Portekiz’de kullandığım yeni Peugeot 208, hem dış hem de iç tasarımı, sunduğu donanımlar, verimli motorları ve en önemlisi tamamen elektrikli bir versiyona sahip olmasıyla birlikte B segmentinin en iyi modeli olmaya aday. Türkiye için üzücü olan haberse, Avrupa’da satışına başlanan yeni 208’in ülkemize 2020 sonbaharında gelecek olması…
Yazı: Yaman Yılmaz
Yeni Peugeot 208, B segmentinde son dönemde beni heyecanlandıran tek otomobil oldu. Bu sınıftaki en önemli oyuncular VW Polo, Ford Fiesta ve Renault Clio yeni nesillerine geçerken tutmuş olan formüllerini bozmamışlardı. Özellikle tasarım anlamında bu üçlünün neredeyse hiçbir yenilik sunmaması bana biraz garanti olanı seçmek gibi gelmişti.
İlginizi çekebilir
Peugeot ise yeni nesil 208’i tasarlarken bir önceki nesil ile hiç alakası olmayan bir tasarım seçmiş. Önde aslan logoları olmasa bu iki otomobili yanyana koysanız ikisi aynı markadan çıkmış demekte zorlanırsınız. Bu biraz riskli gibi dursa da ortaya muhteşem bir sonuç çıkmış. Yeni 208, güncel bütün B segmenti otomobiller arasında bence en yakışıklı seçenek. Yerini aldığı 208 ile kıyaslandığında; daha uzun, daha geniş, daha alçak ve daha uzun aks mesafesine sahip olan yeni nesil; yalın ve düzgün yüzeyleriyle sportif, dinamik ve özgün bir duruş sergiliyor. Yandan bakıldığında ön camın yeni konumu dikkat çekiyor. Geriye doğru çekilen ön camın konumu daha uzun ve yatay bir motor kaputunu beraberinde getiriyor. GT Line veya GT versiyonlarında parlak siyah çamurluk çerçeveleri devreye giriyor. Bu tasarım uygulaması çamurlukların olduğundan daha geniş görünmesini sağlıyor. 208’e önden bakıldığında iyice aşağıya doğru uzanan büyük radyatör ızgarası kadar üç aslan pençesine sahip full LED ön farlar (versiyona bağlı olarak) karakteristik özellik olarak dikkat çekiyor. Tıpkı Peugeot 3008/5008/508 modellerinde olduğu gibi yeni Peugeot 208’in de arka kısmında 3 aslan pençesine sahip dinamik tasarımlı stop lambalarının arasını bagaj kapağını boydan boya kaplayan siyah bir bant dolduruyor.
Yeni platform
Yeni Peugeot 208, son derece modüler ve verimli bir platform olan CMP/e-CMP üzerinde yükseliyor. CMP (Common Modular Platform) Groupe PSA’nın en güncel platform nesli. Grubun B ve C segmenti araçlarında kullanılan bu platform EMP2’yi (Efficient Modular Platform) tamamlıyor. Adından anlaşılacağı gibi CMP platformu gerek boyut, gerekse motor seçenekleri bakımından uyarlanabiliyor. Farklı güç ve aktarma sistemleri ile kombine edilebilen platform; müşteriye benzinli, dizel veya elektrikli bir güç ve aktarma organından birini seçme imkânı tanıyor.
Yeni 208’in iç mekanı da tamamen yenilenmiş. Ben otomobilin iç mekanını da çok beğendim. Yine sınıfının en başarılı iç mekan tasarımlarından biri olduğunu söyleyebilirim. 208, yeni nesil Peugeot i-Cockpit ile yollara çıkıyor. Donanım seviyesine bağlı olarak Peugeot i-Cockpit 3-Boyutlu gösterge paneli bilgileri iki farklı okuma düzeyinde gösteriyor. Dijital göstergenin üstteki satırında bilgiler hologram şeklinde gösteriliyor. Gösterilen veri dinamik olup, sürücünün görüş alanında önem veya aciliyet seviyesine bağlı olarak daha yakın veya daha uzun süre gösteriliyor. Bu uygulama sürücünün reaksiyon süresini yarım saniye kadar kısaltıyor. Orta konsoldaki piyano tuşları düğmelerin üzerinde donanım seviyesine bağlı olarak büyüklüğü 5, 7 veya 10 inç olarak değişen dokunmatik bir ekran devreye giriyor. Active donanım seviyesinden itibaren orta konsol dolu olup karbon temalı yüzey gibi kaliteli malzemelerle süsleniyor. Kompakt boyutlu direksiyon simidi üst sınıf bir spor otomobili algısı yaratırken EAT8 vites kolu ve Park by Wire özelliği sezgisel ve ergonomik bir kullanım sunuyor. Yine markanın diğer modellerinde olduğu gibi direksiyon üzerindeki kulakçıklar viteslere manuel olarak müdahale etme imkânı tanıyor. Yeni Peugeot 208’in kabininin farklı noktalarına serpiştirilen saklama alanları ve gözleri kullanım ergonomisini destekliyor. Kapı cepleri ve torpido gözü dışında donanım versiyonuna bağlı olarak ön koltukların arasındaki kol dayamanın altında büyük bir saklama alanı, vites kolunun önünde açık bir göz ve orta konsolda akıllı telefonlar için kablosuz şarj özelliğine sahip bir saklama alanı olmak üzere farklı çözümler kullanıma sunuluyor.
Tamamen elektrikli e-208
Yeni Peugeot 208, güncel emisyon normlarını karşılayan Euro 6.d standardına uygun benzinli ve dizel motor seçenekleriyle yollara çıkıyor. BlueHDi 130 HP, PureTech 100 ve 130 HP ile sekiz ileri EAT8 tam otomatik şanzıman seçeneği sunuluyor. Benzinli motor cephesinde üç farklı güç alternatifiyle 3 silindirli 1,2 litre hacimli Puretech motor devreye giriyor: PureTech 75 S&S BVM5, PureTech 100 S&S EAT8, PureTech 130 S&S EAT8. Dizel cephesinde ise 4 silindirli 1,5 litre hacimli BlueHDi devreye giriyor: BlueHDi 100 S&S BVM6 ve BlueHDi 130 S& EAT8. Yeni 208’in en çok dikkat çeken versiyonu ise tamamen elektrikli e-208 versiyonu. 100 kW (136 HP) ve 260 Nm tork üreten elektrikli motor ilk hareket anından itibaren yüksek çekiş gücü sunuyor. Yeni Peugeot e-208; Eko, Normal ve Sport olmak üzere üç farklı sürüş moduyla yollara çıkıyor. Eko modu menzili optimize ederken, Normal mod günlük kullanıma uygun mümkün olan en iyi konfor seviyesini tesis ediyor ve Sport modu ise yüksek güç ve tork üretimi ile maksimum performans seviyesi sunuyor. Peugeot e-208 0’dan 100 km/s hıza 8.15 saniyede ulaşıyor. Bunun dışında vites kolu üzerinden seçilebilen ve fren anında enerji geri kazanımı sağlayan ve bataryayı şarj eden iki farklı Fren Modu bulunuyor. Moderate modu, fren anında içten yanmalı motor benzeri bir his verirken, Augmented modu ise ayağın gaz pedalından çekilmesiyle kontrollü bir yavaşlama sağlıyor.
Yeni Peugeot e-208’de 50 kWh kapasiteli bir batarya kullanılıyor. Söz konusu batarya NEDC normuna göre 450 km ve WLTP normuna göre 340 km’ye kadar sürüş menzili sunuyor. Yolcu bölmesinin iklimlendirme sistemine bağlı olarak sıvı soğutmalı sıcaklık kontrollü hızlı şarj, optimize edilmiş bir menzil ve daha fazla kullanım ömrü sunuyor. Batarya şarj kapasitesinin yüzde 70’i için 8 yıla veya 160.000 km’ye kadar garanti sunuluyor.
30 dakikada yüzde 80 şarj
Yeni Peugeot e-208’de esnek ve günlük kullanıma uygun üç farklı şarj modu bulunuyor. Şarj kablosu ile birlikte verilen Legrand Green Up soketi kullanarak geleneksel bir ev tipi prizde 16 saatte tam şarj yapılabiliyor. Wall Box ile üç fazlı versiyonda (11 kW) 5 saat 15 dakikada veya mono-faz (7,4 kW) ile 8 saatte tam şarj yapılabiliyor. Özel bir kamu şarj terminali kullanıldığında bataryanın termik regülasyonu 100 kW şarj cihazının kullanımına izin verirken sadece 30 dakika için yüzde 80 şarj seviyesine ulaşılabiliyor. Yeni Peugeot e-208 ayrıca Connected Navigation ekranı veya MyPeugeot akıllı telefon uygulaması üzerinden de şarj edilebiliyor. Sistem şarj sürecini başlatma, durdurma veya şarj durumunu kontrol etme imkânı sunuyor.
Donanım listesi kabarık
Peugeot 208, Drive Assist ve bünyesinde barındırdığı yeni sürüş destek sistemleriyle otonom sürüşe giden yolu açıyor. EAT8 ile sunulan Stop&Go fonksiyonunu destekleyen Uyarlanabilir Hız Sabitleme Sistemi (ACC) (veya Stop&Go fonksiyonunu destekleyen Otomatik Hız Sabitleme Sistemi) öndeki aracı belirlenen bir mesafeden takip etme olanağı sunuyor. Stop&Go fonksiyonu kullanılan sürüşlerde durma süresinin 3 saniyenin altında olması halinde motoru yeniden çalıştırma fonksiyonu otomatik çalışıyor ve araç kendi gaza basarak yolculuğa devam ediliyor. Aksi durumlarda gaz pedalına veya direksiyon kolonundaki düğmeye basarak yeniden çalıştırma ve seyir gerçekleştirilebiliyor. Fonksiyon 0 km/s’den itibaren kullanılabiliyor.
Özellik manuel şanzımanla kullanıldığında 30 km/s altında fren manevrasının son aşamasında sürücüsünün fren ve debriyaj pedalına müdahale etmesi gerekiyor. Şerit Konumlandırma Yardımcısı (ACC Stop&Go ile sunuluyor) ile sürücü şerit içindeki konumunu spesifik olarak seçebiliyor. Yan koruma dahil Tam Park Yardımcısı (EAT8 ile birlikte sunuluyor) bir park yerinden çıkarken veya park yerine girerken direksiyon, gaz pedalı ve fren pedalını otomatik olarak kullanıyor. 5 km/s ile 140 km/s arasındaki çalışan ve gündüz ve gece sürüşlerinde yayaları ve bisikletlileri de algılayan Otomatik Acil Durum Fren Yardımcısı olası bir çarpışma riski konusunda sürücüyü uyarıyor. Aktif Şerit Takip Yardımcısı 65 km/s ve üzerindeki hızlarda aracı şeritte tutmak için direksiyon müdahalesinde bulunuyor. Sürücü Dikkat Dağınıklığı İzleme Sistemi 65 km/s ve üzerindeki uzun süreli sürüşlerde direksiyon hareketlerinden çıkarttığı analizlerden sürücünün algısının açık olup olmadığını takip ediyor. Otomatik Farlar, Hız Sınırı Algılama ve Önerme, Gelişmiş Trafik İşareti Tanımlama Sistemi (Dur levhası, Giriş Yok levhası, hız sınırları trafik işaretleri), 12 km/s itibariyle çalışan Aktif Kör Nokta Uyarı Sistemi (yön değişikliği direksiyon müdahalesi dahil), Elektrikli El Freni gibi donanımlar sürüş güvenliğini destekliyor.
Son yorumlar