Avrupa’da ve ülkemizde büyüyen crossover-SUV pazarına markalar yeni modeller eklemeye devam ediyor. Fransız 3008, sınıfının referans modeli olarak kabul edilen VW Tiguan ve büyük kardeşi Skoda Kodiaq’ın karşısına çıkıyor…
Bundan çok değil 10 yıl öncesine kadar SUV ve crossover pazarında Uzakdoğulu markaların hegemonyası vardı. Nissan Qashqai ve X-Trail, Honda CR-V ve Toyota RAV-4 modeliyle global pazarda Avrupalı rakiplerinin oldukça yukarısında satış rakamlarına imza atıyorlardı. Fakat Avrupalı markalar pazara geç girseler de verimli motorları ve modern tasarımlarıyla özellikle Avrupa pazarında Uzakdoğulu hegemonyasını çok çabuk kırmayı başardılar. Ve artık birbirleriyle yarışmak kaldı…
SUV pazarında Avrupa pazarı özelinde en eski oyunculardan olan Tiguan, 2007 yılından beri Volkswagen Grubu’nun en çok satılan modellerinden biri olmayı başardı. Öyle ki sınıfının referans modeli haline geldi. İkinci nesli 2016 yılında tanıtılan Tiguan, tasarım olarak fazla değişmese de sunduğu teknolojik yenilikler ve verimli motorlarıyla segmentinin en güçlü oyuncusu olmaya devam ediyor.
İlginizi çekebilir
Peugeot 3008 ise ilk tanıtıldığı 2008 senesinde MPV ve crossover’ın bir karışımı olarak dünyaya geldi. Mutant bir otomobil olan 3008 rahat kullanımı ve tutumlu motorlarıyla ailelerin tercihi olmayı başardı. Fakat gerçek bir SUV olarak ikinci neslinde yani 2016 yılında tekrar dünyaya geldi. Fransızların radikal tasarımıyla birlikte sınıfının en sıradışı modellerinden biri olmayı başaran 3008, tutumlu motorlarıyla da övgü toplamaya devam ediyor.
Çek markanın ilk SUV deneyimi olan Kodiaq, Volkswagen Tiguan ile aynı platform üstünde 2016 yılında üretilmeye başlandı. Özellikle boyutları ve sunduğu yaşam alanıyla sınıfında çıtayı oldukça yukarılara taşıyan Kodiaq, Volkswagen orijinli motorlarıyla kardeşi Tiguan’ı terletmeye başladı bile.
Boyutlar
İş boyutlara geldiğinde Kodiaq’ın eline hiçbir model su dökemiyor. Tiguan ile aynı platformu paylaşmasına rağmen 4697 mm uzunluğu, 1892 mm genişliği ve 1676 mm’lik yüksekliğiyle sınıfının en büyük aracı olmayı başarıyor. Tiguan, 4486 mm uzunluğu, 1839 mm genişliği ve 1632 mm yüksekliğiyle Peugeot 3008’in önünde yer alıyor. 3008 ise 4447 mm uzunluğa, 1841 mm genişliğe ve 1624 mm yüksekliğe sahip. Aks aralıklarına baktığımızda Kodiaq 2791 mm ile arayı bir hayli açıyor. Tiguan 2681 mm, 3008 ise 2675 mm’lik aks aralığına sahip. Bu oranlar araçların içine geçtiğinizde çok daha iyi hissediliyor. Kodiaq, özellikle arka tarafta bir üst segmenti dahi zorlayacak bir yaşam alanı sunuyor. 3008 ise Tiguan ve Kodiaq’a göre daha dar bir arka kısma sahip. Bagaj alanı konusunda da Kodiaq ustalığını konuşturuyor. 720 litrelik bagaj hacmi neredeyse bir buzdolabını bile içine alabilecek genişlikte. Tiguan 615 litre, 3008 ise 520 litrelik bagaj alanlarına sahip.
Motorlar
Her üç modelde de düşük hacimli turbo beslemeli motorlar yer alıyor. Peugeot 3008’in kalbinde ödüllü 1.2 litrelik PureTech motor bulunuyor. 130 HP güç ve 230 Nm tork değerlerine sahip olan bu ünite, 3008’in 1270 kilogramlık rakiplerine göre daha hafif olan gövdesini rahatlıkla hareket ettirebiliyor. 0’dan 100 km/s hıza 10.5 saniyede çıkarak diğer iki rakibine göre daha yavaş kalan 3008’in asıl hüneri ise 5.2 lt/100 km’lik ortalama tüketim değeriyle ortaya çıkıyor. Altı ileri tork konvertörlü otomatik şanzımana rağmen rakiplerinden daha tutumlu olmayı başaran 3008, bu başarısını hafif gövdesine ve verimli motoruna borçlu. 3008’e performans konusunda rakiplerinin gerisinde kaldı derken haksızlık da etmeyelim çünkü motor gamında 165 HP’lik 1.6 litrelik turbo benzinli seçeneği de bulunuyor.
Tiguan’ın kaputunun altında ise tanıdık 1.4 litrelik TSI motor yer alıyor. 150 HP güç ve 250 Nm tork üreten motor, 1498 kilogramlık aracı 9.2 saniyede 0’dan 100 km/s hıza ulaştırabiliyor. Rakiplerinin arasında en performanslı model olmayı başaran Tiguan, gücünü ön tekerleklere altı ileri çift kavramalı şanzıman ile aktarıyor. 6.0 lt/100 km’lik ortalama tüketim değeri sunan Tiguan, bu değeri aktif silindir iptal (ACT) teknolojisine ve çift kavramalı şanzımanına borçlu.
Kodiaq’ın motor kaputunun altında da Tiguan ile aynı motor yer alıyor. Aynı motora sahip olmasına rağmen Tiguan’dan hem daha yavaş olan hem de daha fazla yakıt tüketen Kodiaq bu sefer büyük boyutlarının dezavantajını yaşıyor. 1546 kilogramlık Kodiaq, 0’dan 100 km/s hıza 9.6 saniyede çıkarken, ortalama yakıt tüketimi ise 6.3 lt/100 km.
Sürüş dinamikleri
Her üç modelde de süspansiyon sistemi konfor ve yol tutuşu çok iyi ayarlamış. Volkswagen ve Skoda’nın diğer modellerini kullandığım için bu başarı beni çok fazla şaşırtmadı fakat Peugeot, 3008’de süspansiyon sistemi olarak adeta çağ atlamış diyebilirim. Yol tutuş konusunda Kodiaq yine büyük boyutlarının dezavantajını yaşıyor. 3008 ve Tiguan özellikle virajlarda dinamik bir sürüş sunarken, Kodiaq ağırlığını biraz daha fazla hissettiriyor. Kodiaq’a kötü yol tutan bir otomobil dersek haksızlık etmiş oluruz. Fakat 3008 ve Tiguan’ın yanında hantal hissettiriyor. Direksiyon sistemlerinde en beğendiğim model 3008 oldu. Ele iyi oturan direksiyon simidi tepkilere anında cevap veriyor. Tiguan ve Kodiaq’ın da direksiyon hissi olarak sınıf standartlarında olduğunu söyleyebilirim. Yalıtım konusunda Tiguan bu üçlünün en başarılısı… Kodiaq yüksek süratlerde rüzgâr sesini fazla alırken, 3008 ise motor titreşimini kabine diğer iki modele göre daha fazla sızdırıyor. Tiguan ise hem rüzgâr hem de motor uğultusunu kabinine hemen hemen hiç almıyor.
Donanım
Peugeot, baz donanımlara baktığımızda Kodiaq ve Tiguan’a göre az da olsa daha zengin seçeneğe sahip. Test araçlarımızın hepsi en üst donanım paketine sahipti ve üç model arasında tek eleştirim Tiguan’a oluyor. Tiguan, geri görüş kamerası sunmamasıyla, bu üç model arasında benim açımdan en arkada yer alıyor. Güvenlik donanımları konusunda ise her üç modelin de eksiği bulunmuyor. Her üç modelde de 8.0 inçlik dokunmatik multimedya ekranı yer alıyor. Çözünürlülük ve arayüz olarak Tiguan ve Kodiaq’ın ekranları 3008’e göre daha başarılı. Tiguan ve 3008’de dijital gösterge ekranı yer alırken, Kodiaq’ın gösterge ekranı bana fazlasıyla sade geldi. Ses sistemi olarak da 3008 ve Kodiaq, Tiguan’dan daha kaliteli sistemlere sahip.
Fiyatlar
Tiguan 160 bin 431 TL ile bu incelemenin en pahalı modeli konumunda. Arkasından 155 bin 400 TL ile Kodiaq gelirken, 131 bin TL’lik fiyatıyla 3008 en uygun başlangıç fiyatına sahip model olmayı başarıyor.
Sonuç
Fransız işgali
Tiguan, sürüş dinamikleri ve performans bakımından 3008 ve Kodiaq’ın ilerisinde yer alıyor. Fakat 3008 ile arasında neredeyse 30 bin TL’lik fark bulunuyor ki, bu durum Tiguan’ın bütün avantajını tersine çevirmeye yetiyor. Kodiaq, yaşam alanı bakımından bu sınıfın tartışmasız lideri fakat tutumluluk ve sürüş dinamikleri bakımından 3008 ve Tiguan’ın gerisinde. 3008 ise yaşam alanı gibi bir sıkıntısınız yoksa özellikle sıra dışı tasarımı, tutumlu motoru ve uygun başlangıç fiyatıyla bana göre bu incelemenin galibi olmayı başarıyor.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Alp Emre Göksel
Son yorumlar