Aslında uzun zamandır aklımızda elektriki bir otomobille uzun yol yapma fikri vardı. Renault da elektrikli modeli Zoe’nin menzilini artırınca bu fikri hayata geçirme zamanı geldi
Elektrikli otomobiller ilk defa yollara çıktığında asıl görevleri şehir için ulaşımı masrafsız hale getirmek ve kolaylaştırmaktı. Fakat teknoloji o kadar hızla gelişiyor ki, özellikle Tesla’nın ortaya çıkışıyla menziller inanılmaz şekilde artış gösterdi. Pil teknolojisinin de gelişmesiyle elektrikli araçlar daha da hafifledi ve şarj süreleri de kısaldı. Artık neredeyse bir akıllı telefonun maksimum pil şarjına ulaşma süresi, elektrikli otomobilin de şarj olma süresine eşitlendi.
İlginizi çekebilir
Bütün bu gelişen teknolojiler benim de cesaretimi artırdı tabii ki ve kendime rota aramaya koyuldum. Kış mevsimi olması nedeniyle deniz kenarı bir yer gitmek pek içimden gelmedi. Uzun zamandır Ankara’ya da gitmiyor oluşumun da etkisiyle rotamı başkente çevirdim. Tabii bu rotayı belirlerken çok ince hesaplar da yapmak gerekiyor. Her ne kadar Renault Zoe’nin menzili NEDC verilerine göre 400 kilometre verilse de, gerçek yol koşulları, trafik ve aracın yıpranma durumu gibi etkenler menzilinizi ciddi oranda etkiliyor. İstanbul-Ankara yolunun tam ortasına denk gelen dinlenme tesisinde e-şarj ünitesinin olduğunu öğrenince gidilecek rota da belirlenmiş oldu.
Renault’nun Ümraniye’de bulunan genel merkezinden teslim aldığım Zoe’nin pilleri tam doluydu ve yol bilgisayarı 272 kilometrelik menzil gösteriyordu. Bu beni biraz rahatlattı çünkü Bolu’da bulunan dinlenme tesisi 227 kilometre uzaklıktaydı. Trafiğin azaldığı bir saatte yola çıkmayı tercih ettiğim için rahat şekilde İstanbul’u terk edebildim. Şarjın belirlediğim plan çerçevesinde yetebilmesi için 80 km/s hızı geçmemem gerekiyordu. Renault Zoe’nin Range OptimiZEr sistemi de optimum sürüş menzili için oldukça yardımcı oldu. Tabii ki otoyolda 80 km/s hızı geçmemenin dezavantajları da yok değil. Devamlı kamyonların ve TIR’ların sizi sıkıştırması bunların en başında geliyor. Yokuş çıkarken ben onları geçtim, yokuş inerken ise onlar beni geçti…
Aracın menzili ile gideceğim yere kalan kilometre doğru oranda azalmıyor aslında. En başta da belirttiğim gibi menzilinizi azaltan çok sayıda faktör var. Artan rüzgâr, yokuş çıkmanız, sollama yapmanız gibi faktörler menzilinizi normalden çok daha hızlı düşürebiliyor. Özellikle Bolu Tüneli’ne tırmanırken tehlike çanları çalmaya başladı. Menzilim hızlı şekilde azalırken, tedirginliğim de aynı oranda artıyordu. En azından yolda kalacaksam tünelin içinde kalmayayım diye dua ederken, Zoe kalan menzil çizgisi sıfırlanmasına rağmen beni yolda bırakmadı ve e-şarj istasyonuna kadar götürmeyi başardı.
Bolu’da yer alan dinlenme tesisi hemen hemen her mevsim soğuk olmasıyla meşhur bir yer. Bu sebeple şarj istasyonunda kartınızın okunmaması problemiyle karşılaşabiliyorusunuz ki ben de aynı sorunla karşılaştım. Böyle bir durumda e-şarj’ın müşteri hizmetlerini arayarak yardım isteyebiliyorsunuz ve probleminiz kısa bir sürede çözüme kavuşuyor.
Yeni pil teknolojisiyle birlikte şarj süreleri de oldukça kısaldı. Renault Zoe’nin kalbinde yer alan, 40 kw/sa’lık yeni lityum iyon piller boşken yakşalık üç saatte yüzde 100’e ulaşıyor. Bu üç saat içinde dinlenme tesisinde yemeğinizi yiyip, kahvenizi içtikten sonra biraz da e-mail’lerinizi kontrol ederseniz zaman fazla sıkıcı geçmiyor aslında.
Pili dolduktan sonra tekrar yola çıkma vakti geldi. Havanın kararmasıyla sıcaklık daha da düşüyor fakat ne yazık ki havalandırmayı açma gibi bir lüksüm yok.Sistemi açarsam büyük ihtimalle Ankara’ya ulaşamadan yolda kalabilirim. Bunu tahmin ettiğim için kalın giysiler giymeyi unutmadım. Fakat yine de oldukça üşüdüğümü belirtmeliyim.
Fakat elektrikli otomobille yolculuk etmenin en büyük artılarından biri sessiz olması. Motor sesi olmayan Zoe, akıllı tasarlanan aerodinamiği ile rüzgâr sesini kabine çok fazla almıyor.
Bolu’dan sonra Ankara’ya olan yol daha çok yokuş aşağı olduğu için Ankara’ya vardığımda daha 70 kilometreye yakın menzilim vardı. Fakat burada da şarj istasyonu bulma problemi ortaya çıktı. Nasıl mı? Aslında haritaya baktığım zaman Ankara’da yeterli sayıda şarj istasyonu var fakat çoğu AVM’lerin içinde ve gece 10’dan sonra buralara otomobille girmek yasak. Fakat imdadıma Enerjisa araçlarına ayrılmış yol kenarında yer alan istasyon yetişti. Özel izin alarak istasyonda Zoe’yi şarja taktım ve taksi ile kalacağım otele gittim.
Sabah uyanıp, aracı aldığımda yine şarjım tam dolu olarak yola çıktım. Ankara’ya gelip de Anıtkabir’e uğramamak olmazdı, Anıtkabir ziyaretimden sonra şarjım az da olsa azaldı bu sebeple riske girmemek için bir AVM’ye gidip hem sabah kahvemi içmek hem de aracımı şarj etmek için konuk oldum. Bir saat kadar AVM’de kaldıktan sonra tekrar yola çıkmak için hazırdım.
İstanbul’a dönerken de yine aynı dinlenme tesisinde durup, aracımı şarj edip yola devam etmem gerekiyordu. Ankara’dan yola çıkma saatimi İstanbul trafiğinin bitmesine yakın bir saate ayarladım ki, kötü sürprizlerle karşılaşmayayım. Dönüş yolcuğuluğumda ilk deneyimimdeki acemiliği üzerimden atmış olarak hızımı 90 km/s’ye çıkardım. Artık TIR’larla arama biraz mesafe koymuş olmak da beni biraz rahatlattı. İstanbul Çamlıca gişelerde menzilim 20 kilometreyi gösteriyordu. Dikkatli şekilde yakın bir AVM’ye girip aracımı şarj edip, akşam yemeğimi yedim ve bu hem maceralı hem de keyifli yolculuğu başarıyla tamamlamanın zevkini yaşadım.
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Sonuç
Maceralı yolculuk
Evet, biraz yorucu ve uzun fakat bu macerayı çıkarken amacım Renault Zoe’yi eleştirmek değildi. Çünkü Zoe kullanım amacı olarak şehir içi ulaşımı için tasarlanmış bir otomobil. Buna rağmen sessizliği ve süspansiyon sistemiyle uzun yolda da rahat bir araç. Uzayan menzili sayesinde de beni yolda bırakmadan Ankara’ya kadar götürdü. Tabii ki katı yakıtlı bir otomobile çok daha kısa sürede Ankara’ya gidebilirsiniz. Fakat ödeyeceğiniz yakıt parası ve çevreye verdiğiniz zarar. çok daha fazla olacaktır.
e-şarj
Elektrikli bir otomobile sahipseniz e-şarj üyeliğinizin de olması gerekiyor. Elektriğin maliyeti sizin aracınızın şarj süresine göre değişiyor. Yaklaşık 2 saat 40 dakika dolan Zoe’nin piileri 44 TL’lik bir ücrete denk geliyor. Bunun dışında Renault Zoe’nin batarya kirası olmaması da övgüyü hak ediyor.
Son yorumlar