Kompakt hatchback sınıfının en sportif üyelerinden Seat Leon, yeni nesilleriyle güçlerini artıran Hyundai i30 ve Civic HB’nin karşısına çıkıyor.
Kompakt hatchback sınıfını en çok tercih edenler genellikle genç tüketiciler… Bu durumun farkında olan üreticiler de sportif tasarımlara çok daha fazla önem veriyor. Volkswagen Grubu’nun sportif çocuğu Seat, 2013 yılında son nesil Leon’u tanıttığında özellikle gençlerin büyük ilgisini çekmişti. Sınıfının en dinamik tasarımlarından birine sahip olan Leon, aynı zamanda uygun fiyatıyla Seat’ın en çok satılan modeli oldu. Verimli TSI motorları ve DSG şanzıman ikilisiyle, rakiplerinin korkulu rüyası haline gelen Leon, geçtiğimiz yıl ufak bir makyaj operasyonundan geçirildi. Tasarım olarak fazla değişmeyen Leon’a donanım olarak eklemeler getirildi. Fakat artık Leon’un işi biraz daha zor. Yeni nesliyle artık çok daha Avrupalı duran ve özellikle ön tasarımıyla dinamik bir görünüme kavuşan i30 ve özellikle modifiye tutkunlarının favori modeli olan Civic HB, verimli ve performanslı motorlara kavuştu.
İlginizi çekebilir
Tasarım her ne kadar göreceli de olsa temelde değişmeyen durumlar olabilir. Seat Leon ve Hyundai i30’un arasında yeni nesil Civic HB çok daha spor bir model olarak duruyor. Hatta bu durumu abartı olarak görenlerin sayısı da az değil. Özellikle arka tamponun ortasında bulunan çift egzoz çıkışı, dikkatli bakmayan gözleri Type-R olduğuna inandırabilir. Civic HB ülkemizde sadece Sport donanım paketiyle satılıyor. Yani isteseniz de standart bir Civic HB’ye sahip olamıyorsunuz. Hyundai i30 ise son nesliyle Avrupalı rakiplerini tasarım olarak yakalamış. Agresif bir ön yüze sahip i30, arkaya doğru daha yumuşak hatlara sahip.
Kabinlere geçtiğimizde yine en sportif detaylara sahip model Civic HB oluyor. Kırmızı detayların olduğu kabin, malzeme ve işçilik bakımından i30 ve Leon’un arkasında kalmıyor. Leon’da ise Volkswagen Grubu’ndan alıştığımız bir tasarım çizgisi var. Dış tasarımın aksine kabin daha sade gözüküyor. Her şey yerli yerinde ve elinizin altında. Hyundai i30’un da kabini sade ve şık… Fakat tek eksik yönü rakiplerine göre küçük kalan multimedya sistemi oluyor.
Honda Civic HB yaşam alanı olarak diğer iki rakibinin önünde yer alıyor. Hem önde hem de arkada sınıfının en geniş modellerinden biri olan Civic HB, 420 litrelik bagaj hacmiyle de referans model olmayı sürdürüyor. Hyundai i30 ise önde yeterli genişliği sunuyor, arka tarafta ise iki yetişkin rahat şekilde yolculuk edebiliyor. 395 litrelik bagaj hacmiyle Leon’un önünde yer alıyor. Seat Leon ise bu üç otomobil arasında en dar olan model. 380 litrelik bagaj hacmiyle de rakiplerinin gerisinde kalıyor.
Gelelim en merak edilen kısma… Her üç modelin de kaputunun altında düşük hacimli turbo benzinli motorlar yer alıyor. Dizel motorların trendi düşerken, düşük hacimli benzinli motorların popülerliği giderek artıyor. Performans ve tutumluluğu bir arada sunan bu motorlar giderek dizellerin yerini alacağa benziyor. Seat Leon, Volkwagen Grubu’nun en beğenilen motorlarından biri olan 150 HP’lik 1.4 litrelik TSI motora sahip. 250 Nm torka sahip motor, Leon’u 8.0 saniyede 0’dan 100 km/s hıza ulaştırıyor. Yedi ileri çift kavramalı şanzımanın da katkısıyla pürüzsüz bir ivmelenmeye sahip Leon, devirli kullanılmayı seviyor. Honda Civic HB’de ise markanın yeni 1.5 litrelik turbo benzinli motoru yer alıyor. Düşük hacimli motorlara uzun süredir soğuk bakan Japon marka, Avrupalı rakipleriyle başa çıkmak için bu inadından vazgeçiyor. 182 HP’lik gücüyle diğer iki rakibinden kağıt üstünde çok daha güçlü olan ünite, 220 Nm’lik tork değerine sahip. Leon’dan 32 HP daha güçlü olmasına rağmen 0’dan 100 km/s hıza Leon’dan iki salise daha yavaş çıkan Civic HB’in elini kolunu CVT şanzıman bağlamışa benziyor. Yakıt tüketimi bakımından tutumluluk sağlayan CVT şanzıman performans konusunda çift kavramalıların yanına yaklaşamıyor. Bu kadar performanslı bir motorda daha yenilikçi bir şanzıman olması Civic HB’nin satışlarını çok daha yukarılara çekecektir. Devirli kullanılmayı seven motor, yüksek torkun da desteğiyle alt devirlerden itibaren canlı hissettiriyor. Hyundai i30 da Leon’a göre daha yeni bir motora sahip. 1.4 litrelik turbo benzinli motor 140 HP güce ve 242 Nm torka sahip. Leon ve Civic HB’ye göre daha güçsüz olan motor, i30’u 0’dan 100 km/s hıza 9.2 saniyede ulaştırıyor. Yedi ileri çift kavramalı şanzıman seri vites geçişleri sağlıyor ve alt devirlerden itibaren başarılı bir hızlanma sağlıyor.
Her üç model de konfor ve yol tutuşu iyi şekilde dengeleyen süspansiyon sistemlerine sahipler. Hyundai i30 konfor bakımından, Leon ve Civic HB’nin önünde yer alıyor. Yol tutuş konusunda da Civic HB rakiplerinin az da olsa ilerisinde. Hyundai i30 fazla zorlandığında önden kayma eğilimi gösterebiliyor, aynı şekilde Leon’da önden kaymaya meyilli… Civic HB ise Type R’dan gelen deneyimli çok daha kararlı şekilde virajlara girebiliyor. Direksiyon hissi de Civic HB’nin en iyi konulardan biri olarak ön plana çıkıyor. i30 bir önceki nesline göre ciddi oranda iyileştirdiği direksiyon hissine rağmen Leon ve Civic HB’nin gerisinde kalıyor.
Yakıt tüketim değerlerine baktığımızda ise Leon’un ACT (aktif silindir yönetimi) teknolojisi sayesinde rakiplerinden ciddi oranda daha tutumlu olduğunu görüyoruz. Leon’un fabrika verisi ortalama tüketim değeri 4.9 lt/100 km’yken, i30 5.5 lt/100 km, Civic HB ise 6.1 lt/100 km’lik değerlere sahip. Civic HB’nin tüketim konusunda rakiplerinin gerisinde kalması yine CVT şanzıman yüzünden oluyor. Fiyatlarda ise Leon her zaman ki gibi rakiplerinden daha uygun… 1.4 TSI motor, yedi ileri DSG şanzıman ve ACT teknolojisine sahip Leon’un fiyatı 99.400 TL. Türkiye’de tek donanım ve tek motor-şanzıman kombinasyonuyla satılan Civic HB 101.900 TL’yken, Hyundai i30 1.4 Turbo, yedi ileri otomatik şanzımanıyla 109.550 TL’den başlıyor.
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Son yorumlar