B segmenti Crossover otomobiller son dönemde öne çıkmaya başladılar. Hem tasarım açısından özellikle kadınların aradığı yüksek sürüş pozisyonunu sunuyorlar hem de boyutları daha küçük olduğu için şehir içinde kolay kullanımlarıyla tercih ediliyorlar. Ayrıca büyük SUV modellerine oranla hem satış fiyatı hem de yakıt tüketimi anlamında çok daha ekomikler. Peki bu şehirli Crossover otomobiller, zemin koşulları zorlaştığı zaman alternatif olarak yerlerini aldıkları SUV araçlar kadar yetenekli olabiliyorlar mı? Bu sorunun cevabını aramak için Peugeot’yu B segmenti Crossover otomobiller arasında temsil eden 2008’le Kayseri’ye gittik ve Erciyes Dağı’na tırmandık. Peugeot 2008’i seçmemizin sebebi, bu otomobilde Grip Control sisteminin olması. Grip Control sisteminin gerçekten işe yarayıp yaramadığını yol boyunca sıklıkla test etme imkanımız oldu.
Sistem beklemediğim kadar işe yarıyor. Özellikle fotoğraf çekimleri için girdiğimiz Ürgüp-Göreme’deki ay yüzeyini andıran kumlu zeminde Grip Control’un yararını tam anlamıyla test etme imkanım oldu. Fotoğraf editörümüz Savaş Yılmaz, en güzel kareleri çekmek için oraya gir burdan çık diye bizi sonuna kadar zorlar. 2008 önden çekişli buraya girmez, girse de çıkamaz saçmalama dedikçe Savaş beni gaza getirdi ve itiraf etmeliyim ben de ona uydum. Grip Control standart konumdayken otomobil kumlu zeminde genelde patinaja kalıyor ve olduğu yerden ilerleyemiyordu. Grip Control butonunu kumlu zemini işaret eden ikona çevirdiğinizde ise sistem görevini çok iyi yapıyor ve sanki arka tekerleklere çekiş gelmişcesine otomobil zorlanmadan ilerlemeye başlıyor. Aynı şey karlı zemin için de geçerli. Kayseri’de Erciyes Dağı’na tırmandıktan sonra otomobilin yeteneklerini ölçmek için kayak pistinin başlangıcına kadar girdik. Sistemi kar moduna aldıktan sonra neredeyse hiç zorlanmadan istediğimiz yerlere girip çıkabildik. Hatta yanımıza gelen kayakçılar, Peugeot 2008’de dört tekerlekten çekiş var mı diye bize sordular. Otomobilin önden çekişli olduğunu söylediğimizde çok şaşırdıklarını söylemem lazım. 2008’in zorlu koşullarda bu kadar yetenekli olmasının bir başka sebebi de otomobilin yerden yüksekliğinin platformunu paylaştığı 208’den 40 mm daha yüksek olması. Ayrıca standart olarak gelen çamur ve kar tipi lastikler de işlerini iyi yapıyorlar. Bu lastikler sayesinde kış lastiğine de ihtiyaç duymuyorsunuz. Yani kısacası Grip Control görevini gerçekten iyi yapıyor.
Önden çekişli B segmenti Crossover otomobiller arasında arazi kabiliyeti açısından en başarılı otomobilin Peugeot 2008 olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Bu başarının ardındaki sistem olan Grip Control’u sadece manuel şanzımanlı modellerde satın alabiliyorsunuz.
İlginizi çekebilir
Yazı:Yaman Yılmaz
Fotoğraf:Savaş Yılmaz
GRIP CONTROL
Peugeot 2008’in en önemli özelliklerinden biri, 3008 modelinden de hatırladığımız Grip Control sistemi. Hali hazırda var olan sistemin yazılımı iyileştirilmiş ve performansı artırılmış. Patenti PSA Grubuna ait olan bu sistem, zayıf tutunma koşullarında takviyeli bir çekiş sayesinde, 2008’in kullanım alanının genişletilmesini sağlıyor. Çok yönlü ve esnek sistem, ön tekerlekler üzerinde etki ederek, karşılaşılan zemine uyum sağlıyor ancak kontrolü sürekli olarak sürücüye bırakıyor. Nitekim sürücü her an bu akıllı donanımın standart moda göre çalışmasına karar verebiliyor ya da orta konsolda bulunan düğme ile Kar, Arazi, Kum, ESP Off modlarından birini seçerek manuel kullanabiliyor. Kokpitteki çevirmeli düğmeyle yapılan seçim sonucunda, ESP’nin çalışma algoritması değiştirilebiliyor. Örneğin kum modunda patinaj önlenip tork sınırlandırılıyor ve lastiklerin batması engelleniyor. Kardaysa araç harekete geçene kadar patinaja izin veriliyor ve tutunabileceği zemini kazması sağlanıyor. İlk hareketten sonraysa tork yine sınırlandırılıyor. Sistem teorik olarak yüzde 100 kilitlenebilen bir diferansiyel gibi davranıyor.
Son yorumlar