Kompakt hatchback sınıfı ülkemizde en çok tercih edilen segmentlerden biri olmayı sürdürüyor. Uzun zamandır dizel-otomatik kombinasyonu sunmasıyla segmentin hem referans modeli hem de en çok satılanı unvanını elinde bulunduran Volkswagen Golf, bu konuda diğer markalara da örnek oluşturuyor. Volkswagen Golf’ten daha iyi bir otomobil yaptık iddiası ile satışa çıkarılan Peugeot 308’in yeni nesli, ülkemize ilk ayak bastığında dizel-otomatik kombinasyonu sunmuyordu ve bu yüzden satışları istenilen seviyeye ulaşmamıştı. Daha sonraları getirilen dizel-otomatik seçeneğiyle birlikte satışlarını ciddi oranda artıran 308, sınıfının en çok satanlarından biri olmayı başardı. 308’den sonra Güney Koreli marka da i30 modeline dizel-otomatiği getirdi. Volkswagen’in DSG şanzımanı gibi çift kavramalısıyla da sınıfında ayrıcalıklı bir yere sahip olmayı başardı. Modaya en son uyan ise Opel Astra oldu. Geçtiğimiz aylarda yeni nesliyle Türkiye’de satılmaya başlanan Astra, incelememizdeki en güçlü dizel motora sahip otomobil. Bu motoru 6 ileri otomatik şanzımanla birleştiren Astra, sınıf liderliği için en güçlü adaylardan biri…
Motor ve performans
İlginizi çekebilir
Fransız üretici Peugeot’nun kalbinde ekonomikliği ile ödüllere doymayan 1.6 litrelik BlueHDi motor yer alıyor. 3500 d/d’da 120 HP güç ve 1750 d/d’da 300 Nm tork üreten bu motor, hem performansı hem de tasarrufu bir arada sunabiliyor. Alt devirde sunduğu yüksek tork sayesinde başarılı bir ivmelenmeye sahip olan 308, istikrarlı bir hızlanmaya sahip. Start-Stop teknolojisi sunan 308, bu konuda da oldukça başarılı bir otomobil. Hiç farkettirmeden duran motor yine sarsıntısız bir şekilde çalışıyor. 308 fabrika verilerine göre 0’dan 100 km/s hıza 9.5 saniye ulaşarak incelememizdeki en güçsüz motora sahip olmasına rağmen en iyi 0-100 km/s hızlanması olan otomobil oluyor.
Hyundai i30’un kaputunun altında artık oldukça alışık olduğumuz 1.6 litrelik turbo dizel motor yer alıyor. 4000 d/d’da sunduğu 136 HP güç ve 1750 d/d’da sunduğu 300 Nm tork kağıt üzerinde etkileyici değerler… Fakat gerçek kullanımda bu gücü fazla yola yansıtamıyor. Bunun en büyük sebebi ise 1391 kilogramlık ağırlığı. 308 ve Astra’dan daha ağır olan i30, kullanımda da bu fazla kilolarının dezavantajını yaşıyor. Aslında i30’a performanssız bir otomobil demek haksızlık olur. Sadece diğer iki rakibi karşısında biraz yavaş kalıyor. Hyundai i30’un 0’dan 100 km/s hıza çıkması 10.6 saniye sürüyor.
İncelememizin en yeni otomobili olan Astra 1.6 litrelik CDTi motora sahip. 3500 d/d’da 136 HP güç ve 2000 d/d’da 320 Nm tork üreten Astra, 20 Nm tork ile i30’un önüne geçiyor. 20 Nm fazla olan torkunu az da olsa hissettiren Astra, bunu hafif oluşuna borçlu. En güçlü motora sahip olmasına rağmen hızlanma konusunda ikinci sırada kalan Astra, 0’dan 100 km/s hıza 9.7 saniye çıkıyor.
Şanzımanlar
Hyundai i30, çift kavramalı şanzımanıyla Astra ve 308’den kendini ayırıyor. 7 ileri olan şanzımanın vites geçişleri 0.04 saniye sürüyor. Hem oldukça hızlı hem de sarsıntısız gerçekleşen geçişler i30’un konforunu artırıyor. Yakıt tüketimini de azaltan bu çift kavramalı, erken ısınma problemini de çözerse DSG’nin en büyük rakibi olmaya aday…
Opel Astra geç de olsa dizel-otomatik kombinasyonunu yeni neslinde sunmaya başladı. Kendi sınıfının her zaman en çok satan modellerinden olan Astra, dizel-otomatik kombinasyonunun eksikliğini derinden hissediyordu. 1.6 litrelik dizel motoruna kombine edilen 6 ileri otomatik şanzıman, çift kavramalılar kadar hızlı ve sarsıntısız geçişler sunamasada, yinede Astra ile çok iyi uyum sağlamış.
Japon AISIN firması ile yapılan işbirliğinin bir ürünü olan Peugeot’nun EAT6 şanzımanı tork konvertörlü olmasına rağmen Fransız markanın iddiasına göre çift kavramalılardan daha hızlı vites geçişleri sunuyor. 308’in 6 ileri otomatik şanzımanı Astra’ya göre biraz daha seri vites geçişleri sunuyor fakat bunu çok dikkat etmeden anlamanız pek mümkün değil. Çift kavramalılardan hızlı mı? Bu bana biraz iddialı geldi. Fakat konfor olarak çift kavramalılarla yarışabileceğini söylemek pek de abartılı olmayacaktır.
Sürüş dinamiği
Her üç aracı da kullanırken konfor olarak 308 beni etkilerken, yol tutuş konusunda Astra rakiplerinin biraz önüne geçiyor. 308’in süspansiyon sistemi darbeleri başarılı bir şekilde absorbe edebiliyor. Ufak kasisleri kabin içinde hissetmiyorsunuz bile… Astra’nın süspansiyon sistemi 308’e göre biraz daha sert kalıyor. Fakat bu da yol tutuşa olumlu etki ediyor. Opel Astra’yı yoldan çıkarmak gerçekten de çok güç… Hyundai i30 ise hem konfor hem yol tutuş konusunda sınıf standartlarını karşılayan bir otomobil fakat her iki konuda da diğer rakiplerinden üstün değil. Bu konuda Peugeot’nun direksiyon sistemine de ayrı bir parantez açmak gerekiyor. Ele çok iyi oturan direksiyon simidi, yoldaki her türlü detayı sürücüsüne çok iyi iletebiliyor.
Yakıt tüketimi
Her üç otomobilde tutumlu motorları ve başarılı şanzımanlarıyla cebinize dost araçlar. Opel Astra’nın fabrika verisi 100 kilometre ortalama tüketim değeri 4.5 litre olarak verilmiş. Peugeot 308 ise tutumlu motorlardaki tecrübesini kullanarak 3.5 litre gibi bir karma tüketime sahip ve bu ortalamayı tutturmanız çok da zor olmuyor. Hyundai i30 4.4 litrelik fabrika verisi ortalama tüketim değeri ile Astra’nın önüne geçiyor.
Baz fiyatlar
Opel Astra 1.6 CDTi Otm. – 86.000 TL
Hyundai i30 1.6 CRDi DCT – 81.600 TL
Peugeot 308 1.6 BlueHDi EAT6 – 81.790 TL
Sonuç
Her üç otomobilden birini tercih etmek gerçekten çok zor… Sürüş dinamikleri birbirlerine çok yakın. Sunduğu donanımlar ile bir üst segmente göz kırpan Opel Astra yüksek fiyatıyla rakiplerinden ayrılıyor. Çift kavramalı kadar konforlu vites geçişleri sunan ve rakiplerine göre daha az yakıt tüketen 308, Astra’dan neredeyse 5.000 TL daha ucuz… Hem daha ucuz fiyatı hem de daha ekonomik motoruyla benim için Astra’dan daha iyi bir seçenek. Hyundai i30 ise başarılı şanzımanına rağmen artık eski gözüken kabin tasarımıyla 308’in gerisinde kalıyor.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Egemen Atiyar
Son yorumlar