SUV yükselişiyle birlikte MPV’lerin modası geçmiş gibi görünüyor. Fakat hâlâ birçok model onlar kadar işlevsel olmayı başarabilmiş değil. Özellikle çocuklu bir aileye sahipseniz…
Multi Purpose Vehicle… Bilinen kısaltmasıyla MPV. Çok amaçlı araç anlamına gelen MPV’ler, Almanya’da yaşayan Türk vatandaşlarının ülkemize gerçekleştirdiği seyahatlerde sıklıkla tercih ettiklerini görürüz. Bunun nedeni onların bir sedan, hatchback ve hatta bir SUV’a göre daha işlevesel, konforlu ve cömert olmalarıdır. Ülkemizde ise bu sınıfa karşı bir ön yargı söz konusu. Eğer tercihinizi bir MPV’den yana kullanırsanız, sedan tutkunu alt komşunuzun eleştirel bakışlarına maruz kalma ihtimaliniz yüksek. Önyargılara vereceğiniz cevap ise oldukça basit. Valizlerini, yükleme alanı dar sedan otomobiline sığdırmaya çalışan komşunuza eleştirel bir bakış atmak…
Tasarım
İlginizi çekebilir
Tasarımlarda Ford’un S-Max ile MPV ruhuna dinamizm katmayı hedeflediği, Seat’ın ise Alhambra’da sınıf geleneklerine bağlı kaldığı görülüyor. Her iki model de doğası gereği büyük ve heybetli. İkili arasında daha yeni olan model ise Ford S-Max. Doğal olarak Alhambra’dan daha modern bir görünüme sahip. Hatları dinamik olan S-Max, bir MPV’ye oranla fazlasıyla sportif. Öyle ki S-Max’in tasarımı, hatchback bir modeli kıskandırabilecek potansiyelde. Seat Alhambra’nın tasarımı ise MPV ruhunu çok daha net yansıtıyor. Heybetli görünümü ve keskin hatlarıyla Alhambra, sunduğu geniş yaşam alanını görünümüne de fazlasıyla yansıtıyor.
Boyutlar
İki model boyutlarını incelediğimizde Ford S-Max’in 4772 mm uzunluk, 2154 mm genişlik ve 1660 mm yüksekliğe sahip olduğunu görüyoruz. Seat Alhambra ‘nın boyutları ise 4854 mm uzunluk, 2081 mm genişlik ve 1720 mm yükseklik olarak sıralanıyor. Aks aralığında Ford S-Max 2850 mm, Seat Alhambra ise 2919 mm sunuyor. MPV’ler için bagaj hacmi en önemli konuların başında geliyor. Üçüncü sıra koltukların açık halinde S-Max yolcularına 280 litre, Seat Alhambra ise 300 lt’lik bir bagaj hacmi sunuyor.
Fonksiyonellik
Boyutların kabine olan etkisini ele aldığımızda öne çıkan taraf Seat Alhambra oluyor. Alhambra S-Max’ten 60 mm daha yüksek ve 82 mm daha uzun bir otomobil. Bu da Alhambra’nın kabininde daha fazla yaşam alanı anlamına geliyor. Fakat neticede S-Max de bir MPV. Bu nedenle kabindeki yaşam alanı konusunda o da oldukça cömert.
S-Max ve Alhambra’nın yer aldığı sınıfta fonksiyonel anlamda zenginlik, gereksinimden daha çok bir şart oluyor. Bu nedenle iki model de kabinlerinde bol eşya gözü, iki yöne hareket edebilen arka koltuklar, yan arka perdeler, güç soketleri gibi bir çok kullanışlı detay barındırıyor. Modellerin sahip olduğu cam tavanlar sayesinde gökyüzü eşliğinde seyahat etmek de mümkün. Alhambra, yolculuklarını ikinci sırada geçirenlere, ön koltuk arkalarına entegre açılır-kapanır bir sehpa sunuyor. Uzun yolculuklarda bu özelliğin oldukça kullanışlı olacağını söyleyebiliriz. Ford S-Max’in kabininde fonksiyonellik teknoloji yardımıyla sunuluyor. Üçüncü sıra koltukları bagajdaki bir buton vasıtasıyla elektrikli olarak katlamak mümkün. Teknoloji her modelde keyif veriyor fakat bu bir MPV’de daha çekici hale geliyor.
Donanım ve güvenlik
Donanım bu sınıfta büyük önem teşkil ediyor. Seat Alhambra’nın dikkat çeken donanımlarından ilki; tek bir tuşla açılabilen elektronik arka kapılar. Arka kısımda seyahat edeceklerin genellikle çocuklar olduğunu, kapıların da güvenlik sebebiyle oldukça ağır tasarlandığı düşünüldüğünde bu oldukça faydalı bir donanım oluyor. Alhambra’da sunulan entegre çocuk koltuğu ise sizi yorucu söküp takma işleminden kurtarıyor.
Ford S-Max, Alhambra’nın akılcı çözümlerine teknolojisiyle cevap veriyor. Modelde arka görüş kamerası bulunduğu gibi önde de bir kamera mevcut. Bu sistem sürücüye, dokunmatik multimedya ekranı üzerinden 180 derecelik görüş sağlıyor ve kör noktada kalan araçları, bisiklet veya yayaları fark etmeye kolaylık sağlıyor.S-Max’in ısıtmalı ve soğutmalı koltuklarında masaj özelliği de bulunması yolcuyu şımartan bir donanım olarak öne çıkıyor. Seat Alhambra ve Ford S-Max gelişmiş güvenlik sistemleriyle donatılmış. İkisi de EuroNCAP’in gerçekleştirdiği çarpışma testlerinden beş yıldız almayı başarmış modeller.
Yakıt tüketimi
Seat Alhambra sadece 1.4 TSI motorla tercih edilebiliyor. 150 HP güç ve 250 Nm tork üreten motor, konforu artıran altı ileri DSG şanzımanla kombine edilmiş. Motorun ortalama tüketim değeri ise 6.7 lt/100 km. Alhambra’nın 1693 kg olduğu düşünüldüğünde 1.4 TSI motorun tutumlu bir yapıda olduğu rahatlıkla söylenebilir. Seat, Alhambra’da daha fazla güç isteyenler ise özel siparişle 184 HP’lik 2.0 TDI motorlu versiyonu tercih edebilir.
Ford S-Max iki farklı motor seçeneğine sahip. Bunlar; 1.5 lt EcoBoost benzinli ve 2.0 lt TDCi dizel motorlar. İncelememizde görev yapan 2.0 TDCi motor, 180 HP güç ve 400 Nm tork değerlerine sahip. Altı ileri PowerShift çift kavramalı şanzımanla kombine edilen motorun yakıt tüketim değeri ise motor hacmine oranla oldukça düşük. 1734 kg ağırlığındaki S-Max’in 5.4 lt/100 km’lik ortalama tüketimi etkileyici.
Fiyat
Ford S-Max test aracımızda 2.0 TDCi motor görev yapıyor fakat adil bir değerledirme için markanın sunduğu benzinli motoru baz alıyoruz. 1.5 lt EcoBoost motora sahip S-Max, 150.820 TL’den satışa sunuluyor. 1.4 TSI ile tek motor seçeneği sunan Seat Alhambra’nın fiyatı ise 159.000 TL. İki model arasında 9 bin TL’ye yakın bir fark söz konusu. Vergi dezavantajına yakalanan 2.0 TDCi motora sahip versiyonun fiyatı ise 229.150 TL
Sonuç
MPV’lerin yaşamı kolaylaştıran otomobiller olduğu bir gerçek. İncelememizdeki iki otomobil de hayatın karmaşık sorularına pratik yanıtlar verecek şekilde tasarlanmış. İki modelin de yedi kişilik olması onları çocuklu ve kalabalık aileler için ideal otomobiller haline getiriyor. Ford S-Max, dinamik tasarımı ve teknolojileriyle öne çıkarken Seat Alhambra bunun için akılcı çözümler kullanıyor. Fakat Alhambra’nın çözümleri için S-Max’e oranla fazladan 9 bin TL ödemeniz gerekli. SUV modasının yükselmesiyle MPV’ler eski popülerliğini kaybediyor olsa da incelememizde görülüyor ki, birden çok ihtiyaca en iyi cevabı hâlâ onlar verebiliyor.
Yazı: Ersin Çelik
Fotoğraf: Egemen Atiyar
Son yorumlar