Tamam az yakıyorlar, tamam verimli de olabilirler, vergi avantajları da var ona da tamam… Peki verdikleri keyif? İ1.6 litre motorlara bile alışmakta zorlanırken, artık 0.9 litrelere kadar düşmüş bulunuyoruz. Bunda ülkemizdeki vergi sisteminin etkisi, küresel anlamda da çevre sorununun etkisi tabii ki büyük. Düşük hacimli motorların artık bir gereklilik olduğunu inkar edecek de değilim. Fakat eskiden kullandığımız otomobillerin verdikleri en büyük keyif o kaputun altını dolduran motorları ve çıkardıkları o güzel sesler değil miydi? Benim gibi geçmişe özlem duyanların artık ülkemizde pek de seçeceği otomobil bulunmuyor. Geleneklerinden pek de taviz vermeyen Japon markalar ise ülkemizde olmasa da dünyada ve özellikle Amerika’da çok satan kompakt SUV’larını ülkemizde de satmaya devam ediyor. Bunlardan biri Toyota RAV-4 ve diğeri de Mazda CX-5… Bizde 2.0 litrelik motorları, otomatik şanzımanları ve 4×4 aktarmaları ile bu iki Japon’u karşı karşıya getirmeye karar verdik.
Japon otomobil devi Toyota, 1994 yılında kompakt SUV’u RAV-4’ü piyasaya çıkarmıştı. RAV-4 kompakt boyutları ve SUV’leri aratmayacak arazi yetenekleri ile kısa sürede markanın en çok satılan modellerinin başında gelmeyi başarmıştı. Kompakt boyutları sayesinde şehir içinde de rahat bir kullanım sunmayı başaran RAV-4, yüksek sürüş pozisyonu ile de kadınların tercih listesinin tepesinde yer almayı başarmaya devam ediyor. 2013 yılında piyasaya çıkartılan dördüncü jenerasyon RAV-4 ise büyüyen boyutları ile geniş aileleri hedefine girmeyi başardı. Ülkemizde de hem 2.0 litrelik benzinli, hem de 2.0 litrelik dizel motoruyla satılan RAV-4’ün dizel motor seçeneğine manuel şanzıman ve önden çekiş sistemi ile birlikte sahip olabiliyorsunuz. Dizel motorlu RAV-4, manuel şanzımanı ve önden çekişli aktarma sistemiyle pek de tercih edilmedi. Onun yerine 2.0 litrelik benzinli versiyonu daha fazla rağbet gördü ve görmeye devam ediyor. 2.0 litrelik atmosferik motor 151 HP güç ve 196 Nm tork üretiyor. Bu motor 1565 kilogram ağırlığındaki RAV-4’ün düşük devirlerde cansız kalmasına sebep oluyor fakat araç devirlendikçe daha performanslı bir sürüş vaad ediyor. Multidrive S isimli sürekli değişken otomatik CVT şanzımanla gücünü dört tekerleğe aktaran RAV-4, 0’dan 100 km/s hızlanmasını 10.7 saniyede tamamlıyor. Maksimum hızı ise 185 km/s. CVT şanzımanı sayesinde istikrarlı bir ivmelenmeye sahip RAV-4, orta sertlikteki süspansiyon sistemi sayesinde sınıf standartlarında bir yol tutuşa sahip.
İlginizi çekebilir
Mazda’ya geçtiğimizde ise daha yeni bir otomobil karşımızda duruyor. Japon markanın KODO tasarım felsefesinin ilk ürünü olan CX-5, 2012 yılında tanıtılmış ve 2013 yılında yollara çıkmıştı. Mazda CX-5’in ayrı bir özelliği ise yine Skyactiv Teknolojisi ile üretilen ilk Mazda modellerinden biri olmasıydı. Bu teknoloji sayesine daha hafif bir şaseye sahip olan Mazda CX-5, düşük yakıt tüketimi ile takdir toplamıştı. 2014 yılında Los Angeles Otomobil Fuarı’nda makyajlı versiyonu tanıtılan CX-5, ülkemizde de 2.0 benzinli ve 2.2 litrelik dizel motor seçenekleri ile satılmaya devam ediyor. 1460 kilogramlık ağırlığı ile Toyota RAV-4’ten daha hafif olan Mazda CX-5’in kaputunun altında 1998 cc’lik atmosferik bir motor yer alıyor. 160 HP güç ve 208 Nm tork üreten motor aracın düşük ağırlığının da avantajıyla alt devirlerden itibaren canlı bir kullanım sunuyor. 0’dan 100 km/s hızlanmasını 9.2 saniyede tamamlayan CX-5’in maksimum hızı 187 km/s. Konforlu süspansiyon sistemi sayesinde bozuk zeminlerde kabin içine fazla rahatsızlık yansıtmayan CX-5’in, yol tutuşu da yüksekliğine rağmen neredeyse Mazda6 kadar başarılı. 6 ileri otomatik şanzımanla gücünü dört tekerleğe aktaran CX-5’in vites geçişleri sarsıntısız ve seri.
İki Japon’da yakıt tüketimi konusunda çok da cimri sayılmazlar. Fakat Mazda CX-5 düşük ağırlığı sayesinde 2.0 litrelik bir otomobilden beklenenden daha az yakıt tüketimi sunuyor. 100 kilometrede ortalama 6.6 litrelik fabrika verisi tüketim değerine sahip CX-5, sakin kullanımlarda fabrika verilerine yakın tüketim değerleri sunabiliyor. Toyota RAV-4’ün ise yine fabrika verisi ortalama yakıt tüketimi 6.8 litre olarak verilmiş. Fakat biz RAV-4’ü kullandığımız sürece 9 litrenin aşağısına düşüremedik.
Kabinlere geçtiğimizde Mazda’nın daha modern bir iç mekana sahip olduğunu söyleyebiliriz. Bunda yeni bir model olmasının etkisi de büyük. CX-5’te yar alan 7 inçlik dokunmatik ekranın kullanımı pratik ve alışması kolay. Eğer ekranda parmak izi görmekten hoşlanmayanlardansanız vites topuzunun altında yer alan düğmelerle de ekran ayarlarını gerçekleştirebiliyorsunuz. Toyota RAV-4’te ise 6.1 inçlik dokunmatik ekran yer alıyor. Her iki modelde ferah bir kabin sunuyorlar. Toyota RAV-4’ün arkadaki diz mesafesi gerçekten de çok başarılı. Mazda CX-5 bu konuda rakibinin biraz gerisinde kalıyor. Aynı durum bagaj hacimlerinde de kendini gösteriyor. Toyota RAV-4 647 litrelik bir bagaj hacmi sunarken, Mazda CX-5 503 litrelik bir hacim sunabiliyor.
Toyota RAV-4 ve Mazda CX-5’in arazi performansı da birbirine yakın. Her iki araçta hafif arazide sizi üzmeden yol alabiliyorlar. Fakat onlar safkan birer arazi aracı değil ve asfaltı daha fazla seviyorlar.
Donanım listeleri birbirine yakın olan iki aracın da, birbirinden üstün olduğu taraflar var. Mazda CX-5’in motoru ve sürüş hissi Toyota RAV-4’e göre daha başarılı. Kabini de daha modern gözüken CX-5’in geride kaldığı nokta ise hacim oluyor. RAV-4 arka diz mesafesi ve bagaj hacminde CX-5’e göre çok büyük bir üstünlük kurmayı başarabiliyor. Fiyatlara geçtiğimizde ise Toyota RAV-4 2.0 4×4 Otm. 124.600 TL’lik bir başlangıç etiketine sahip. Mazda CX-5 2.0 4×4 Otm. ise 146.400 TL’den başlıyor.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Savaş Yılmaz
Son yorumlar