştirilen test sürüşü, otomobilin dinamiklerini anlamamız açısından idealdi. Yeni Fiesta ST, mükemmel diyebileceğim bir seviyede yol tutuyor. Üçüncü nesil Fiesta ST’de ilk defa opsiyonel donanım olarak sunulacak olan sınırlı kaydırmalı diferansiyel sistemi, virajlarda kopmaları optimize ediyor.
İlginizi çekebilir
Bu özellik, gelişmiş viraj dönüş yeteneği sunmak için çekişi optimize etmeye yardımcı oluyor; özellikle köşeleri dönerken daha fazla kavrama sağlıyor. Mekanik sistem, tekerlek dönüşünü azaltmak için kavramayı azaltarak tek lastiğe uygulanan (örneğin, bir viraj manevrası sırasında iç tekerleğe) motor torkunu sınırlandırıyor ve motor performansından tam olarak faydalanmak için de daha fazla yol tutuşla motor torkunun lastiklere daha iyi dağılmasını sağlıyor. Yeni LSD opsiyonu, Ford’un yol tutuşunu iyileştiren gelişmiş tork vektör kontrolü teknolojisiyle birlikte çalışıyor. Bu, viraj alırken ön tekerleğin iç kısmına fren gücü uygulayarak kaymayı azaltıyor. Yeni Fiesta ST’de ilk kez sunulan seçilebilir sürüş modları özelliği; motor, direksiyon ve denge kontrollerinin normal, spor ve pist ayarlarına göre yapılandırılmasını sağlıyor. Aracın sürüş karakteri, tek bir düğmeyle, günlük kullanıma uygun bir hatchback’ten, yarış pistlerine uygun spor bir araca dönüşmesine olanak tanıyor. Normal modda motor tepkisi, çekiş kontrolü, elektronik denge kontrolü (ESC), aktif egzoz valfi ve elektronik destekli direksiyon sistemi (EPAS) doğal uyum sağlayacak ve bağlantılı bir his yaratacak şekilde yapılandırılıyor. Spor modunda, motor tepkisi ve gaz pedalı tepkisi keskinleşiyor; EPAS ayarları, hızlı yol sürüşü için daha fazla geribildirim ve daha hassas kontrol sağlamak üzere yapılandırılıyor. Sportif egzoz notasını artırmak için aktif gürültü kontrol valfi açılıyor. Pist modunda ise tüm araç dinamikleri mümkün olan en hızlı tur süreleri için ayarlanıyor, çekiş kontrolü devre dışı bırakılıyor ve elektronik denge kontrolü müdahaleleri keskin pist koşullarında sürüş için ayarlanıyor.
Ford mühendisleri tarafından geliştirilen patentli süspansiyon sistemi yayları, tamamen yenilenmiş Fiesta ST’nin arka süspansiyonunun stabilitesini, çevikliğini ve duyarlılığını artırıyor; daha bağlantılı bir his ve sıra dışı eğlenceli bir sürüş deneyimi sunuyor. Yeni Fiesta ST, vektör kuvvetlerinin arka süspansiyona uygulanması ve yanal sertliğin artırılması için etki eden kuvvetlerinin doğrudan yay içine aktarılmasını sağlayan, eşit olmayan, yer değiştirmeyen, yönlü yaylar kullanan teknolojiden faydalanılan ilk kompakt sportif hatchback olarak dikkat çekiyor.
Ford’un yeni 1.5 litrelik EcoBoost motoru, 6000 d/d’de 200 HP ve 1600 ila 4000 d/d arasında 290 Nm tork sunmak için turboşarj, yüksek basınçlı yakıt enjeksiyon sistemi, çift bağımsız değişken zamanlamalı eksantrik mili ve üç silindirli bir motor mimarisi kullanıyor. Tamamen alüminyumdan üretilmiş olan motor, optimum sıcaklıklara daha hızlı ulaşmaya yardımcı olarak, verimliliği artıran entegre bir egzoz manifolduna da sahip. Motor, silindir ve turboşarj arasındaki egzoz gazlarının seyir mesafesini en aza indirerek torku daha hızlı bir şekilde iletiyor. Aktif egzoz valfi teknolojisi, sürüş deneyimini geliştirmek için benzersiz şekilde canlandırıcı ve doğal bir şekilde üç silindirli sportif motor sesini güçlendiriyor. Fiesta ST’nin 1.5 litrelik EcoBoost motoru, Fiesta ST müşterilerinin sürüş performansını etkilemeden yakıt verimliliğini daha da iyileştirmek için, Ford’un “endüstride bir ilk olan” üç silindirli bir motorda silindir deaktivasyon sistemini içeriyor. Bu teknoloji, düşük hızlarda giderken ya da motorda hafif yüklenme gibi tam kapasitenin gerekmediği durumlarda motordaki silindirlerin birine yakıt ikmalini ve supap çalışmasını otomatik olarak durduruyor. Dört milisaniyede (göz kırpmadan 20 kat daha hızlı) – bir silindiri boşa alabiliyor ya da tekrar devreye alıp tam performans sağlayabiliyor. Yeni Fiesta ST, 100 km’de ortalama olarak 6.0 lt yakıt tüketimi ve 136 g/km CO2 emisyonu sunuyor.
Fiesta ST 0’dan 100 km/s hıza 6.5 saniyede ulaşıyor ve 232 km/s’lik bir maksimum hıza sahip.
Sadece pistlerde kullanım için geliştirilen opsiyonel kalkış kontrolü, direksiyon üzerindeki tuşları kullanıp 4.2 inçlik gösterge panelinde özel bir grafik ekranı etkinleştirerek seçebiliyor. Gazın tamamıyla açık tutulması, sisteme motor devrini yükseltme ve otomatik olarak devir limitinde tutma talimatı veriyor ve aracın ne zaman start almaya hazır olduğu ekrandaki bir ölçeğin dolmasıyla gösteriliyor. Ardından debriyaj tam bırakıldığında elektronik denge kontrolü (ESC), çekiş kontrolü, tork vektör kontrolü ve güç ile tork iletimini yöneten tork yönlendirme sistemleriyle kalkış kabiliyeti optimize ediliyor.
sonuç
Yarışçı ruhu
Yeni Ford Fiesta ST, markanın rallilerde elde ettiği tecrübeleri yansıtan bir model olmuş. Sürüş dinamikleri ve hızlanma performansı üst seviyede. İnsan otomobilin içine bir takla barı taksa hemen yarışa girebilir gibi hissediyor. Üç ve beş kapılı gövde seçenekleriyle sunulan otomobil, tasarım açısından da gayet yakışıklı. Hot hatch sınıfının en yeni üyelerinden biri olan yeni Ford Fiesta ST, Türkiye’ye sipariş üzerine ithal edilecek.
Yazı: Yaman Yılmaz
Nice, Fransa
Son yorumlar