Küçük sınıftaki üç iddialı Fransızı bir araya getirdik. Hepsi benzinli motora ve otomatik şanzımanlara sahip. Citroen C3 aralarında en yenisi. Bakalım bu onun rahat bir birincilik almasına yeterli olacak mı? Yoksa Clio ve 208 daha etkili silahlara mı sahip?
Küçük sınıf ya da B segmenti çok popüler. Trafiğin gittikçe sıkıştığı, yakıt fiyatlarının arttığı günümüzde hem pratik hem de ekonomikler. Üstelik artık zengin donanımlarıyla tatmin edici bir konfor da sunuyorlar. Fransız otomobilleri bu sınıfta her zaman iddialı olmuştur. Renault 5’ten Clio’ya, Peugeot 104’ten 208’e ve Citroen Visa’dan C3’e kadar her nesil Fransız tatmin edici satış rakamlarına ulaşmıştır. Satışı bir kenara bıraksanız da bu otomobiller geniş kitleler tarafından sevilmiş, adlarına kulüpler kurulmuş, şehir sihirbazlarıdır. Efsanevi Peugeot 205’i kim unutabilir? Ya da rallileri takip edenler Renault 5 Turbo’yu nasıl es geçebilir?
İlginizi çekebilir
Durum böyle olunca her yeni küçük sınıf Fransız damercek altına alınmayı hak ediyor. Bugünkü yenimiz Citroen C3. Ezeli rakiplerini ise Renault Clio ve Peugeot 208 oluşturuyor. İlk bakışita bu karşılaştırma haksızlık gibi gelebilir. Çünkü Citroen C3 tamamen yeni. Oysa arada makyajlansalar da Clio ve 208 2012’den beri yollarda. Yani arada yaklaşık 4-5 yıllık bir teknoloji farkı var. Mekanik olarak olmasa da özellikle multimedya ve sürüş destek sistemlerinde son dönemde ciddi atılımlar oldu. Clio ve 208 makyaj operasyonuyla bu eksikleri giderirken, C3’ün tamamen yeni olması ilk bakışta önemli bir avantaj. Tasarımlardan bahsetmeyi hiç düşünmüyorum. Sonuçta bu bir zevk meselesi. C3, daha havalı ve modern görünüyor. 208 ve Clio ise sportiflik anlamında daha önde. Bu karşılaştırmada bizi ilgilendiren en önemli unsur, hangi benzinli-otomatik küçük sınıf Fransızın daha satın alınabilir olması. Sonuçta Citroen temsilcisi yeni de olsa önemli bir eksikliği ile karşılaştırmayı kaybedebilir.
Öncelikle satış fiyatlarına bakalım. Citroen C3, iki donanım paketine sahip. Feel adı verilen donanım paketiyle 69 bin 300 TL’ye satın alınabiliyor. Bu orta donanım paketi oldukça dolu ve dijital klima dahi mevcut. Renault Clio 1.2 EDC’yi üç donanımla alabiliyorsunuz ve en uygun fiyatlı Joy versiyonu 66 bin 350 TL. Peugeot 208 ise 110 HP’lik 1.2 Turbo motor ve altı ileri otomatik şanzımanıyla üç donanıma sahip. Başlangıç fiyatı 75 bin 400 TL ile rakiplerinden yüksek. Ama bunun nedeni 82 HP güce ve beş ileri otomatikleştirilmiş şanzımana sahip bir modelinin daha olması. Yani 208’in 110 HP’lik modeli orta paket olan Active ile başlıyor. Bu paket Clio’nun Joy’una değil Icon’una denk geliyor ki, onun da fiyatı 73 bin 700 TL. Kısaca, birbirine denk olan paketler incelendiğinde dahi fiyat avantajı en yeni olan Citroen C3’te. Peugeot 208, Active adlı orta paketiyle rakiplerinden daha pahalı ve dijital klima gibi Clio ve C3’te olan donanımları daha üst paket olan Allure’de sunuyor.
İlk etap olan satın alma maliyetinde Citroen C3 daha avantajlı. İkinci etapta kabin genişliğine bakacağız ki, sadece uzaktan bakarak bile Citroen C3’ün daha geniş ve ferah olduğu düşünülüyor. Aslına bakılırsa Clio daha uzun ve aks aralığı da daha fazla. Citroen C3 ise daha yüksek olan model. 208 rakiplerinden daha kompakt boyutlara sahip olsa da kabini dar hissettirmiyor. Sonuçta üç otomobil de bu sınıf için yeterli genişliğe sahip. Ama his olarak Citroen C3 daha ferah.
Bagaj hacimlerinde de Citroen C3 ve Renault Clio’nun 300 lt ile aynı olduğu görülüyor. 208 ise 285 lt ile biraz geride. Şimdiye kadar Citroen C3 daha önde gibi görünüyor. Daha uygun fiyatlı, ferah bir kabini var üstelik rakiplerinden çok daha havalı bir otomobil. Ama her an her şey değişebilir çünkü bu karşılaştırmada önemli olan motor ve şanzıman. Renault, dört silindirli 1.2 lt turbo 120 HP motor (tork 190 Nm) ve altı ileri çift kavramalı otomatik şanzımana sahip. Peugeot 208, üç silindirli 110 HP gücünde (205 Nm tork) 1.2 lt turbo motor ve altı ileri otomatik şanzımanla karşılaştırmaya dahil oluyor. Citroen C3 ise 1.6 lt hacimli, dört silindirli bir atmosferik motorla şans arıyor. 115 HP güç ve 150 Nm tork sunan bu motor, Peugeot 208 gibi EAT6 otomatik şanzımana sahip. Tabii tork eksikliği nedeniyle onlar kadar performanslı olması beklenemez.
Renault Clio 1.2 EDC, 199 km/s maksimum hızı ve 9.4 sn’lik 0-100 km/s hızlanmasıyla oldukça hızlı. Peugeot 208 1.2 PureTech 110 , 190 km/s maksimum hıza ulaşabiliyor. 0-100 km/s hızlanması ise 9.8 sn. Citroen C3 ise tork eksikliğini hem ara hızlanmalarda hem de ilk hızlanmada hissettiriyor ve 0-100 km/s deparını 11.3 sn’de tamamlıyor. Maksimum hızı ise 188 km/s. Renault Clio’nun hem kâğıt üstünde hem de direksiyon başında daha hızlı hissettirdiği açık. En önemli kriter olan yakıt tüketimine gelindiğinde Peugeot 208, 4.5 lt/100 km, Renault Clio 5.2 lt/100 km, Citroen C3 ise 6.8 lt/100 km ‘lik fabrika verisi ortalama değerlere sahip. Burada 208’in önemli bir avantajı var. Gerçek kullanım şartlarında ibrenin Peugeot lehine döndüğünü görüyoruz. Testimiz boyunca 208 ile 6.6 lt/100 km, Clio’yla 7.0 lt/100 km ve Citroen C3 ile 9.2 lt/100 km yakıt tükettik.
C3, performans ve tüketim verileriyle aslında kazanması gereken karşılaştırmada gerilere düşüyor. Oysa onun da Avrupa’da 1.2 lt PureTech motor ve otomatik şanzıman seçeneği mevcut. Eğer bu motor seçeneği ile Türkiye’ye gelmiş olsaydı, fiyatı elbette daha pahalı olacaktı ama karşılaştırmayı da kesinlikle kazanacaktı. Sürüşe geldiğimizde en keyifli otomobil Peugeot 208. Virajlı yollarda daha istekli ve küçük direksiyon simidi de yönlendirme işini bir keyfe dönüştürüyor. Diğer yandan daha konforlu bir süspansiyon sunan otomobil ise Citroen C3.
Yazı: Mert Yılmaz
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Son yorumlar