Her iki GTi modelinin ortak özelliği markanın yarış departmanı olan Peugeot Sport imzasını taşıyor olması. Yine her iki GTi da yüksek performansı düşük tüketim ve emisyon değeriyle harmanlıyor. Kompakt sporcu Peugeot 308 GTi 1.6 THP 270 HP 139.000 TL’den satışa sunulurken, küçük sporcu Peugeot 208 GTi 208 HP ise 88.400 TL’den satışa sunuluyor.
Her şey 1984 yılında satışa sunulan Peugeot 205 GTi ile başladı. 105 HP gücünde 1,6 litrelik motor kısa bir süre sonra 115 HP olarak geliştirildi. 1986 yılında ise 1,9 litrelik motor devreye alındı. 130 HP güç üretiyordu. Üstelik 800 kg ile çok hafifti. Peugeot yıllar içerisinde 306 GTi, 106 GTi, 309 GTi, 206 GTi, 207 GTi olmak üzere çeşitli ürünlerle farklı nesil ve modellerden de olsa her zaman ürün gamında bir GTi bulundurdu. Zaman zaman ise marka sportif modelini GTi olarak adlandırmadı: 405 Mi16, 306 S16 veya RCZ R de döneminin ve sınıfının en hızlılarındandı. Her biri hızlı, kompakt ve kıvraktı. Bugün gelinen noktada marka 800.000 adedin üzerinde sportif Peugeot modelini tüketiciyle buluşturdu. Marka yeni 308 GTi by Peugeot Sport ve yeni 208 GTi by Peugeot Sport ile geçmişten gelen köklü GTi efsanesini geleceğe taşıyor. En güncel GTi versiyonlarının özelliği ise markanın performans departmanı Peugeot Sport tarafından geliştirilmiş olması ve isminde bunu imza olarak taşıması.
İlginizi çekebilir
Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport
Küçük sınıfın en gözde modellerinden biri olan 208; kompakt boyutları, ekonomisi, zengin ekipman seviyesi ve tarzıyla öne çıkıyor ve sürücüsüne benzersiz bir kullanım zevki yaşatıyor. 208 aynı zamanda B segmentinin sportifliğini bir üst basamağa da taşıyor. Yeni 208 GTi by Peugeot Sport, küçük hatchbackin konfor, günlük kullanım kolaylığı ve geniş iç mekan gibi özelliklerini aynen korurken aynı zamanda spor otomobil performansı da sunuyor.
Motor sporlarında köklü bir geçmişe sahip olan Peugeot, sahip olduğu DNA’yla şık olduğu kadar eğlenceli bir otomobil hayata geçirirken, aynı zamanda GTi efsanesinin çağdaş bir yorumunu ortaya koyuyor. Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport performans, güvenlik ve sürüş keyfini mükemmel bir şekilde harmanlıyor.
Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport sahip olduğu şasi dinamikleriyle net ve keskin bir sürüş karakteristiği sunuyor ve sürücüsüne üstün sürüş hissi yaşatıyor. 208’i GTi yapan tüm karakteristik öğelerde Peugeot Sport imzası bulunuyor. Özel olarak geliştirilen yaylar, kalibrasyonu yapılan amortisörler, viraj denge çubukları, geliştirilmiş ön ve arka taşıyıcı rijitliği kadar amortisörler de Peugeot Sport imzasını taşıyor ve üstün sürüş dinamiklerinde pay sahibi. Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport’un üstün yol tutuş ve viraj performansının en önemli unsurlarından biri de ön akstaki tork dağılımını lastiklerin tutunma seviyesine göre ayarlayan Torsen® Kilitli Diferansiyel
Atak ve son derece dengeli yapısıyla Peugeot 208 GTi bir virajdan diğerine giderken ideal çizgisinden çıkmıyor. Daha dinamik bir sürüş için yeniden ayarlanan ve hassasiyeti arttırılan direksiyon sistemiyle birlikte ön süspansiyon da yüksek geri bildirim sağlıyor ve sürücü ile yol arasında mükemmel bir iletişim kuruyor. Ön süspansiyonun yanı sıra arka süspansiyon da daha güvenli ve keyifli bir sürüş için yeniden ayarlanan ekipmanlardan biri.
Fırtına boyalı ve mat vernikli 18 inçlik jantların içerisinde dizginlemek için Peugeot Sport imzasına sahip önde hava kanallı 323 mm çapında ve arkada 249 mm çapında disklere veriliyor.
Motorda yapılan iyileştirmeler güç ve tork değerindeki artışı beraberinde getiriyor. Yapılan iyileştirmeler sonucu güç 8 HP ve tork ise 25 Nm artmış durumda. 208 HP güç ve 300 Nm tork değerine sahip 1.6 THP benzinli motorun egzoz sistemi yeniden ayarlanırken, motor hangi devirde olursa olsun gaz pedalına basılmasıyla tok ve güçlü bir ses üreterek sportif sürüşleri akustik olarak da destekliyor. Motorun ürettiği güç altı vitesli manuel şanzıman tarafından tekerleklere aktarılırken motor ile şanzımanın uyumu son derece etkileyici hızlanma değerlerini beraberinde getiriyor. 0’dan 100 km/s hıza sadece 6,5 saniyede (daha önce 7 saniye) hızlanan Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport 0-1000 m hızlanmasını ise 26,5 saniyede (daha önce 27 saniye) tamamlıyor. Sadece etkileyici bir hızlanma performansı sunmakla kalmayan 208 GTi aynı zamanda ara hızlanmalarda da takdiri hak eden bir performans sergiliyor. Çok kısa sürede yüksek hızlara tırmanan 208 GTi by Peugeot Sport 230 km/s maksimum hıza ulaşıyor.
Motorun etkileyici gücü ve bu gücü kayıpsız bir şekilde yola aktaran aktarma organları kadar markanın uygulamış olduğu hafif yapı prensibi de 208 GTi by Peugeot Sport’un etkileyici performansında pay sahibi. 208 HP güç sadece 1160 kg ağırlığı taşımakta zorlanmıyor. 5,58 kg/HP’lik güç ağırlık oranlamasıyla 208 GTi by Peugeot Sport sunmuş olduğu yüksek performansa karşın sadece 5,4 lt/100 km yakıt tüketiyor ve 125 gr/km’lik CO2 egzoz gazı salınımı gerçekleştiriyor.
Konu bir GTi olduğunda sadece yüksek performans yeterli olmuyor. Bir GTi’ın görsel anlamda da heyecan uyandırması gerekiyor. Peugeot 208 GTi tasarım detayları, kullanılan malzemeler ve renkleriyle bu beklentiyi de en iyi şekilde karşılıyor. Dinamik bir duruş sergileyen Peugeot 208 GTi özgün ve karakteristik tasarım detaylarıyla öne çıkıyor. Önde 10 mm ve arkada 20 mm arttırılan iz genişliği ile 3 kapılı küçük hatchback, tıpkı jant tasarımında olduğu gibi marşpiyelerden çamurluk ağızlarına kadar her bir tasarım detayıyla da sahip olduğu potansiyeli gözler önüne seriyor. En güncel aydınlatma teknolojisinin kullanıldığı yeni halojen farlar 208 GTi by Peugeot Sport’un gündüz olduğu kadar gece sürüşlerinde de dikkat çekmesini ve ayrışmasını sağlıyor. LED teknolojisine sahip gündüz farlarıyla sinyal lambaları far tasarımını tamamlıyor. Merkezi ön farı çevreleyen detaylar kedigözü tasarımını beraberinde getirirken, bütün bu yapı göz bebeği görünümü kazandırıyor. Yeni ön ızgara ve tampondaki girintilerle birlikte heyecan uyandıran ve duyguları harekete geçiren bir görünüm ortaya çıkıyor.
Kapının açılmasıyla birlikte dinamik ve sportif dış tasarımı tamamlayan bir iç mekan karşılıyor sürücü ve beraberindeki yolcuyu. Peugeot markasının karakteristik tasarım öğelerini bünyesinde barındıran iç mekan mimarisi GTi tarzına uygun detaylarla otomobilin sürüş dinamiklerini tamamlıyor. Her bir detayı büyük bir titizlikle ele alınan kokpit parlak siyah ve krom aplikasyonlar kadar kırmızı dikişleriyle de sadece sportif bir görünüm sunmakla kalmıyor aynı zamanda kalite algısını da yükseltiyor. Örneğin direksiyonun alt kenarı gibi yerlere işlenen GTi logoları ise bunun sadece nitelikli ve kaliteli bir Peugeot olmadığını ve yüksek performans beklentilerini de karşılamaya hazır bir sporcu olduğunu gözler önüne seriyor.
Yan yükseltileriyle bel ve baldır bölgesini sıkıca kavrayan spor koltuklar siyah napa derisi yüzeyleriyle kokpitin geneline hakim olan sportifliği ve yüksek kalite algısını tamamlarken konforlu yapılarıyla da sürüş keyfini destekliyor. Siyah deri direksiyon simidinin yanı sıra el freni kolunda da kırmızı dikişli deri kullanımı bulunuyor. Yine siyah poliüretan yüzeye sahip konsol kırmızı dikişleriyle sportif şıklığın en güzel örneklerinden birini gözler önüne seriyor. Yüksekte konumlandırılan gösterge paneli sportifliği destekleyen bir diğer unsur olarak dikkat çekiyor. Fırçalanmış alüminyum zemine sahip kırmızı LED aydınlatmalı göstergeler ve beyaz ibreler tasarımıyla sportifliğe vurgu yaparken okunaklı yapısıyla ise kullanım ergonomisini destekliyor.
Sadece sportif tasarımıyla dikkat çekmekle kalmayan kokpit aynı zamanda kullanım ergonomisi ve sürücü odaklı yapısıyla da beğeni topluyor. Sürücü dokunma hissi uyandıran ve ele iyi oturan çok fonksiyonlu direksiyon simidi üzerinden 7 inç büyüklüğünde dokunmatik ekrana sahip bilgi ve eğlence sistemini kumanda edebiliyor. Standart Aux soketi, USB girişi ve Bluetooth yanında Mirror Screen özelliği ile araç-telefon entegrasyonu farklı bir boyut kazanıyor.
Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport
308 Gti’ın Peugeot Sport imzası taşıması her bir detayın büyük bir titizlikle ele alınmış olduğu anlamına geliyor. Tüm devirlerde canlı ve istekli çalışan motor, özel egzoz sesi, özel olarak ayarlanmış yürüyen aksam ve şasi, güçlü frenler, Peugeot i-Cockpit ve sportif koltuklar….ama özellikle de tüm devirlerde canlı ve istekli çalışan motor. Hacim sınıfının en iyi litre başına güç üretim değerine sahip turbo beslemeli küçük hacimli motoruyla yeni Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport sadece heyecan uyandıran bir görünüm sunmakla kalmıyor, aynı zamanda etkileyici bir performans da sunuyor.
Euro6 uyumlu 1.6 THP motor yüksek basınçlı 1,7 bar ile çalışan büyük bir turbo ile besleniyor ve 9,2:1’lik bir sıkıştırma oranına sahip. Modern teknolojinin bütün nimetlerinden yararlanan motor; dövme alüminyum alaşımlı pistonlar, takviyeli bağlantı kolları, polimer malzemeden biyel yatakları ve tüm diğer bileşenleriyle adeta yarış koşulları için hazırlanmış izlenimi veriyor. Elde edilen performansın sürekliliği ve motorun uzun ömrü için pistonlar kendi yapıları içinde bir çift yağ spreyi ile soğutuluyor. Ayrıca egzoz manifoldu 1000°C’ye kadar çıkabilecek yüksek sıcaklıklara dayanacak şekilde çelikten üretiliyor. Optimize edilen emme ve egzoz manifolduyla kayıplar minimize ediliyor. Sistemin temiz hava ihtiyacını karşılamak üzere özel olarak geliştirilen ve ön ızgaranın alt kısmına yerleştirilen bir intercooler çalışıyor. Katalizörlerden çift egzoz çıkışına kadar tamamen yenilenen egzoz gazlarının etkin bir şekilde tahliye ediyor. Güçlendirilen motor kulakları artan gücünün kayıpsız ve güvenli bir şekilde aktarılmasını sağlıyor.
Böylece sıralı 4 silindirli motor 270 HP güç ve 1900 ile 5000 devir/dakika aralığında 330 Nm tork üretiyor. Litre başına 169 HP ile sıralı 4 silindirli turbo benzinli motor kendi sınıfının litre başına en yüksek güç değerini sunuyor. Yüksek güç ve tork değerini karşılamak üzere güçlendirilen altı vitesli manuel şanzıman yüksek performans sunarken aynı zamanda uzun kullanım ömrü de sunuyor. Kısaltılan son dişli oranı ise daha atak bir yapı sunuyor.
Oluşturulan güç paketi kendini performans değerlerinde gösteriyor. Sadece 4,46 kg/HP ile sınıfının en iyi ağırlık/güç oranına sahip olan Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport 0-100 km/s hızlanmasını sadece 6,0 saniyede tamamlarken, 0-1000 m’yi ise sadece 25,3 saniyede geride bırakıyor. Hafif gövde, etkin motor yazılımı ve stop&start sisteminin de katkısıyla sunmuş olduğu yüksek performansa karşın Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport 100 km’de sadece 6,0 litre yakıtla yetiniyor ve 139 gr/km CO2 salınımı gerçekleştiriyor.
Etkileyici bir hızlanma performansı sunmakla kalmayan 308 GTi by Peugeot Sport aynı zamanda ara hızlanma değerleriyle de dikkat çekiyor. İstekli bir şekilde devir çeviren motor küçük gaz emirlerine anında hızlanma ile cevap verirken alt devirlerden itibaren kendini hissettiren itme gücü maksimum devir sayısı olan ve elektronik olarak sınırlandırılan 6.500 d/d’ya kadar kesintisiz bir şekilde devam ediyor.
Etkileyici bir performans bir o kadar etkileyici bir görünümü hak ediyor. Bunun bilincinde olan Peugeot tasarımcıları 308 GTi by Peugeot Sport’u şekillendirirken her bir detayı en ince ayrıntısına kadar düşündüler. Her ne kadar bir GTi da olsa 308 GTi by Peugeot Sport genel tasarım mimarisiyle marka aidiyetine vurgu yaparken tasarım detaylarıyla farkını ortaya koyuyor. Damalı desenli parlak siyah ön panjur ön tasarımı domine ederken panjuru çevreleyen krom çerçeve kalite algısını yükseltiyor. Tampon boyunca uzanan geniş hava girişleri sportifliğe vurgu yaparken FULL LED farlar ise keskin ve dinamik bir ifade kazandırıyor. Etkin aerodinamik çözümler sayesinde 308 GTi by Peugeot Sport sadece 0,69’luk rüzgar sürtünme katsayısı ve ön alan değeri ortaya koyuyor.
Ön farların bitim noktasından başlayarak arkaya doğru genişleyen omuz çizgisi güçlü ve karakteristik bir görünüm sunarken şişkin çamurluklar ve ön tarafta başlayıp ‘aslan’ pençesi formlu stop lambalarında son bulan yan panellerdeki oluklar sportif dinamizme vurgu yapıyor. Ön taraftan başlayarak gövde boyunca devam eden görsel şölen çift egzoz çıkışını da içine alan parlak siyah difüzörle son buluyor.
Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport sadece tasarımıyla değil renk alternatifleriyle de farkını ortaya koyuyor. Yeni ve göz alıcı Ultimate kırmızı, Manyetik mavi, İnci siyah, Tekno gri ve Sedefli beyaz olmak üzere 5 farklı renk tercih edilebiliyor: bunun dışında Ultimate kırmızı ile İnci siyahı renklerini buluşturan özel çift renkli gövde seçeneği de bulunuyor. Bu Net Kesim (Coupe Franche) çift renkli versiyon, krom yerine mat siyah renkli cam çerçeveleri ile de farkını ortaya koyuyor. Gerek daha sportif bir görünüm, gerekse de daha etkin bir sürüş dinamizmi sağlamak için yürüyen aksam 11 mm alçaltılmış durumda. Alçalan gövde ve 19 inçlik Carbone19 jantlar sportif görünümü tamamlıyor.
Dış tasarımdaki sportif dinamizm iç tasarımda da devam ediyor ve bütünlük sağlıyor. Gösterge panelininde, koltuklarda, kapı panellerinde, vites kolu körüğünde ve paspaslarda kullanılan kırmızı dikişler sportifliğe vurgu yaparken kalite algısını da yükseltiyor. Marşpiyelleri, pedalları ve vites kolu topuzunu süsleyen ve alüminyum alaşımdan üretilen ‘Peugeot Sport’ ve ‘GTi’ logoları ise bunun sadece nitelikli ve kaliteli bir Peugeot modeli olmadığına gerçek bir sporcu olduğuna vurgu yapıyor. ‘Peugeot Sport’ yazılı deri ve alkantara yarış tipi koltuklar konfor kadar güçlü bel ve baldır yükseltileriyle mükemmel bir yan destek de sunuyor. 351 x 329 mm ölçülerindeki kompakt direksiyon simidi sportif tasarımıyla iç mekandaki genel ambiyansı tamamlarken ele iyi oturan yapısıyla sürüş keyfine katkı sağlıyor. En alt noktasında fırçalanmış alüminyum GTi logosu bulunan direksiyon simidinin en üst noktasında ise kırmızı merkezleme işareti yer alıyor. Yeni nesil Peugeot modellerinde olduğu gibi 308 GTi by Peugeot Sport’ta da bilgi ve eğlence sistemi Peugeot i-Cockpit kullanım buluyor. Sadece görsel bir şölen sunmakla kalmayan Peugeot i-Cockpit aynı zamanda araca ait fonksiyonları merkezi dokunmatik ekran üzerinden kumanda etme imkanı tanıyor ve böylece konfor ve sürüş güvenliği sunuyor.
Yarış tecrübesiyle Peugeot Sport ekibi hiçbir ayrıntıyı atlamamış. Spor modu ile birlikte kabin içindeki sportiflik hissi bir kademe daha artıyor. Bu tuş ile göstergelerin rengi beyazdan kırmızıya dönüşüyor, orta ekranda güç, tork, turbo basıncı, yanal ve doğrusal ivmelenme gibi sürüş ile ilgili ek bilgiler gösteriliyor, motor sesi artıyor ve gaz pedalının tepkileri hassaslaşıyor.
Güçlü bir motor ve göze hitap eden tasarım detayları kadar hafif ancak bir o kadar da rijit gövde ve çok iyi bir yürüyen aksam gibi kavramlar da bir sporcu için önemli değerler. Bunun bilincinde olan Peugeot Sport bu noktada da etkin çözümler sunuyor. Standart 308 modelleri ile birlikte 308 GTi da tasarım ve üretim aşamasındaki ağırlık optimizasyonlarından yararlanıyor. EMP2 platformundan yararlanan otomobilde kompozit malzemeden bagaj kapağı veya hafif olmasına karşın çok yüksek dayanım seviyesine sahip olan çelik alaşım gibi önlemler dikkat çekiyor. Uygulanan hafif üretim tekniklerinin yansıması olarak Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport bu sınıfta rekor sayılabilecek 4,46 kg/HP ağırlık güç oranlaması sunuyor.
Peugeot Sport ekibi yeni 308 GTi’ı geliştirirken birçok unsurla birlikte özellikle sürüş keyfi ve sürüş güvenliğine önem verdi. Kompakt ve hafif yapıyla yüksek güç üretimi yola etkin bir şekilde aktarılması ve sürücüye güvenli olduğu kadar keyifli bir sürüş sunulması gerekiyordu. Tam bu noktada ise Peugeot Sport ekibinin motorsporları bilgi birikimi ve deneyimi devreye giriyor; mükemmel bir yürüyen aksam ve yürüyen aksamı tamamlayan elektronik sistemler zinciri.
Önde 1570 mm ve arkada 1554 mm iz genişliği kadar 11 mm daha alçak olan şasisiyle de 308 GTi by Peugeot Sport yola çok iyi oturuyor. 235/35 R19 ebadındaki Michelin Super Sport lastikler ise yolu mükemmel şekilde kavrıyor ve tutunma limitlerini arttırıyor. Özel Reverse tipi 19 inçlik jantlar, 18 inçlik Diamant alüminyum jantlara göre 2’şer kg daha hafif. Geri bildirimi yüksek hassas çalışan direksiyon sistemi sürücünün küçük direksiyon hareketlerine anında yön değişikliği olarak cevap verirken yürüyen aksam ise yön değişikliğinin güvenli bir şekilde gerçekleşmesini sağlıyor. Yürüyen aksam bileşenlerinde kullanılan alaşım malzemeler yüksek rijitlik seviyesini mümkün olan en düşük ağırlıkla sunuyor, bu da otomobilin daha dayanıklı ancak hafif olmasına katkı sağlıyor. Yol tutuşu ve özellikle virajlardaki tutunma limitlerini arttırmak üzere kamber açıları yeniden ayarlanırken salıncak ve mafsallar ise rijitliği desteklemek üzere sertleştiriliyor. Yol tutuşu ve sportiflik hissini arttırmak için yay ve amortisörlerin sertliği arttırılırken ses izolasyonu ve sürüş konforunu optimize etmek üzere hidrolik stoperli amortisörlere yer veriliyor. Bunun dışında sertliği arttırılan viraj denge çubukları sayesinde virajlardaki denge ve bununla birlikte tutunma limitleri de artıyor.
Yeni 308 GTi by Peugeot Sport’un üstün viraj performansı ve dinamizminin ardındaki teknolojilerden birini de ön aksta görev yapan Torsen® tipi kilitli diferansiyel oluşturuyor. Virajda yere daha iyi tutunan tekerleğin torkunu arttıran ve tutunma sorunları yaşayan tekerleğin torkunu azaltan sistem böylece sürücüye viraj çıkışında daha erken ve bununla birlikte daha fazla gaza basma imkanı tanıyor. Ayrıca ESP de dahil bütün elektronik sistemlerin yazılımı sürüş güvenliğinden ödün vermeden daha dinamik ve sportif bir sürüş hissi yaşatacak şekilde optimize edildi. Hassas çalışan elektrik destekli direksiyon sistemi yüksek geri bildirim seviyesiyle sürücüye lastiklerin yol temasıyla ilgili bilgilendirmeyi net bir şekilde yaparak sürüş güvenliğini arttırdığı gibi eşzamanlı olarak sürüş keyfini de destekliyor. Sürüş güvenliğinden ödün vermeyen Peugeot Sport ekibi etkin fren performansını önde hava kanallı dört piston kaliperli 380 mm ve arkada 268 mm disklerle sağlıyor.
Peugeot, 30 yılı aşkın süredir devam ettirdiği GTi efsanesini Peugeot Sport ekibinin bilgi birikimi ve deneyimiyle geleceğe taşıyor. Küçük yeni Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport 88.400 TL’den satışa sunuluyor. Çift renk farkı için ise 9.000 TL fark ödemek gerekiyor. Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport ise 139.000 TL fiyat etiketiyle satışa sunuluyor.
Son yorumlar