Tamam, BMW M4 CS son derece istikrârlı bir şekilde düz gidebiliyor ama bunu isteyen kim? Gelsin virajlar, başlasın lastikler yanmaya. Gerisi ise tamamen sürücünün yeteneğine ve becerisine kalmış…
Gerçekler her zaman basittir, ama bu basit olan her şeyin gerçek olduğu anlamına da gelmiyor. Ve BMW’nin M4 CS ile ilgili ifadeleri gayet basit, mantıklı ve de gayet anlaşılabilir. M4 CS, M4 Competition paketi ile çok daha radikal olan ve çoktan satılıp tüketilen M4 GTS’nin arasında konumlandırılıyor. Yine markanın konumlandırmasına göre günlük kullanıma uygun olan M4 CS, doğrudan yarış pistini hedef almıyor ama gerektiğinde piste çıkabilecek yeteneklere de sahip.
Marka çok basit ifadelerle böyle konumlandırıyor konumlandırmasına ama biz yine de gerçeği mercek altına alalım. Karbon alaşım motor kaputu, ön tampon altı eklentisi ve arka spoyler kadar kapı döşemeleri gibi hafif yapı elemanlarının abartılı kullanımı ağırlıktan ciddi bir tasarruf öngörüyor. BMW, 1580 kg ağırlık ifade ederken bu değer M4 CS için ‘oldukça hafif’ ifadesini kullanmayı haklı kılıyor. Yine üreticiye göre M4 Competition 10 kg kadar daha ağır. Gerçekten de M4 CS kantarda yaklaşık 1.6 ton gösteriyor. Aynı kantarda dört kapılı bir M3 1624 kg tartılmıştı. Aslında o kadar da basit değil ama tamamen gerçek.
İlginizi çekebilir
Daha azın faydası
M4 CS çok daha iddialı bir güç ağırlık oranlamasıyla öne çıkıyor. Bir kere sıralı altı silindirli 3.0 litrelik turbo benzinli motor 1.25 bar yerine 1.4 bar ile çalışıyor. Böylece güç M4 Competition ile kıyasla 10 HP artarak 460 HP’ye ama daha da önemlisi tork 50 Nm artarak dolu dolu 600 Nm’ye ulaşıyor. Peki, bunun sürüşe yansıması ne? Çok fazla hatta ön camda bir GPS destekli ölçüm cihazı olmadan da fark kendini hissettiriyor. Nasıl mı? Bir kere sesi… Muhteşem sesiyle adeta mest ediyor. Metalik, hırıltılı, motorsporlarını çağrıştırıyor ama yine de gayet tok. Bugüne kadar ne güncel M4, ne de öncülerinden hiçbiri böyle bir sesle sürücüsünü etkileyemedi. Sürücüye ise sağ ayağı ile notaları ritme dönüştürmek kalıyor.
Yönetmek, hükmetmek ve tepki vermek. Alcantara kaplı direksiyon simidi ve bel ve baldır destekleriyle vücudu tamamen saran spor koltuğa oturan sürücünün aklına gelebilecek yegane davranış şekilleri bunlar. Coupe’nin zeminine doğru iyice alçak bir oturma pozisyonu söz konusu. Böylece sportiflik hissi desteklenirken, ağırlık merkezinin düşürülmesine de katkı sağlanıyor. Koltukların manuel ayar mekanizması E30’u andırıyor ve bu basit yapı da yine ağırlık tasarrufuna katkı sağlıyor. Ancak ağırlık tasarrufuna bu kadar özen gösterilen bir otomobilde ideal bir pozisyonda konumlandırılan head-up display kadar mükemmel ses kalitesiyle yolculukları keyfe dönüştüren kaliteli ses sistemi de çelişkiye neden oluyor.
Ölçüm cihazı yerine takılıp elektronik stabilite programı da devreden çıkartıldıktan sonra çift kavramalı şanzımanı manuel moda alıyoruz. Tam gaz verince devir göstergesine yakın bir noktada bir damalı bayrak belirirken, ibre 3.000 d/d’nin üzerine çıkmıyor. Sıralı altı silindirli motor gök gürültüsü gibi gürlüyor. Sol ayağın fren pedalından çekilmesiyle 285 milimetrelik geniş tabanlı lastiklerde çok kısa süreli bir patinaj oluşurken, standart olarak sunulan yarı-slik lastikler asfalta tam olarak tutunuyor ve coupe ileriye doğru atılıyor. S55B30 kodlu motorun gücü önce şanzımana oradan da arka akstaki elektronik kontrollü kilitli diferansiyele ulaşıyor. Peki, maksimum torkun henüz 4000 d/d’de üretiliyor olması rahatsız ediyor mu? İlk bakışta pek alışılmadık, dahası dizellere has bir maksimum devir sayısı gibi görünebilir ama bu durum M4 CS’in genel hızlanma performansını olumsuz etkilemiyor. Yani, hayır rahatsız etmiyor.
Ön camdaki parıldama
Devir göstergesi 7600 d/d’ye ulaşmadan ön camda bir vites değiştirme işareti belirliyor. Direksiyondaki vites değiştirme kulakçıklarından sağda olanına bir kere dokunmak yeterli. Sistem elektromekanik olarak bir sonraki vites dişli çiftini devreye alıyor. Çok değil, sadece 3.9 saniye sonra hız göstergesi 100 km/s’yi ve 13.3 saniye sonra ise 200 km/s’yi gösteriyor. Her şey tamamen gerçek, öte yandan bir M4 versiyonu olarak hızlanma noktasında tamamen yeni bir boyut da yaratmıyor.
İlk kalkış anındaki heyecan verici hızlanma deneyiminin ardından yürüyen aksam ve gövdenin koltuk ve direksiyon üzerinden sürücüye iletmiş olduğu hisleri tespit etmek için henüz birkaç viraj yetiyor. Gerçekten de M4 CS, standart M4 ile kıyaslandığında direksiyon emirlerine çok daha kararlı ve hızlı cevap veriyor, yön değişikliğini çok daha kararlı bir şekilde hayata geçiriyor ve yola çok daha iyi tutunuyor. Gerçekten de gerçek son derece basit, hem de oldukça basit.
Yanal ivmeye yönelik performansı gözler önüne seren sürüş dinamikleri testlerinde elde edilen veriler hayranlık uyandırıyor. Çift şerit değiştirme parkurunda kaydedilen 151.1 km/s hız değerini çok daha pahalı az sayıda otomobil ancak yerine getirebiliyor.
Tamam, bu başarıda yola çok iyi tutunan cup lastiklerinin de payı var. Yine M4 CS, aslında çok daha agresif olan M4 Competition’dan çok daha etkileyici sürüş dinamikleri sunuyor ve pist üzerinde ilerlerken ideal çizginin imzası niteliğinde zarif siyah izler bırakıyor asfalt yüzeyine. Yeni stabilizatörler ve adaptif amortisörlerin yeniden ayarlanması dahil yürüyen aksam, lastikler ve frenler birbirleriyle uyum içerisinde çalışıyor, işini çok iyi yapıyor ve mühendislerin çabasını boşa çıkartmayarak, karşılığını veriyor.
Frenler başlı başına bir övgü konusu. Opsiyonel olarak sunulan karbon seramik frenler ideal çalışma sıcaklığına ulaşmadan, soğukken bile hayranlık uyandıran bir fren performansı sunuyor. Yumuşak ve dozlanması kolay fren sistemi soğukken 12.5 m/s² ile M4 CS’i durduruyor. Fren noktasına yaklaşırken gerçekleştirilen fren esnasında dönüş noktası büyük bir hızla yaklaşırken; fren pedalı titremiyor ve arka kısım huzursuzlaşmıyor. Fren sistemi M4 CS’i tam zamanında arzu edilen hıza düşürürken dönüş güvenli bir şekilde gerçekleşiyor. Tamam comfort modu da iş görüyor ama en iyisi direksiyonu sport moduna ayarlamak. Daha da sportif bir his isteyenler için devreye sport plus giriyor. Sistem mükemmel geri bildirimi ile yol yüzeyi hakkında sürücüyü bilgilendirirken kesinlikle abartarak rahatsız edici tepkilere neden olmuyor.
Anında gelen hızlanma
Viraj çıkışında tekrar gaza oturur oturmaz iki adet turbo besleme ihtiyaç duyulan basıncı anında üretiyor ve sürücüye ihtiyacı olan çekiş gücünü sunuyor. Motor gaz emrine anında hızlanma isteğiyle cevap veriyor ve M4 CS’i hızlandırmaya başlıyor. Hatta tepkinin biraz fazla hızlı ve ani olduğunu da söylemek mümkün. Sürece ayak uydurmakta geciken sürücü bir anda arka kısmın kopmasıyla yüzleşmek zorunda kalıyor. Konuya hakim bir sürücü içinse eğlence tam da bu noktada başlıyor. Gaz ve direksiyon kontrasının ideal dengesiyle asfalt üzerine imza atma töreni başlıyor.
İmza töreni için viraj çıkışını beklemek istemeyen sürücüler henüz viraj girişinde fren anında direksiyonu sert bir şekilde kırarak gaza yüklenebilir. Böylece ağırlık dağılımının yüzde 47.2’sini taşıyan arka kısım viraj dışına doğru çıkmaya başlıyor. Kısaca gaz ve direksiyonla bu otomobilin eğlence katsayısını artırmak sürücünün elinde.
Eğlencenin uzunluğu sürücünün isteğine ve keyfine kalmış durumda, biraz da yeteneğine. Ön akstaki yüksek tutunma limitleri ise hayranlık uyandırıyor.
Viraj çıkışında gaz basan sürücü turbo beslemelerin ıslık sesi eşliğinde kullanıma sunulan yüksek çekiş gücüyle karşı karşıya kalıyor. Hızlanma gaz pedalına uygulanan basınçla doğru orantılı olarak kesintisiz bir şekilde devam ediyor. Ve M4 CS , tekrar bir sonraki viraj noktasına doğru büyük bir hızla yaklaşıyor. Bir, iki, üç vites küçülterek, tabii her defasında da ara gazı vererek, yavaşlama süreci devreye giriyor. Yine viraj ve imza töreni ile ilgili o seremoni…
Her güzel şey gibi bunun da bir bedeli var: 116 bin 900 Euro. Gerçekten mi? Evet gerçekten. Aslında 24 bin 660 Euro tasarruf ederek baz versiyonu da almak olası. Ama baz versiyonun bu versiyon kadar etkileyici ve heyecan uyandırıcı olmadığı gerçek. Öte yandan itiraf etmek gerekir ki; bir gelenek haline gelen CS takısı için talep edilen fiyat farkı paranın karşılığını da tam olarak vermiyor. Öte yandan planlanan 3000 adetlik M4 CS versiyonu şimdiden satılmış durumda. Bu da bir gerçek.
Yazı: Jens Dralle
Fotoğraf: Rossen Gargolov
Son yorumlar