Volkswagen New Beetle ve Amarok gibi modellerin tasarım sürecinde etkin rol alan Sedat Öztürk, çocukluğundan beri otomobiller, yatlar, uçaklar ve ürünler tasarlıyor. Uluslararası Otomotiv Firmalarına Proje ve Danışmanlık hizmeti veren Sedat Öztürk sadece Türkiye’de değil, dünyada örneği olmayan bir hizmete imzasını attı. Kişisel araç tasarlanyan Sedat Öztürk, sadece otomobili kişiye özel tasarlamıyor ayrıca, araç sahibinin de tasarım ve üretimde birebir içinde bulunduğu projesinden aracın üretimine kadar imzasını taşıyan çok özel bir çalışmaya gerçekleştiriyor.
Dünyada bir ilk olan projesi için Sedat Öztürk ile keyifli bir sohbet gerçekleştirdik.
Yerli otomobil konusunda 4 model hazırlamıştınız. Bu modelleri biraz anlatır mısınız?
İlginizi çekebilir
Dünyada bir/birkaç milyon adet satılabilir olacak B, C veya D segment 4 kapılı bir Sedan yerli marka araç yaratmak için en az dört/beş yıl özveri ile çalışmak, milyarlarca lira harcamak ve 10-15-20 yıl boyunca karlılık beklemeden marka algısını destekleyecek her türlü fonksiyonu yerine getirmek gerekir. Bu yüzden; hem yurt dışı, hem de yurt içinde yıllarca bu konu üzerinde çalışan bir profesyonel olarak yerli otomobil konusunda önermem; Super Sport araç için marka yaratmak, yaratıcı tasarım, yenilikçi mühendislik ve modern üretim yöntemleri ile hızlı sonuç almaktır.
Satın almış olduğum Corvette marka aracımın altyapısını “DRIVETRAIN” kullanarak ilk prototipin üzerine 4 farklı temalı tasarım ve mühendislik çalışması yaptım.
3B tarama vasıtasıyla dijital model haline getirilen altyapının üzerine otomotiv devlerinin tasarım stüdyolarında uygulanan dijital yöntemlerle tasarım-mühendislik ve sayısal model yapılırken, özel otomotiv kilinden fiziksel modeller de eş zamanlı olarak tasarım sürecine dahil edildi.
Birinci önerme “PROPOSAL 1” sade bir Süper Spor aracın yaratıcı ve yenilikçi unsurlarla farklılaştırılması, diğer marka ve modellerden ayrışması için yapılan bir çalışma.
İkinci önerme “PROPOSAL 2“ American Muscle Car temasını günümüzün çağdaş tasarım unsurlarıyla harmanlanması sonucu ortaya çıkan bir karışım.
Üçüncü önerme “PROPOSAL 3” Hiper Spor Araç için gerekli olan tüm fonksiyonların tarafımca tekrardan ilerici bir yaklaşımla yorumlama.
Dördüncü önerme “PROPOSAL 4” Dört kapılı Ultra Lüx Süper Spor Araç algısının değişik bir yaklaşım ile ele alınması ve yenilikçi trend arayışı.
Amerika ve Avrupa’da uzun yıllar çalıştınız. İki farklı kültürde tasarım anlamındaki farklılıklardan bahseder misiniz?
Amerika’ya gittiğimde aradaki tasarım kültür farkını yoğun şekilde hissettim fakat bu farkın her sene azalarak neredeyse yok seviyesine geldiğine şahit oluyoruz! İlk gittiğimde Avrupalı, Uzakdoğulu veya yabancı tasarımcı sayısının azlığı dikkatimi çekti. Bu da farklı kültürden gelen çizgi, tad ve trendlerin azlığı/yokluğu anlamına geliyor. Amerika’nın kendine özgü country style yaşam biçimleri var. Sadece Detroit ve California’nın banliyölerinde bulunan tasarım stüdyolarında local hayat yaşayan yerli tasarımcılar çalışıyordu. Benim gibi farklı kültürden yabancı tasarımcılar Amerika’da projelere dahil oldukça tasarımlarda farklı, yenilikçi yaklaşımlar ve güncel trendler gözlemlendi.
“Momenta 36 HT Motor Yat” projesiyle Türkiye’ye dönmüştünüz. Karşılaştığınız zorluklar var mı? Otomobilden sonra tekne tasarlamak sizin açınızdan nasıldı?
Doğrusunu söylemek gerekirse tasarım bağlamında Türkiye zorluklarla dolu, tabuları olan bir ülke!.. Endüstriyel tasarım – ürün tasarımı – ulaşım araçları tasarımı mesleğinin anlam karşılığını hala oturtmaya çalışıyoruz maalesef! Bir de her şeye her konuya ucuzcu yaklaşım Türkiye’nin gelecek vizyonunu daraltıyor. Özellikle deniz araçları sektöründe tasarımdan-üretime dünyanın 1 numarası olabilecek potansiyele sahip ülkemizde şu an ki durum beni ziyadesiyle üzüyor…
Otomotiv Tasarımı; endüstrilerin içinde en üst seviyede yetenek, tecrübe ve vizyon sahibi tasarımcılarla gelişimini devam ettirmektedir. Nacizane otomotiv tasarımı geleneğinden gelen tüm donanımımı tasarım-mühendislik-üretim projesi olan Momenta 36HT Motor Yat’da kullandım. Benim için bir buçuk yıllık inanılmaz yaratıcı ve zevkli bir deneyim oldu.
Kişiye özel otomobil tasarımlarında ne durumdasınız? Yaptığınız projelerden bahseder misiniz?
Kişiye özel otomobil tasarımı konusunda AR&GE faaliyetlerimiz devam etmektedir. Özgün tasarım, paket geliştirme, tersine mühendislik, dijital modelleme ve detay mühendislik süreçlerimiz paralel olarak devam etmektedir.
Fakat aynı zamanda sektörün dev otomotiv firmalarına proje bazlı hizmet verdiğimizden kişiye özel otomobil tasarımı projemiz çok ağır ilerlemekte olduğunu itiraf etmek zorundayım.
2014 yılından beri Ford/Otosan firmasına tasarım – kil model – dijital model – mühendislik – renk/malzeme tasarımı gibi konularda firma olarak hizmet vermekteyiz. Sayısı zaman zaman 35’i bulan yabancı sözleşmeli personelim ile birlikte ağır ticari vasıta, orta ağır ticari araç ve hafif ticari araç projelerine hayat verdik ve vermekteyiz. Şu an hala bire bir danışmanlık hizmetim devam etmektedir.
Ayrıca Otokar’da bu yıl devreye alınan Poyraz isimli Midibüsün Dashboard (IP) ve çevre tasarımını başarıyla tamamlamış bulunmaktayız.
Tasarım alanında Türkiye’yi nerede görüyorsunuz?
Türkiye tasarım alanında henüz çok büyük bir aşama kaydedemedi maalesef! Sırasıyla hedef – marka – tasarım – mühendislik – teknoloji ve kaliteli üretim iş modellerinin üstünde çalışmak gerekmektedir. Bu modeller idari yönetim, yerel yönetim, kurum, kuruluş ve firmalarca ciddi bir şekilde ele alınmalıdır. Şu an AR-GE dendiğinde sadece teşvik akla gelmektedir. Konuların gerçek profesyonelleri görevlendirilmelidir. Bütün bular zincirin halkalarını zayıflatmaktadır…
Şu anda üzerinde çalıştığınız süper spor araçta nasıl bir ilerleme kaydettiniz?
Üzerinde hali hazırda tasarım çalışmalarına devam ettiğim Süper Spor otomobil projesinde dört adet tema seçeneğini siz değerli otomotiv medya profesyonellerine oylattırma aşamasına yaklaştığımızı belirtmek isterim. En çok beğeni toplayan tema; 1/1 prototip çalışmasının başlangıcı olacaktır.
Tasarım yaparken ilham aldığınız şeyler nelerdir?
Sanayi – Bilim – Sanat disiplinlerinde çağın en güncel teknik, teknolojik, yenilikçi konu ve trend takiplerine karşı kişisel ilgim üst düzeyde olduğundan ilham konusunda hiçbir sıkıntı yaşamıyorum. Tasarım mesleğinde gözlem, araştırma, deneyim ve karşılaştırmalar çok önemli, tüm bunların ışığında kafamda oluşturduğum fikir, imge ve taslakları kağıda veya dijital ortama eskiz olarak yansıtıyorum.
Sizin gibi tasarımcı olmak isteyen gençlere neler tavsiye edersiniz?
Tasarımcı olmak isteyen genç arkadaşlar öncelikli olarak eskiz yapabilecek kadar çizim yapabilme yeteneğine sahip olmalıdırlar ve tabii ki bu konuyu geliştirebilirler. Mümkünse yurtdışında doğru bir üniversitede eğitim almalarını tavsiye ederim. En az bir yabancı dili iyi konuşmalılardır. Günümüz teknik – teknolojilerine ve bilgisayar programlarına karşı yetenekli olmaları kendi faydalarınadır. Autodesk Sketchbook, Adobe Photoshop/illustrator, Autodesk Alias ve yine Autodesk Vred programlarını bilenler dünyanın birçok yerinde çalışabilme şansına sahip olabilirler. Ayrıca “Sanal Gerçeklik” konusu ile ilgilenmeli yakın geleceğe şimdiden hazırlanmalarını tavsiye ederim.
Röportaj : Burakcan Batuk
Son yorumlar