VW Tiguan şimdiye kadar kompakt SUV’ların referans modeli olarak kabul edildi. VW Grubu, ürettiği modellere en dişli rakipleri genelde grup içinden çıkarttığı için bu kez sırada Skoda Kodiaq var. Ancak büyük ve hesaplı Kia Sorento da yabana atılmamalı.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI, 190 HP, yedi ileri çift kavramalı otomatik şanzıman ve 4×4 aktarmayla karşılaştırmaya dahil olurken, platform kardeşi Volkswagen Tiguan da aynı kombinasyonla ve yine aynı şekilde en yüksek donanım seviyesiyle randevudaki yerini aldı. Skoda Kodiaq’ın premium özellikleri kadar daha büyük SUV’lara karşı neler yapabileceğini de görmek istediğimiz için üçüncü rakip olarak dört tekerlekten çekişli ve altı ileri otomatik şanzımanıyla 2.2 lt’den çıkarttığı 200 HP’yi yola aktaran Kia Sorento’yu seçtik. Az laf çok iş diyerek işe koyulalım.
İlginizi çekebilir
Kia Sorento ve güzel gezintiler
Otomobil tercihinde boyutlar önemli bir rol oynar ama sonucu en çok etkileyen konu tüketici açısından bakıldığında otomobilin fiyatıdır. Kia Sorento’nun burada olmasının en önemli nedeni de bu. 4.78 metre uzunluğundaki SUV, kompakt sınıf sınırlarını belirgin bir biçimde geride bırakırken fiyat konusunda kompakt sınıfa daha yakın duruyor. Kia, Avrupa’daki en büyük SUV’unu karşılaştırmaya akla gelebilecek tüm donanımların sunulduğu Platinum Edition versiyonuyla dahil etmiş. Isıtmalı ve havalandırmalı deri döşeme, 19 inçlik jantlar, çift xenon farlar, gelişmiş bir bilgi eğlence sistemi gibi kalemlerin sunulduğu test aracı 51 bin 190 Euro. Aynı motor ve aktarmanın kullanıldığı baz versiyon ise başarılı donanım seviyesine rağmen 40 bin 990 Euro karşılığında satılıyor.
Bu paranın karşılığında büyük ve geniş iç hacimli bir otomobil sunuluyor. Boyutlar opsiyonel olarak yedi kişilik bir kabine olanak tanırken, arka koltuklarda Volkswagen ve Skoda daha cömert genişlikte bir yaşam alanı sunmayı başarıyor. Kia Sorento, sağlam işçilik seviyesiyle dikkat çekerken kapsamlı fonksiyonlara karşın ergonomik açıdan başarılı olan kokpit ve yedi yıllık garanti seviyesine sahip. Ancak bu fiyat seviyesinde sunulan kalitenin niceliği kadar niteliği de önemli. Örneğin ön koltuklar büyük ancak yan destekleri zayıf, sesli komut sistemi var ama tanımlar çok net değil, bilgi-eğlence sistemi kablosuz internet, Apple CarPlay veya Android Auto gibi özellikler sunamıyor. Bunların bir otomobilde teferruat olduğunu düşünenler olabilir. O zaman biraza daha majör sıkıntılara geçelim.
Örneğin zayıf süspansiyon konforuna… Sorento, 19 inçlik büyük jantlarla birlikte yoldaki pürüzleri kaba bir biçimde karşılıyor ve büyük pürüzler sert vuruntulara neden oluyor. Sıkı süspansiyon ayarlarının dinamik açısından bir faydasıysa ne yazık ki yok. Kia, geri bildirimi çok da zengin olmayan ve aynı zamanda netlik sıkıntısı da gösteren direksiyon sistemiyle virajlarda çok da parlak bir tablo çizmiyor. Viraj dışındaki tekerleğinin üzerine yığılan otomobilin ağırlık transferlerine olan yanıtıysa arka kısmını bırakmak oluyor. ESP bu esnada biraz geç devreye giriyor.
İşte bu yüzden, Sorento’nun doğal karakterine daha uyumlu olan bir biçimde sakin sürüşler tercih etmek daha mantıklı. Değişken türbin geometrili 2.2 lt’lik dizel heybetli bir biçimde işe koyulurken, altı ileri tork konvertörlü otomatik şanzıman da yumuşak çalışma karakteriyle konforu destekliyor. Şanzıman sadece kick-down yapıldığında sarsıntılı bir karaktere bürünüyor. Rakipleri yakalamak için çoğu zaman bunu yapmak gerekiyor. Motorun ürettiği fazladan 10 HP ve 41 Nm, rakiplerine karşı olan ağırlık dezavantajını dengelemeye yetecek kadar yüksek değil.
Aradaki fark zayıf frenler ve daha zayıf asistan donanımı yüzünden daha da açılıyor. Yüksek tüketim ve rakiplerine göre daha yüksek olan fiyat da uzun garanti süresi ve zengin donanıma karşın otomobilin puan kaybetmesine neden oldu.
Skoda Kodiaq ve güzel büyüklük
Kompakt SUV’larda alternatif sıkıntısından bahsetmek mümkün değil. Denizde kum, kompakt sınıfta SUV… Ve bu bollukta aslında Skoda Kodiaq’ın gördüğü ilgi şaşırtıcı. Çünkü otomobil aslında uzun bir Tiguan’dan başka bir şey değil. Aynı zamanda da farklısı.
Bir SUV’un hangi amaçla geliştirildiğini düşünelim: Günlük hayatı kolaylaştıran, geniş hacimli ve konforlu yolculuklara olanak tanımak için… O halde bu kavramları Kodiaq kadar yetenekli bir biçimde bir arada sunan modellerin sayısının çok olmadığını da hatırlatalım. Kodiaq bir Audi A4 Avant’tan kısa olmasına karşın Audi Q7 ve Bentley Bentayga gibi büyük SUV’ları kıskandıran bir ikinci koltuk sırası genişliğine sahip ve önde de sürücüyle yolcuyu konforlu döşemeye sahip koltuklarda, yüksekte ağırlıyor.
Yumuşak ve sırtlık eğimi ayarlanabilen ikinci koltuk sırası raylar üzerinde 18 cm ileri-geri hareketli. Kodiaq’ın ne kadar cömert bir yaşam alanı sunduğu ikinci koltuk sırasında çok iyi anlaşılıyor. Koltuklar en önde olsalar bile diz mesafesi kesinlikle yeterli. Otomobilin bagaj kısmında opsiyonel olarak üçüncü koltuk sırası ve değişken zemin opsiyonları mevcut. Ancak bunlardan hiçbiri test aracında bulunmuyor. Değişken bagaj zemini önemli çünkü bu sayede hem zeminin çukurda kalması hem de ikinci koltuk sırası katlandığında oluşan basamak önlenmiş oluyor. 650 ile 2065 litre arasında değişen bagaj hacmi 35 cm daha uzun olan Audi Q7’nin seviyesindeyken (650-2075 lt), 211 mm daha kısa olan Tiguan’dan ise birkaç yüz litre daha fazla.
Skoda’daki bilgi-eğlence sistemi temelinde Volkswagen’de görev yapan sistemle aynı ancak menülerin kontrolü fiziksel tuşlar yerine dokunmatik yüzeylerle gerçekleşiyor. Akıllı telefon eşleştirmesinde iki model de ön sıralarda yer alırken, canlı trafik bilgileri servisi ve kablosuz internet yine her ikisinin ortak noktaları. Sistemin kontrolü Volkswagen’deki kadar rahat ancak ekranın ve göstergelerin okunmasında Tiguan bir adım önde. Madem detaylara kadar indik o zaman söylemezsek olmaz: Skoda’daki işçilik ve malzeme kalitesi Volkswagen’in bir adım gerisinde. Bunları söyleten noktaları da hatırlatalım. Arka koltuklar katlandığında sırtlıklarındaki döşemenin gevşemiş olması ve bagaj örtüsünün ipliklerinin sökülmeye başlamış olması kalite seviyesindeki farkları gösteriyor.
Ancak bunlar sadece detaylar. Skoda’da detaylar zayıf noktaları oluşturduğu gibi otomobilin bazı kozları da yine hayatı kolaylaştıran detaylar. Örneğin ilk kez Ford’un kullandığı katlanabilir kapı kenarı koruması, plastik şişelerin tek elle açılmasını sağlayan özel tabanlı bardaklık, kapılara gizlenen şemsiyeler veya depo kapağındaki büyüteçli buz kazıyıcısı, bu küçük ancak faydalı detaylar arasında yer alıyor.
2.0 litrelik turbo dizel motor bir tuş dokunuşuyla uyanıyor. Tıpkı Volkswagen gibi Skoda da NOX salımını düşürmek için AdBlue yani üre katkısı kullanıyor. Kia ise bu ikiliden farklı olarak depolayıcı bir katalizatör tercih ediyor. 190 HP ve 400 Nm maksimum tork değerleri sunan motor sadece yedi ileri çift kavramalı DSG otomatik şanzımanla kombine edilirken, motor kağıt üzerindeki güç ve tork değerlerine göre şaşırtıcı derecede yorgun hissettiriyor.
Ancak şunu da itiraf edelim ki, müşkülpesentliğin son basamaklarındayız. Yoksa sunulan performans fazlasıyla yeterli. Ama bunu elde edebilmek için yedi ileri DSG’nin sık sık vites değiştirmesi gerekiyor ve bu değişimler de her zaman ideal olmuyor. Üstelik bu karakter sadece virajlı veya eğimli yollarda karşımıza çıkmıyor. Otoyolda dahi şanzıman konfor modundayken sert vites değişimleri ortaya çıkıyor. Bu açıdan bakıldığında Kodiaq hiçbir zaman kendinden emin ve konforlu bir motora sahipmiş hissi vermiyor. Oysa ki , bu güç klasmanında aksinin olması gerekiyordu.
Ancak otomobilin genel karakteri rahat ve konforlu. Bu sayede motor-şanzıman ikilisinin kaybettirdiği puanlar dengeleniyor. Opsiyon listesindeki adaptif amortisörler kaba çukurları veya uzun dalgalanmaları bazı otomobillerin ancak havalı süspansiyon sistemleriyle üstesinden gelebildiği kadar iyi ütülüyor. Süspansiyon ayarlarında ‘sport’ seçilmiş olsa bile Skoda konforu ön planda tutuyor. Daha uzun aks aralığı otomobilin virajlarda kendini daha fazla korumaya almasına neden olurken direksiyon sistemi de Tiguan’daki kadar fazla geri bildirim sunmuyor. Gövde salınımı daha fazla olan otomobil virajlarda ve ağırlık transferlerinde Tiguan’a göre daha fazla sallanıyor ve daha erken bir önden kayma eğilimine giriyor. ESP burada Tiguan’a göre daha aceleci ve sert bir biçimde devreye giriyor. Kodiaq bu esnada güvenli bir biçimde kalıyor, frenleri güçlü tutuyor ve kapsamlı bir asistan cephaneliğine sahip. Ve tüm bunlar bir yana daha büyük, daha pratik ve konforlu Skoda, donanımlar çıkartıldığında yaklaşık 3500 Euro daha ucuz. Peki, hal böyleyken neden Tiguan tercih edilmeli?
VW Tiguan ve güzel dinamikler
Güzel soru, en azından Tiguan Allspace satışa sunulana kadar. Ama bir gerçek var ki VW Grubu belki de ilk kez bir Volkswagen’i grup içindeki diğer markadaki eşdeğer modelinin önüne taşımayı başaramamış. Grup, Octavia ve Superb’ü Golf ve Passat’ın hep bir adım gerisine konumlandırıp Volkswagen’e ödenen farkı açıklayabiliyordu. Ancak Tiguan’da bu kez durum böyle değil.
Tiguan, şimdiye kadar kompakt SUV’ların en geniş kabinli modeliydi. Bugün de manzara hiç kötü değil. Mesela Tiguan’ın kendisinden 29 cm daha uzun olan Sorento kadar geniş bir yaşam alanı sunması takdire şayan. Ancak Kodiaq daha geniş bir yaşam alanını daha geniş bir bagajla birlikte sunabiliyor. Tiguan’ın kızaklı arka koltukları en öne itildiğinde bile Kia ve Skoda’nın standart bagaj hacmi elde edilemiyor.
Evet, Tiguan biraz daha kaliteli üretilmiş bir iç mekâna sahip, Head-up display veya dijital göstergeler sadece Tiguan için var. Ancak bunların hiçbiri daha küçük olana daha fazla ödemek için yeterli bahaneler değil. Kodiaq, Tiguan’dan sadece 33 kg daha ağır olduğu için Volkswagen’in performans avantajı sunacağını düşünenler yanılgıya düşüyor. Tiguan’da da 190 HP ve 400 Nm’nin daha atik bir performans sunması bekleniyor. Tıpkı şanzımanın daha kararlı ve akıcı vites değişimleri gerçekleştirilmesinin beklendiği gibi.
Ancak bunların hiçbiri gerçek zaaflar değil. Volkswagen Tiguan, hâlâ genelin beklentilerini en iyi karşılayan modellerin başında geliyor. Yürüyen aksam da genelin beklentilerine hitap eden bölümlerin başında geliyor. Adaptif amortisörler konfor konusunda üzerlerine düşeni yaparken, otomobilin daha sert temel ayarları Tiguan’ın Kodiaq’a göre bir tık daha vuruntulu ve sert çalışan bir süspansiyona sahip olmasına neden oluyor. Bununla birlikte bu sıkı temel, otomobilin virajlarda daha çevik ve dinamik olmasına yardımcı.
Rakiplerine göre daha uzun süre nötr kalan Tiguan, ancak çok zorlandığında bir hayli geç bir şekilde önden kaymaya başlıyor ve ESP çok nazik bir biçimde müdahale ediyor.
Otomobilin yönlendirme tepkileri de bir tık daha hassas.Tiguan’ın ortalama tüketimi Skoda’dan sadece 0.2 lt/100 km daha az. Bu ve az önce saydıklarımız bu kez Tiguan’ın ikinciyle olan arasını açmaya değil, birinciyle olan arasını kapatmaya yarıyor.
Sonuç
1 Skoda
Harika bir giriş. Abartılı derecede genişlik, fark edilir seviyede yüksek konfor, pratik detaylar, yüksek güvenlik seviyesi ve makul fiyatlarla haklı bir birincilik elde etti.
2 VW
Tiguan şimdiye kadar başlı başına bir sınıf olmayı başarmıştı. Ancak çevik ve kaliteli VW, rakiplerinden sert ve dar bir otomobil. Üstelik pahalı. Bu yüzden ikinci sırayı elde etti.
3 Kia
Zengin donanımlı ve geniş Kia, rahat ve sakin sevenlere hitap eden bir otomobil. Biraz daha konforlu bir süspansiyon ve daha güçlü frenlerden kimseye zarar gelmez. Üçüncü sıra Kia’nın.
Yazı: Sebastian Renz
Fotoğraf: Hans-Dieter Seufert
Son yorumlar