Son iki yıldır Türkiye’de toplam otomotiv satışları içinde filo oranlarını ayrıntılı bir şekilde yayınlıyorum. Aslında bir bakıma ‘Kral çıplak’ durumu söz konusu oluyor. Pazar lideri firmalar da bu verilere bozulup, “nereden buluyor Emre bunları’ diye sorup duruyor. Çünkü filoya yaptıkları iskontolu satışlar düştüğünde net rakamlar ortaya çıkıyor. Bugün Türkiye’de toplam satışların yüzde 40’ına yaklaşan filo satışları sayesinde markaların pazar payları yükseliyor, satışları büyük bir ivme kazanıyor. Eğer filoda yer alacak güçlü bir aracınız veya araçlarınız yoksa rekabette oldukça geride kalabiliyorsunuz. Ancak bu öyle bir mücadele ki filo şirketlerine perakende satışlara göre neredeyse yüzde 25’i bulan iskontolar yapılabiliyor. Yani vatandaşların 100 bin TL’ye aldığı bir aracı markasına göre 75 ile 85 TL arasında bir fiyata filo firmalarına satabiliyorsunuz. Burda kârdan çok pazar payı önemli oluyor. ‘Filo’ dediğimiz zaman içine işletmelere ve KOBİ’lere yapılan direkt filo satışlar ve filo kiralama şirketlerine yapılan satışlar giriyor. Ayrıca hükümete yani kamu idarelerine ve belediyelere yapılan satışlar ile taksi satışları ve leasing firmalarına yapılan satışlar da filo kapsamında değerlendiriliyor. Ocak-eylül döneminde otomotiv markalarının toplam filo satışları 250 bine ulaştı. Bu satışların içinde yüzde 50’lik pay ise filo araç kiralama şirketlerine yapılan satışlardan oluştu. Sebebi açık. Türkiye’de son dönemde özellikle büyük işletmeler ve KOBİ’ler otomobil satın almak yerine uzun dönemli kiralamayı tercih ediyor. Bunun sebebi de hem bu araçların kiralarını gider olarak gösteriyor hem de sigorta ve bakım gibi satın alma sonrasında ortaya çıkan gider kalemlerinden kurtuluyorlar. Ödenen KDV de indirim konusu yapılabiliyor. İşte bu bilincin artmasıyla birlikte Türkiye’de filo kiralama şirketlerinin ve bünyelerindeki araçların sayıları da hızla artıyor. Türkiye’deki filo kiralama şirketlerinin ellerindeki araç parkı bu yılın üçüncü çeyreğinde 266 bin 473 adedi buldu.
Türkiye’de filo pazarının hızla büyümesiyle birlikte markalarda bu pazardan daha fazla pay almak ve pazar paylarını düşürmemek için büyük uğraş veriyor. Geçtiğimiz yıl ocak-eylül döneminde satılan toplam 595 bin 589 aracın 221 bin 493 adedi filo satışlarından oluştu. (BMW-Mercedes ve Audi markalı otomobiller hariç rakamlar) Yani filonun payı yüzde 37.19’a yükseldi. BMW, Mercedes ve Audi’nin satışları da eklendiğinde toplam satışlar dokuz ayda 662 bin adede filo satışları ise yaklaşık 250 bine ulaştı. Ocak-eylül döneminde toplam otomobil ve hafif ticari araç satışlarında ilk sırayı 102 bin 777 adetle Volkswagen alırken, filo satışlarının lideri ise 38 bin 404 adetle Renault oldu. Renault dokuz ayda toplam 76 bin 812 adetlik satışının yüzde 50’sini filoya gerçekleştirdi. Filo satışlarında Renault’yu 38 bin 382 adetle Ford, 32 bin 74 adetle ise Volkswagen takip etti. Otomobil satışlarında filonun oranına baktığımız zaman toplam satışlarda olduğu gibi yüzde 36-37 civarında olduğunu görüyoruz. Dokuz ayda Türkiye’de 500 bin otomobil satılırken, bunun yaklaşık 180 bin adedi filo satışlarından oluşmuş durumda. Renault, 33 bin 841 adetle otomobil filo satışlarında liderliğini korurken, 23 bin 210 adetle Volkswagen ikinci sırada yer alıyor. Renault’un otomobil satışlarında filonun oranı yüzde 50 olurken, VW’nin yüzde 29 olarak gerçekleşti. Dokuz ayda toplam 32 bin 613 adet otomobil satan Fiat’ın filo satışı ise 21 bin 646 adet. Bu satışla Fiat’ın toplam otomobil satışlarındaki filo oranı yüzde 66 ile zirvede yer alıyor. Fiat’tan sonra oransal olarak filoya en çok otomobili ise Peugeot satmış gözüküyor. Peugeot’nun toplam otomobil satışlarındaki filo oranı yüzde 54. Yani 16 bin 345 adet otomobil satan Peugeot bunun 8 bin 977 adedini filoya vermiş.
İlginizi çekebilir
Linea zirvede
Modeller bazında bakıldığında dokuz ayda filoya en çok Fiat Linea satışı yapılmış. 20 bin 567 adet Linea filoya satılırken, 15 bin 319 adetle Renault Fluence ikinci sırada yer alıyor. Hafif ticari araç modellerinden ise filoya en çok satılan araç Ford Transit olmuş. Dokuz ayda filoya toplam 13 bin 148 adet Transit satışı yapılmış. Hükümete yani belediye ve kamu kurumlarına filo satışında liderlik Ford’a ait. Ford, 9 bin 790’ı hafif ticari araç olmak üzere hükümete toplam 10 bin 548 adet araç satmış. Ford’u 1310 adetle Fiat, 1247 adetle Toyota takip ediyor. Taksi satışlarında ise liderlik Dacia’ya ait. Bu dönemde 1374 adet Dacia taksi olmuş. İkinci sırada ise 508 adetle Hyundai yer alıyor.
FİLO HARİÇ EN ÇOK OTOMOBİL satan 10 marka
Sıra Marka Adet*
1 Volkswagen 56.252
2 Renault 33.690
3 Toyota 24.376
4 Hyundai 23.979
5 Opel 22.173
6 Ford 18.453
7 Dacia 17.411
8 BMW 15.713
9 Mercedes 15.652
10 Nissan 13.968
*ocak-eylül
Son yorumlar