Dört tekerlekten çekiş… Sokaklarımız bu tarz araçlarla dolu. Aslında en önemli soru bu teknolojiye ihtiyaç var mı? Çünkü birçok 4×4 lastiklerini çamura bile değdirmeden ömrünü tamamlıyor. Karşımızda dört farklı konseptten araç var. Bakalım gerçek arazi koşullarında yetenekliler mi?
Sokaklarımız SUV, crossover ve pick-up’larla dolu. Herkes trafikten ve yakıt fiyatlarından şikâyet ediyor ama bu tarz araçları kullanmaktan da geri kalmıyor. Açıkçası ben de uzun boylu bir yapım olduğundan SUV’ların içinde kendimi daha rahat hissediyorum. Diğer yandan birçok 4×4’ün fren mesafesi ve yol tutuşu binek otomobil seviyesinde değil. Bu nedenle benim için hâlâ satın alma listesinin en üst sırasında değiller. Bir başka konu da dört tekerlekten çekiş. Kimsenin bu sistemlere ihtiyacı yok. Evet, bazı şehirlerimizde kış şartları zorlu geçebiliyor. Bu anlamda faydalı olabilir ama özellikle İstanbul’da kullanılan 4×4 araçlar, potansiyellerinin yüzde 10’unu bile kullanmıyor. Tabii ki maceracı insanlar da yok değil. Hafta sonlarında yaptıkları aktivitelerde bu tarz araçlar kullanıyorlar ama onların tercihi genellikle daha safkan arazi araçları oluyor.
İlginizi çekebilir
Biz de bunları düşünerek bir karşılaştırma yapmaya karar verdik. Farklı sınıf ve fiyatlı dört adet araç seçtik ve soluğu arazide aldık. Referans aracımız olarak belirlediğimiz Toyota Land Cruiser V8, artık ülkemizde satılmıyor. Bakalım diğer 4×4’ler Land Cruiser’ın yeteneklerine karşı koyabilecek mi? Aslında bu sorunun cevabı çok rahat verilebilir. Renault Kadjar, 19 inçlik jantları ve dar yanaklı lastikleriyle benim burada ne işim var gibi duruyor. Land Cruiser’a en çok yaklaşacak aracın Ford Ranger olacağını düşünüyoruz. Suzuki Jimny ise teknik özellikleriyle insanı kuşkulandırıyor. 85 HP’lik 1.3 lt’lik torksuz bir motor, ne kadar maceracı olabilir. Ama önceki tecrübelerimiz bunun böyle olmadığını söylüyor. Onda safkan bir ruh var ve çok şaşırtıcı performanslara imza atabilir.
Önce Ford Ranger’ın fabrika verilerine bakalım. 160 HP’lik 2.2 lt turbo dizel motora sahip olan Ranger, 385 HP torku ve altı ileri otomatik şanzımanıyla konuğumuz oldu. Aracın yerden yüksekliği 237 mm. Yaklaşma açısı önde ve arkada 28 derece olan Ranger, 35 derecelik eğimlerde devrilmeden ilerleyebiliyor, 32 derecelik açılara tırmanabiliyor. Sudan geçme yüksekliğiyse 800 mm.
Renault Kadjar’da 130 HP güç ve 320 Nm tork sunan 1.6 lt’lik dCi motor kullanılıyor. Nissan’dan alınma 4×4 sistemine güvenen Kadjar’ın yaklaşma açısı 18 derece, uzaklaşma açıcı ise 28 derece. Yani bir engelle karşılaştığında Ranger’dan çok önce altını vuruyor. Kadjar’ın yerden yüksekliği ise 200 mm.
Suzuki Jimny, ise bu konuda çok daha başarılı. Yaklaşma açısı 34 mm’ye kadar çıkıyor. Uzaklaşma açısı 46 derece olan Japon, 31 derecelik açılara tırmanabiliyor. Yani neredeyse Ranger kadar azimli. Ayrıca aks aralığının çok dar oluşu engelleri aşarken karnının zemine oturmasını engelliyor.
Toyota Land Cruiser’a baktığımızda ise yaklaşma açısının 30 derece olduğunu görüyoruz. Fakat ayrılma açısı 20 dereceyle düşük. Eğimlerde devrilme derecesi ise 21. Bu veriler çok başarılı gibi görünmeyebilir ama 650 Nm’lik tork, Land Cruiser’ı vahşice ileri fırlatıyor ve engel tanımıyor. Aslında veriler her şeyi anlatmaz, bir de kullanıcının hisleri vardır. Referans aracı olarak Land Cruiser’ı düşünsek de Ford Ranger da hiç yabana atılacak bir savaşçı değil. Bu iki araçla denediğimiz hiçbir engelde takılmadık. Tabii ki test araçlarımızı kırmaktan kaçındığımız için abartmadık ama Toyota ve Ford kullanıcılarının yolda kalma gibi bir problemleri olacağını düşünmüyoruz. Bu iki araçta arazi lastikleri olsa durum daha da ileri boyuta taşınabilir. Suzuki Jimny de bizleri şaşırtmayı başardı. Biraz daha güce ihtiyaç duysa da engel aşma konusunda çok yetenekli. Tek dezavantajı sürücüsünü tedirgin etmesi. Küçük, hafif ve yüksek yapılı olduğundan, acaba devrilir miyim endişesi taşıyorsunuz ama öyle olmuyor tabii ki. Renault Kadjar ise bu üçlünün yanında daha light bir araç. Evet, dört tekerlekten çekiş sistemi başarıyla çalışıyor ama lastikleri hiç uygun değil. Birçok engelde ilk pes eden Kadjar oldu. Zaten beklediğimiz de buydu ama kış şartlarında yeterince güvenli olacaktır.
Sonuç
Arazinin kralı kim?
Sorunun cevabı aslında çok basit. Eğer çok fazla risk almazsanız Land Cruiser ve Ranger ile aşamayacağınız engel yok gibi. Hele arazi lastikleri de tercih ederseniz bu iki aracın potansiyeli daha da yükselecektir. Suzuki Jimny de boyundan büyük işlere imza atıyor. Sürücüsünü biraz tedirgin ediyor ama zamanla ona güvenmeye başlayabilirsiniz. Renault Kadjar ise her engelde ilk olmaz diyen araç oldu. Fransızın problemi üstünde 19 inçlik jantlar oluşuydu. Sonuç olarak, eğer maceracı bir ruha sahip değilseniz ve yaşadığınız şehirde de kış şartları yoğun değilse dört tekerlekten çekiş hâlâ bir lüks. Boşuna ağırlık taşımayın, fazladan yakıt tüketmeyin derim.
Yazı : Mert Yılmaz
Foto : Alp Emre Göksel
Son yorumlar