MPV’ler ülkemizde pek de tutulan bir segment olmamıştır. Kaba tasarımları, büyük ölçüleri ve verimsiz motorlarıyla özellikle büyük şehirlerde oturanlar tercihlerini başka segmentlerden yana kullanıyorlar. Markalar da bu gelişmeyi fark etmiş olacaklar ki, artık MPV segmentinde daha verimli motorlara, daha dinamik tasarımlara ve şehir hayatında kullanılmaya yardımcı olacak donanımlara modellerinde yer vermeye başladılar.
İncelememizin iki otomobili de tasarım açısından dinamik çizgilere sahip. Seat Alhambra makyajlandıktan sonra büyük boyutlarına rağmen eski hantal görüntüsünden kurtulmuş. Özellikle far tasarımı aracın görüntüsüne premium bir hava bile katmış diyebilirim. Makyajlı Alhambra’dan daha önce Türkiye pazarında satılmaya başlanan makyajlı Ford Grand C-Max ise daha kompakt olan boyutlarının avantajıyla Alhambra’dan biraz daha dinamik duruyor. Aslında bu iki model segment olarak aynı sınıfta yer almıyor. Seat Alhambra’nın Ford’daki karşılı S-Max…Asıl hedefimiz yedi kişilik oluşları ve başarılı düşük hacimli motorlarıyla bu iki farklı otomobili incelemek. .
Makyajlandıktan sonra daha dinamik bir tasarıma kavuşan Alhambra, büyük boyutlarına rağmen hantal bir görünüme sahip değil. Arkada kullanılan LED stoplar şık gözüküyor. Ford Grand C-Max ise Alhambra’ya oranla daha yuvarlak hatlara sahip. Alhambra’dan küçük olan boyutlarının da avantajıyla daha sportif bir tasarımı olan Grand C-Max’in LED gündüz farları aracın prestijini artırırken, Alhambra’da LED gündüz farlarının sunulmuyor oluşu tasarım olarak eksi hanesine yazılabilir. Seat Alhambra 4854 mm uzunluğa, 1904 mm genişliğe ve 1720 mm yüksekliğe sahip. Bunun karşısında Ford Grand C-Max ise 4519 mm uzunluğa, 1828 mm genişliğe ve 1507 mm yüksekliğe sahip. Alhambra’nın aks aralığı 2919 mm’yken, Grand C-Max’in aks aralığı 2788 mm. Boyutlardan ve aks aralığından da anlaşılacağı üzere Alhambra’nın kabini çok daha geniş ve ferah. Özellikle arkada diz ve baş mesafesi oldukça iyi. Grand C-Max’in de kabini yeterli genişliği sunarken aradaki segment farklılığı arka taraftaki baş ve diz mesafesinde kendini hissettiriyor.
İlginizi çekebilir
Seat Alhambra makyajlı haliyle geçtiğimiz aylarda Türkiye’de satışa sunuldu. Tek motor ve tek donanım seçeneğiyle satılan Alhambra’nın kaputunun altında Volkswagen modellerinden tanıdık 1.4 litrelik TSI motor yer alıyor. 6 ileri çift kavramalı DSG şanzıman ile kombine edilen motorun gaz tepkileri biraz yavaş kalıyor. Büyük boyutlarıyla park yeri ararken zorlanılan Alhambra’nın gaz tepkilerine alışmak ise zaman alabiliyor. 150 HP güç ve 250 Nm tork üreten TSI motor alt devirlerde cansız bir karaktere sahip. 1693 kilogram ağırlığa sahip Alhambra yüksek devirlerde gerçek performansını yola aktarabiliyor. 0’dan 100 km/s hıza 9.9 saniye çıkabilen Alhambra’nın maksimum hızı ise 198 km/s olarak verilmiş. Ford Grand C-Max’in kalbinde ise ödüle doymayan EcoBoost motor yer alıyor. 1468 cc hacmindeki motorun gücü Alhambra’nın TSI motorundan 32 HP daha güçlü. 185 HP gücündeki C-Max’in tork değerlerine geçtiğimizde ise Alhambra’nın 10 Nm altında kaldığını görüyoruz. 1600 d/d’da 240 Nm tork üreten Grand C-Max’in motoru Alhambra’ya göre az olan torkuna rağmen alt devirlerde daha canlı bir karakter gösteriyor. Alhambra’nın ataklık konusunda Grand C-Max’in gerisinde kalmasında hem motor gücünün daha az hem de 1507 kilogramlık Grand C-Max’e göre 186 kilogram daha kilolu kalmasının payı büyük. Ford Grand C-Max’in fabrika verisi 0’dan 100 km/s hızlanması 9.5 saniye sürerken, maksimum hız ise 211 km/s olarak verilmiş.
İş yakıt tüketimine geldiğinde ise yine fabrika verisi ortalamalara bakıyoruz. Seat Alhambra’nın 100 kilometredeki ortalama yakıt tüketimi 6.7 litre olarak verilmiş. Ford Grand C-Max’in ortalama yakıt tüketimi ise 100 kilometrede 6.8 litre olarak verilmiş. Gerçek yol koşullarına geçtiğimizde ise Alhambra’nın Grand C-Max’ten daha ekonomik bir otomobil olduğunu söylemeliyiz. Grand C-Max’i şehir içinde kullandığımız süre içerisinde 10 litreden daha az tüketim değerlerine düşüremedik. Seat Alhambra’yı ise makul kullanımlarda 8 litreleri yakalamanız gayet kolay. Alhambra’nın büyük boyutlarına ve daha ağır olmasına rağmen Grand C-Max’ten daha ekonomik bir otomobil olmasının en büyük sebebi ise şanzımanı. 6 ileri çift kavramalı DSG şanzıman, Ford’un 6 ileri tork konvertörlü şanzımanına göre çok daha ekonomik.
Donanımlarda iki modelde zengin bir liste ile karşımıza çıkıyor. Seat Alhambra ve Ford Grand C-Max’in bagajı bir düğme ile elektrikli olarak açılabiliyor. Hatta Alhambra’nın iki arka kapısı dahi eletrikli açılabilme özelliğine sahip. İspanyol marka 6.5 inçlik dokunmatik ekrana sahip. Ekranın çözünürlülüğü iyi ve hızlı bir şekilde alışılabiliyor. Ford Grand C-Max ise 8 inçlik dokunmatik ekrana sahip. Ford’un ekranınında çözünülürlüğü başarılıyken, ekranın kullanımına alışmak biraz zaman alabiliyor. İki modelde de park yardımcı sistemi bulunurken, bunu sabırsız İstanbul trafiğinde kullanabilmek pek de mümkün olamıyor.
Fiyatlara geçtiğimizde ise Seat Alhambra’nın 20.000 TL’ye yakın bir fiyat fazlalığı bulunuyor. Seat Alhambra’nın 119.000 TL’den başlayan fiyatına karşılık Ford Grand C-Max 99.940 TL’den başlıyor. Daha geniş bir kabin ve daha az yakıt tüketimi için 20.000 TL’lik farkı fazla bulmayanlar için Alhambra iyi bir seçenek olacaktır. Fakat daha performanslı bir motor ve daha fazla sürüş keyfi arayanlar kabin ferahlığından vazgeçebilirlerse Grand C-Max tam onlara göre bir araç olacaktır.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Savaş Yılmaz
Son yorumlar