Artı bilanço elde etmek isteyen Opel, 2017 yılında birçok yeniliği sahneye çıkartıyor. Ancak bunların odak noktasında ikinci nesil Insignia var.
Karl-Thomas Neumann’ın şu sıralar favori teması: 2017 model atağı. Opel, bu yıl içinde tam yedi yeni modeli piyasaya sürüyor. Twitter dilinde söylemek gerekirse #7in2017. Kulağa çok iddialı gelen yeni model atağını biraz netleştirelim. Dünya, elektrikli otomobil Ampera-e’yi Paris Otomobil Fuarı’ndan bu yana tanıyor ama yollara çıkışı haziran ayında gerçekleşecek. Minik sınıfın crossover aromalı modeli olan Karl Rocks da daha önce sergilendi ancak mart ayında bayilerdeki yerini alacak. Hafif ticari sınıfındaki Vivaro’nun hobi odaklı Tourer Life versiyonu da bu yenilik takviminde yer alıyor.
İlginizi çekebilir
İki büyük bagaj kapağı
Tüm üç yenilik için önemsiz demek elbette mümkün değil. Ancak başrolün yeni Insignia’da olduğu da bir gerçek. Opel’in amiral gemisi konumundaki model iki gövde seçeneğiyle karşımıza çıkıyor. Adının sonuna Grand Sport takısını alan model, arka camla birlikte açılan bagaj kapağı sayesinde bir sedandan daha kullanışlı. Station versiyon Sports Tourer adını korurken, arazi sürüşlerine uyumlu bir kıyafet taşıyan Country Tourer da sunulmaya devam edecek. Grand Sport versiyonu nisan ayında, Sports Tourer ağustosta ve Country Tourer da ekim ayında Almanya’da satışa sunulacak.
Yeni Insignia, halen satışta olan güncel modelle kaşılaştırıldığında baştan sona yeniden geliştirilmiş bir otomobil. Epsilon 2 adı verilen mimaride üretilen otomobilin geliştirilmesi aşamasında mühendisler iki konunun üzerinde yoğunlaşmış. Bunlardan ilki byutların daha verimli kullanımıyken ikincisi de belirgin bir biçimde hafiflemesi olarak belirlenmiş. 2.83 metrelik aks aralığı selefine göre 9.0 cm artarken, toplam uzunluk 5.5 cm’lik artışla 4.90 metreye ulaşmış. ST de birkaç santimetre uzuyor.
Güncel model, 4.91 metre ile orta sınıfın üst sınırını belirliyor: Insignia ST, Ford Mondeo, Skoda Superb ve VW Passat’tan uzunken sadece Passat’ı aks aralığında geride bırakıyor. Volkswagen’in boyut kullanımı konusunda sınıfının referans modeli olması yeni Insignia’dan beklentilerin de büyük olmasına neden oluyor. Mezura olmadan gerçekleştirdiğimiz ilk oturma denemesinde ilk izlenimin güncel modelden iyi olduğunu ve oturma pozisyonunun daha alçak olduğunu gördük. Kamuflajlı prototiplerle gerçekleştirdiğimiz ilk sürüş izleniminde dengeli ve olgun sürüş özellikleri aklımızda kalmıştı.
Fazlalıklardan kurtulmak
Bu izlenimde Opel mühendislerinin bilinen bir özelliği ulan yürüyen aksam ustalığının yanında otomobilin azalan kütlesi de pay sahibi. Motor ve donanıma göre Insignia Grand Sport’ta güncel modelle karşılaştırıldığında 175 kg’ye varan bir hafifleme yaşanırken, station versiyondaki diyet 200 kilogramı buluyor. Motor seçeneklerine bakıldığında 1.6 ve 2.0 lt’lik dizellerde güç aralığı 110 ve 170 HP olarak belirlenirken 1.5 ve 2.0 lt’lik benzinli güç ünitelerinde 140 ile 250 HP arasında değişen güçler sunuluyor. Tüm motorlar Opel’in sunduğu son nesli temsil ediyor. Yeni altı ileri manuel şanzıman daha kompakt boyutlara sahip ve yüzde 3’lük bir yakıt tasarrufu sağlıyor. Altı ileri otomatik şanzımanın yerini alan yeni seki ileri otomatik şanzımanın yakıt ekonomisine ne kadar katkıda bulunduğuyla ilgili bir açıklama yok. Ancak yeni şanzımanın hem gürültü hem de yakıt tüketimi seviyesini düşüreceğini tahmin etmek zor değil. Önden çekişli Insignia’da dört tekerlekten çekiş alternatifi sunulmaya devam ederken, otomatik şanzıman dört tekerlekten çekişli tüm versiyonlarda standart olarak sunulacak.
Yeni Insignia’nın ilk etaptaki en üst modeli olan dört tekerlekten çekişli 250 HP’lik versiyonda arka diferansiyelde artık iki adet elektronik kontrollü çok diskli kavramaya yer veriliyor. Bu sayede motorun ürettiği tork arka tekerlekler arasında aktif olarak dağıtılarak virajlardaki sürüş dinamizmi artırılıyor. Şimdiye kadar bu vektörel tork dağılımını elektronik olarak, çekiş kontrol sistemi kontrol ediyordu. Ve bu özellik sadece Insignia’nın en güçlü versiyonu olan OPC’ye hastı. Birinci nesilde V6 motorla performans sunan Insignia OPC’nin ikinci nesildeki güç kaynağını ise yaklaşık 340 HP’lik bir dört silindirli ünite oluşturacak.
Bu arada, tutumlu ve çevreyi koruyan özel bir versiyonun yokluğunu mu fark ettiniz? Belki de bir plug-in hibrit veya elektrikli bir versiyon? Ampera-e ile 500 km’lik bir elektrikli sürüş menzili sunabilen bir markadan bunu beklemek normal. Ancak Opel, bu tür beklentilere girenlere farklı modellerle çözüm sunacak. Yani yüzde 100 elektrikli veya yakıt hücreli modeller başlı başına birer seri olacak.
Yapılabilecekler var
Optimist Neumann için Insignia, markanın yeniden kazanç gösterebilmesi için yardımı en çok dokunacak model konumunda. Opel, aslında 2016 yılında kâr hanesini doldurmayı hedefliyordu ancak İngiltere’de yaşanan Brexit türbulansı markanın satışlarına mal oldu. Insignia’ya geri dönecek olursak; model 2008 yılından bu yana Avrupa genelinde 900 bin adetten fazla satıldı. Rakiplerle karşılaştıracak olursak bu değer Ford Mondeo’dan biraz daha fazla, Skoda Superb’in neredeyse iki katı ve Volkswagen Passat’ın yaklaşık yarısına denk geliyor.
Insignia’nın Opel için çok önemli olduğundan bahsettik. Ancak iki yeni crossover modeli de marka için hayati önemde: Crossland X ve Grandland X. Mokka’daki makyajla birlikte artık crossover ve SUV modellerini X takısıyla adlandıracağını açıklayan Opel, küçük MPV sınıfındaki Meriva’yı emekliye ayırırken yerini Crossland X’e veriyor. Yaklaşık 4.20 metre uzunluğundaki küçük sınıf crossover’da ikinci nesil Citroen C3 Picasso platformu kullanılacak ve üç silindirli benzinli ile 4 silindirli dizel motorları da Citroen’den alınacak. Dört tekerlekten çekiş? Düşünülmüyor… Bu yüzden SUV yerine CUV (Crossover Utility Vehicle) kısaltması kullanılıyor. Bir üst sınıfta mücadele edecek olan Grandland X de bir CUV olacak. Peugeot 3008’le platform kardeşi olacak olan modelde de dört tekerlekten çekişe yer verilmezken, 120 HP’den 180 HP’ye uzanan motorlarda PSA imzası olacak. Bazı Opel meraklıları kendi kendilerine “Acaba ultra küçük direksiyon simidi veya merkezi gösterge tablosu gibi Fransız özgünlüklerine alışmak zorunda mıyız” tarzında soruları haklı olarak sorabilirler. Ancak korkacak bir şey yok. Opel, kendi otomobillerinde kendi geleneksel tarzını yansıtacak. Öte yandan: Insignia Sports Tourer’da 2013 yılının spektaküler konsepti Monza Concept’in kıvrımlı hatlarına yer veriliyor.
Yukarı hareket yok
Lafı geçmişken: Bir Monza yani büyük bir coupe üretilecek mi? Ya da yeni bir Senator veya Diplomat? Hayır. Neumann, historik rallilerde bu tarz klasiklerle yer almayı çok sevse de böylesi otomobillerin iktisadi olarak bir geleceği yok. Bunun yerine büyükçe bir SUV’un 2019 sonunda tanıtılması bekleniyor. Cadillac XT 5 platformunun kullanılarak arkadan itiş temelli bir modelin üretilmesinin üstü çizilmiş durumda. Bunun yerine henüz adı konmamış olan otomobilin de Epsilon 2 platformunu kullanması bekleniyor. Bu sayede Rüsselsheim’daki ana fabrikada modelin üretilmesi çok daha kolay ve ekonomik bir hale geliyor. Soru: Peki, fabrikanın üretim kapasitesinde bu modele nasıl yer açılacak? Cevap: Zafira Tourer’ın geleceği karartılmış durumda. Ancak bunun için belirli bir zaman geçmesi gerekiyor. Bu zamana kadar da sosyal medya uzmanı Neumann’dan daha bolca mesaj alacağımıza eminiz.
SONUÇ
Sollama tamam, tam gaz ileri
Opel, yeni Insignia’da selefinin zaaflarını yani çok yüksek gövde ağırlığını ve boyutların verimsiz kullanımını ortadan kaldırdığına göre pazarda eli daha güçlü bir modelle karşı karşıyayız. Yeni amiral gemisinin plug-in hibrit versiyon olmadan yola çıkmasını ve iki crossover’ın da Fransız tabanlı olması kısıtlı bütçenin sonuçları arasında yer alıyor. Ancak crossover’ların tam zamanında yola çıktıklarını ve Opel’in geleceğine olumlu katkıda bulunacaklarını söylemeliyiz.
Yazı: Jens Dralle
Bilgisayar çizimleri: Christian Schulte
Son yorumlar