VW Tiguan ve Nissan Qashqai uzun yıllardır sınıf liderliği için mücadele ediyor. Ancak aynı grubun platform kuzenleri de her geçen gün güçleniyor ve gelişiyor. Bakalım sınıf liderliğindeki son durum ne?
Aslında yavaş yavaş da olsa SUV ve crossover dünyasında neler olup bittiğini takip etmek zorlaşmaya başlıyor. VW, Seat, Skoda ve Opel, diğer yanda Fransızlar, Koreliler ve Japonlar derken neredeyse her ay yeni bir SUV pazara sunuluyor. Kimi zaman büyük, kimi zaman daha küçük derken güncel haliyle pazarda 40 kadar farklı SUV ve crossover modeli söz konusu.
İlginizi çekebilir
Farklı boyut ve türden SUV modellerin savaşında özellikle dört model Avrupa pazarında öne çıkıyor. En çok satanlar liginin zirvesindeki VW Tiguan ve Nissan Qashqai ile bağlı oldukların grubun gücünü kullanarak kendileriyle aynı teknik yapıyı paylaşan kuzenleri Seat Ateca ve Renault Kadjar… Her birini karşılaştırmak üzere bir araya getirdik ve bu dörtlü içerisindeki lideri belirleyeceğiz. Her birinde de küçük hacimli turbo benzinli bir motor, yüksek güç ve tork üretimiyle iddialı performans vaat ediyor. Yine her birinde altı vitesli manuel bir şanzıman motorun gücünü ön aksa iletiyor. Dörtlü içerisindeki istisnayı ise egzoz gazını benzinli partikül filtresi ile temizleyen ilk ve şimdilik tek VW olan Tiguan oluşturuyor.
Nissan: Konforu artmış
Kısa bir süre önce makyajla güncellenen Qashqai ile başlayalım. Pazarın en başarılı SUV modellerinden biri olan Nissan Qashqai, 2014 yılında güncel nesli ile satışa sunulmuştu. Şimdi ise makyajla birlikte sürüş destek sistemleri devreye alındı. Ayrıca direksiyonla birlikte açısını değiştiren LED farlar sunulurken yürüyen aksam da iyileştirildi.
Nissan, müşterilerden gelen talebi değerlendirerek, Tekna+ adında ilave bir donanım paketini daha üretim programına dahil etti. Böylece devreye Bose marka son derece kaliteli bir ses sistemi ve elektrik kumandalı nappa deri koltuklar devreye giriyor. Gerçekten de yeni koltuklar çok daha rahat bir oturum, ayrıca çok daha etkin bel ve baldır desteği sunuyor. Baz versiyonlardaki daha kalın kumaşla kaplı koltuklara oranla deri koltuklar biraz daha ince olduğundan arka koltuk yolcuları bir tık daha fazla diz mesafesinin keyfini sürebiliyor.
Öte yandan navigasyon, bilgi ve eğlence sisteminde; daha net bir harita görünümü, trafik bilgisi için web bağlantısı ve Android Auto ile Apple Carplay gibi akıllı telefon arayüzleri hâlâ sunulmuyor. En azından iki adet çevirme tipi düğme ve gerçek butonlarla son derece pratik ve sürücü dostu bir kullanım sunuluyor.
Nissan Qashqai, var olan pratiklik özelliklerinden bir şey kaybetmiş değil. 430 litrelik bagaj arka koltukların katlanmasıyla 1585 litreye kadar büyüyebiliyor. Modüler yükleme zemini sayesinde bagaj farklı kullanım amaçları doğrultusunda dönüştürülebiliyor. Bunun dışında arka koltuk sırasının ortasında uzun nesnelerin taşınmasına imkân tanıyan boşluk veya öne doğru katlanabilen ön yolcu koltuğu sırtlığı gibi ilave çözümler sunuluyor.
Nissan’ın temsilcisinin motor seçeneklerinde de herhangi bir değişim yaşanmıyor. Ürün gamının en güçlü motoru olarak 163 HP gücündeki 1.6 litrelik turbo benzinli devreye giriyor. Her ne kadar dört silindirli motor çekiş gücünden çok, sarsıntısız çalışma karakteriyle dikkat çekiyor olsa da onu performans konusunda hafife almamak gerekiyor. Gerektiğinde atak sürüş özellikleri sergileyen motor, Qashqai’nin heybetli gövdesini 0’dan 100 km/s hıza sadece 8.8 saniyede ulaştırmayı başarıyor ve 180 km/s hızda bile hâlâ gaz emirlerine hızlanmaya devam ederek cevap veriyor. Bu boyutta bir SUV için gayet başarılı bir performans. Üstelik yakıt tüketimi de 7.9 lt/100 km ile gayet makul seviyelerde. Hızlanma konusunda en az onun kadar atak olmakla birlikte sadece Seat Ateca Qashqai’den daha tutumlu.
Qashqai her zaman tıkırtılı ve zıplama eğilimine sahip yürüyen aksamı ve pek direkt çalışmayan direksiyon sistemiyle eleştiriliyordu. Nissan bu eleştirileri dikkate alarak bu işin daha iyi yapılabileceğini gözler önüne seriyor. 19 inçlik heybetli jantlara rağmen yol bozukluklarını büyük bir olgunlukla ütülüyor ve sürücü ve yolcularını gereksiz sarsıntılardan uzak tutuyor. Yine de Nissan Qashqai, VW Tiguan’ın sunmuş olduğu konfor seviyesinden uzak. Üstelik artık daha direkt çalışsa da direksiyon sistemi hâlâ geri bildirim konusunda yetersiz kalıyor.
Sürüş özelliklerini de iyileştirmek isteyen mühendisler elektronik yardımcıların ayarlarını yeniden programlamışlar. Ancak görünen o ki ayar biraz fazla kaçmış durumda. Ne zaman yol şartları nedeniyle lastikler zıplama eğilimine girse veya hızlı girilen bir virajda bir önden kayma eğilimi oluşsa sistem devreye girerek (hem de çok erken ve çok sert bir şekilde) Qashqai’yi dizginliyor. Tamam, bu ayar sayesinde her türlü viraj sorunsuz ve güvenli bir şekilde alınabilir ancak sürücünün direksiyon sistemi ve yol ile olan iletişimi neredeyse tamamen ortadan kalkıyor. Yani sürüş hissizleşiyor.
Adet olunduğu üzere makyajla birlikte başlangıç fiyatında küçük bir revize söz konusu. Ancak yeni Tekna+ isimli donanım paketiyle fiyat ciddi bir şekilde artıyor. Tekna yerine Tekna+ isimli donanım paketini tercih edenler elektrik kumandalı deri koltuklar, navigasyon, panoramik cam tavan ve çevre görüş sistemi dahil park yardımcısının keyfini sürebilirler.
Renault: Büyük ağabey
Aynı platformdan yararlanan Renault Kadjar, 2015 yılından bu yana üretiliyor. 1.6 litre hacimli aynı motor ve Bose donanım seviyesiyle Kadjar’ın satış fiyatı kuzenine göre daha uygun. Üstelik daha uygun satış fiyatına karşın navigasyon, Bose marka son derece kaliteli ses sistemi, rahat koltuklar, LED farlar, web bağlantısı ve akıllı telefon entegrasyonu sunuyor.
Aks aralığı aynı olsa da Kadjar 4.45 metre ile kuzeninden 5.5 cm daha uzun. Boyut artışının getirisi olarak daha geniş bir yaşam alanı ve daha büyük bir bagaj sunuluyor. Nissan örneğinde olduğu gibi Kadjar’ın bagajında da fonksiyonelliği artıran ve bagajdaki eşyaları sabitleme imkânı sunan bölmeler bulunuyor. Ancak uzun nesnelerin taşınmasına imkân tanıyan arka koltuk sırtlığındaki bölme Kadjar’da yok. Renault Kadjar, kaliteli iç mekânı, 485 kg ile karşılaştırmanın en yüksek ikinci yük taşıma kapasitesi ve Nissan’a göre daha fazla görüş açısı sunan mimarisi ile çok kıymetli puanları hanesine yazdırıyor.
Konu sürüşe geldiğinde madalyonun yüzü değişiyor. Kadjar’ın biraz ağır direksiyon sistemi direkt çalışmadığı gibi geri bildirim noktasında da yetersiz kalıyor. Yol bozukluklarına çok fazla tepki veren yürüyen aksam kadar kabin içine gereğinden fazla ulaşan motor ve yol gürültüsü de yolcuların konforunu olumsuz etkiliyor. Ayrıca frenler rakiplerin fren performansının gerisinde kalırken, 1.6 litrelik motor çok fazla yakıt tüketiyor.
Yüksek tüketim değeriyle Kadjar’a puan kaybettiren dört silindirli turbo benzinli motor buna karşılık hızlanma ve üst viteslerdeki ara hızlanma değerleriyle sürücüsünün yüzünü güldürüyor. Üstelik bunu yaparken çok fazla uğuldama da yapmıyor. Görünen o ki, Renault Kadjar’ın yeni ve çok güncel rakiplere boyun eğmemesi için yürüyen aksam, direksiyon sistemi ve hayatı kolaylaştıran ilave sürüş destek sistemleriyle bir güncellenmesi yerinde olur.
Seat: Atak sürüş özellikleri
Seat’ın ilk SUV modeli Ateca bunlardan biri. Yaklaşık bir yıldır satışta olan Seat Ateca her geçen gün yeni müşteriler kazanıyor. Ne var ki 12 cm kadar daha uzun olan kuzeni Tiguan’a ne boyut ne de satış adetleriyle henüz meydan okuyacak düzeyde değil. Ancak buna rağmen Seat Ateca çekici tasarımı ve uygun fiyatıyla müşterilerin ilgisini çekmeyi başarmış durumda. Bazı pazarlarda Ateca için sıra yazılıyor çünkü Çekoslovakya’daki fabrika talebe yetişemiyor.
Ancak müşterinin beklediğine değiyor. En azından kıvrak sürüş özelliklerine sahip SUV arayanlar için buna değiyor, çünkü Seat Ateca kıvrak ve atak sürüş dinamikleriyle virajları büyük bir ustalıkla dize getiriyor. Hem de bunu kompakt sınıf bir otomobilden çok da yüksek olmayan makul bir fiyat politikasıyla yapıyor. Fiyat listesinin en uygun etiketine sahip olan Seat Ateca 150 HP gücünde bir 1.4 TSI motor ve Xcellence donanım seviyesiyle; son derece direkt çalışan geri bildirimi yüksek direksiyon sistemi, spor koltuklar, son derece geniş kapsamlı bilgi ve eğlence sistemi ve daha birçok ekipman kullanıma sunuyor.
Karşılaştırmanın en hafif (1347 kg) modeli olduğu için Seat Ateca’da ciddi tasarruf tedbirlerinin ele alındığını düşünenler yanılıyor. Aksine Seat Ateca son derece kaliteli hissettiriyor, daha kısa olmasına karşın Qashqai’den daha fazla yaşam alanı sunuyor ve yol bozukluklarını büyük bir olgunlukla filtreliyor. İsteyen opsiyon olarak sunulan adaptif amortisörlerle daha da konforlu bir yapı elde edebilir ancak biraz kullandıktan sonra bu hali o kadar keyif veriyor ki, adaptif amortisörler gereksiz kalıyor.
Sürüş keyfini desteklemek üzere 150 HP gücünde 1.4 TSI motor devreye giriyor. Henüz 1500 d/d itibarıyla kullanıma sunulan 250 Nm torkun da etkisiyle motor Ateca’yı harekete geçirmekte zorlanmıyor. Motorla uyum içerisinde çalışan kısa vites oranlarına sahip şanzıman, motorun performansını yola etkin bir şekilde aktarırken, şanzımanın kolay vites geçişleri ve belirgin vites yolları sürüş keyfini destekliyor. Etkin yalıtım sayesinde genel olarak sessiz çalışan motor 7.8 lt/100 km ile biraz daha büyük hacimli olan Nissan’ın motorundan daha tutumlu bir yapı sergiliyor. Tüketim avantajını güç gereksiniminin olmadığı 130 km/s’nin altındaki sakin sürüşlerde iki ve üç numaralı silindirleri kapatan sistem beraberinde getiriyor.
İşin güzel yanı tüm sportifliğe karşın günlük kullanım pratikliği gölgelenmiyor. Çünkü Renault-Nissan işbirliğinden doğan ikizlerin aksine Seat Ateca 500 litre bagaj hacmi, geniş bir yükleme ağzı, uzun nesnelerin taşınmasına imkân tanıyan yük taşıma açıklığı ve Kadjar’a oranla 9.0 cm daha alçak olan yükleme eşiği gibi özellikler sunuyor.
VW: Her yolun yolcusu
Seat Ateca’dan inip 12 cm daha uzun olan VW Tiguan’a biner binmez iki detay hemen dikkat çekiyor. Bir kere Ateca’ya oranla 6.0 cm daha yüksek olan oturma pozisyonuyla Tiguan yüksek oturma pozisyonu ifadesinin hakkını veriyor. Ayrıca ikizlerin Alman versiyonu İspanyol’a göre çok daha iyi koltuklarla donatılmış durumda. Bel ve baldır desteğiyle vücudu kavrayan koltuklar yumuşak yapısıyla yolcularını rahat ettiriyor: Mükemmel… Üstelik bunu Comfortline donanım seviyesinin standart koltuklarıyla başarıyor. İsteğe bağlı olarak sunulan ergonomik koltuklar çıtayı bir kat daha yükseltiyor. 18 cm hareket alanına sahip kızaklı arka koltuklar ise diz mesafesi genişliği ve ergonomik oturumu ile arka koltuk yolcularını adeta şımartıyor. İlk hareket anından itibaren yüksek konfor seviyesi ve kendinden emin sürüş özellikleri hemen kendini hissettiriyor. Bu konuda rakiplerin hiçbiri Tiguan ile boy ölçüşemez. Kokpit ileri seviyede malzeme ve işçilik kalitesiyle dikkat çekerken ses açma/kapama fonksiyonundan haritada zum yapmaya kadar tüm fonksiyonlar kullanışlı ve ergonomik yapısıyla fonksiyonelliği destekliyor. Ayrıca bolca bölme ve saklama alanı küçük eşyaların neden olabileceği karmaşayı ortadan kaldırıyor.
Dahası son derece sessiz bir sürüş sunuyor. Ne motor, ne lastik, ne de dikiz aynalarından kaynaklanan rahatsız edici bir gürültü söz konusu. Son derece başarılı süspansiyon sistemi ki, adaptif amortisörler isteğe bağlı olarak sunuluyor, yol bozukluklarını büyük bir ustalıkla filtre ediyor. Seat Ateca’da da olduğu gibi orta hızlarda çok da direkt olmayan direksiyon sistemi yine de sürücünün direksiyon emirlerini anında yön değişikliği olarak yerine getiriyor.
Yani alışılmış olduğu haliyle her şey yolunda. Şaşırtıcı olansa, silindir kapatma özelliği ve bir ilk olarak partikül filtresiyle donatılmış olan motorun Seat’taki TSI motora oranla o kadar güçlü hissettirmemesi. İlk hareket anında isteksiz ve ağırkanlı yapısıyla Tiguan ölçümler ve karşılaştırmalı sürüş anında rakiplerine boyun eğmek zorunda kalıyor. Örneğin Qashqai ile kıyaslandığında 0’dan 130 km/s’ye hızlanmak için 2.5 saniye daha fazla süreye ihtiyaç duyuyor. 0-100 km/s hızlanma için fabrikanın belirlemiş olduğu 9.2 saniyeyi de ölçümlerde tutturamıyor. Ayrıca aynı motora sahip Seat Ateca’ya oranla bir tık daha fazla yakıt tüketiyor. Bunda 1534 kg ile daha ağır olan gövdesi kadar fazladan geri basınç üreten partikül filtresinin de etkisi söz konusu. Görünüşe göre İspanyol kuzeni Tiguan’ı tahtından indirmeye oldukça yaklaşmış durumda. Ancak başaramıyor. VW Tiguan’ın zengin ekipman listesi kadar kapsamlı isteğe bağlı donanım listesi de Ateca’nın zaferini engelliyor. VW Tiguan’da üç bölgeli klima, arkada yan hava yastıkları, dur-kalk trafikte de çalışan adaptif hız sabitleme sistemi, büyük bölümü aktif olarak sürüşe müdahale eden birçok sürüş destek sistemi ve acil durum çağrısı gibi donanımlara sahip olmak mümkün. Ayrıca puanlamaya dahil edilmeyen head-up-display veya sanal kokpit gibi donanımlar da söz konusu.
Böylece yüksek fiyat etiketine sahip VW Tiguan çok kıymetli puanları hanesine yazdırıyor ve sadece Seat’ın değil Renault’nun ve Nissan’ın da temsilcilerini alt ediyor. Ancak VW Tiguan’ın fiyat skalası olarak tamamen farklı bir ligde yer aldığını asla unutmamak gerekiyor.
Gelelim sıkça sorulan o soruya: “Tiguan gerçekten bu kadar iyi mi ve neden?” Neden olacak, bu tarz bir otomobilde olmasını isteyebileceğimiz birçok üstün özelliği bir arada kullanıma sunuyor. Bu nedenledir ki, Almanya‘da açık ara en çok satan model konumunda, hem de daha yüksek olan fiyat etiketine karşın.
Yazı: Michael von Maydell
Fotoğraf: Hans-Dieter Seufert
Son yorumlar