0-100 km/s hızlanması 4.2 sn olan bir canavarı ne ile karşılaştırabilirsiniz? Bizce aynı markadan başka bir canavarla, yani 2200 Nm tork üreten ve A 45’ten beş kat daha ağır olan Actros 1845’le bir araya getirebiliriz.
Mercedes A 45 AMG ve Actros çekici arasında bir karşılaştırma yapmak kimin fikriydi bilmiyorum. Fakat sonuçta ağızdan böyle bir fikir çıkmıştı ve yapmamak da olmazdı. Yağmurlu bir nisan sabahı kendimizi Hadımköy’de bulunan Mercedes’in otobüs fabrikasının test pistinde bulduk.
İlginizi çekebilir
Mercedes-Benz Türk tarafından 2008 yılında piyasaya sunulan, 2010 yılından itibaren Aksaray fabrikasında üretilip hem yurt içinde kullanılan hem yurt dışına ihraç edilen Actros, 2016 yılında tamamen yenilendi. 1555 kilogramlık A 45 AMG’ ise geçtiğimiz aylarda ufak bir makyaj operasyonu geçirdi ve gücünü 381 HP’ye çıkarttı. Actros 1845, tam 8284 kilogram ve 449 HP güç üretiyor. Fakat asıl maharet beygir gücünde değil, tork değerlerinde. Actros 12.8 litrelik dizel motoruyla 1100 d/d’de 2200 Nm tork üretiyor. A 45 AMG ise 2250 d/d’da 475 Nm torka sahip. Kompakt AMG, 4.2 saniyelik 0-100 km/s hızlanma değeriyle neredeyse süpersporlara yakın bir değer sunuyor. Actros doğal olarak bu konuda iddialı değil… Yedi ileri çift kavramalı otomatik şanzımanla gücünü dört tekerleğe birden aktaran A 45 AMG, hiç bir devirde güç kaybı yaşamıyor. Sırtınızı koltuğa yapıştırıp, adrenalinin tadına varmanızı sağlıyor. Actros ise A 45 AMG gibi manuel şanzımanla satılmıyor. 12 ileri otomatik şanzıman yüksek tork değerine göre ayarlanmış. Bir saniyenin altında gerçekleştirilen geçişler hem konfor hem de yakıt tüketimine oldukça olumlu katkı sağlıyor.
Frenlere geçelim… Actros çekici fren yaptığında sanki ardında ne var ne yoksa peşine takmış da sürüklüyor hissine kapılıyor. Fren sistemi, frenleme esnasında asfalta çapa atmış gibi işini iyi yapsa da kamyon durmayacakmış gibi hissettiriyor. Göğsünde yıldız taşıyan her model gibi Actros da güvenlik konusunda işini ciddiye alıyor. Islak zeminde bile başarılı şekilde duruyor. A 45 AMG’nin toplam ağırlığı bile Actros’un motorundan hafif, bu da frenleme konusunda açık ara önde olduğunu gösteriyor. Kırmızı kaliperlerin arkasında yer alan hava kanallı fren diskleri A 45 AMG’yi durdurma görevini son derece başarıyla yerine getiriyor.
A 45 AMG sert girilen virajlarda şaşırtıcı bir biçimde ideal çizgisinden önden kayarak uzaklaşmaya başlıyor ama geri bildirim konusunda çok başarılı ve istekli olan direksiyon bunu sürücüyle tam zamanında paylaşıyor. Otomobilin ön aksı sürüş dinamiğinin odak noktasını oluşturuyor. Bu yüzden söylediklerine kulak vermek gerekiyor: Viraja girerken biraz yavaşlamak, gazı kullanırken dikkat etmek gerekiyor. Viraj çıkışında hızlanmadan önce göz pedalına biraz erken basmak ve motorun ciğerlerini havayla doldurmasını sağlamak çarpıcı bir ivlenmeye yol açıyor. Actros ise devasa gövdesiyle her viraja girişinde bu sefer devrilecek gibi dursa da, sıkı gövdesiyle neredeyse hiç savrulmadan yoluna devam ediyor.
Actros’un kabinine geçtiğimizde günümüzün 1+0 dairlerine yaklaşan bir alan buluyoruz. Araçlarının içinde uzun zaman geçirmek durumunda kalan kamyon şoförleri için kabin; çalışma alanı, oturma odası, yatak odası, eğlence ve dinlenme alanı anlamına geliyor. Yeni Actros, 2.3 ve 2.5 metre genişliğinde Stream Space kabin seçenekleriyle malzeme kalitesi, donanım ve dekorasyon olarak kullanıcıya rahat bir yaşam alanı sunuyor. Mercedes-Benz Actros’larda 170 mm veya düz zemin motor tüneline sahip araçlar iç mekân hacmi bakımından daha ferah hale getirildi.
Genişleyen ve ergonomisi artırılan yeni yatak ve koltuklar, çok işlevli direksiyon simidi, kolay erişilebilir menü, güçlü klima ve havalandırma sistemi, uzaktan kumandalı merkezi kilit ve stop/start fonksiyonu ile birlikte yeni Actros’ta hem konfor artıyor hem de şoförün yükü hafifliyor.
A 45 AMG’nin kabini ise koltuğuna oturduğunuz andan itibaren bir yarış otomobili hissini uyandırıyor. Yere yakıt oturma pozisyonu ile yola çok daha yakın olmanın avantajını kullanıyorsunuz. Elektrikli koltuklar sürüş pozisyonunuzu bulmadan kolaylık sağlıyor. Actros’tan inip A 45 AMG’ye geçtiğiniz zaman adeta bir dar bir kutuya sıkışmışsınız gibi hissedebiliyorsunuz.
Güvenlik konusu Alman üreticinin en önem verdiği noktalardan biri. Actros 1845 LS çekici de kullanılan PowerBrake motor freniyle motor fren gücü önemli ölçüde artırılmış. Tüm diğer Actros’larda PowerBrake donanımı opsiyonel olarak sunuluyor. İki saniye boyunca tam yükte fren kuvveti uygulayan yeni yokuş kalkış desteği tüm Actros’larda standart olarak bulunan ve kalkışlarda aracı kaydırmayı engelleyen önemli bir fonksiyon olarak dikkat çekiyor. Öndeki trafiği izleyerek, hareketli ve sabit engellere tepki veren, görsel ve işitsel uyarılar yapan, otomatik frenleme özelliğine sahip aktif fren sistemi ABA, Actros çekici ve nakliye kamyonlarında standart olarak bulunuyor.
Yorgunluk algılama asistanı, sürüşü analiz ederek sürücüyü görsel ve işitsel olarak uyarıyor ve devre dışı bırakılamadığı için de güvenlik sağlıyor. ESP ve gündüz sürüş farları da Actros’un standart donanımları içerisinde yer alıyor.
60 km/s hız üzerinde devreye giren şerit takip sistemi LDWS, sinyal vermeden herhangi bir sebeple şeridi terk etmekte olan Actros’un sürücüsünü hem görsel hem işitsel olarak uyarıyor. Yeni Actros’larda güvenlik sistemleri, klima, 170 mm motor tüneli, üç kademeli ve güçlendirilmiş motor freni, hız sabitleyici ve hava süspansiyonlu arka aks standart donanım içerisinde yer alıyor. A 45 AMG ise EuroNCAP testlerinden beş yıldızla ayrılarak bu kadar performanslı bir otomobilin aynı zamanda ne kadar güvenli olabileceğini gözler önüne seriyor.
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Son yorumlar