SUV ve crossover pazarının büyümesiyle birlikte artık MPV’lere gerek kalmadığını düşünenlerin sayısı hiç de az değil. Peki benim gibi MPV’lerin en popüler olduğu 90’larda büyümüşler için bunu kabul etmesi bu kadar kolay mı?
Evet, artık devir değişti. Bu devir SUV ve crossover devri fakat bizi ve ailemizi yıllarca taşımış olan MPV’leri bu kadar kolay çöpe atabilir miyiz? Bu sorunun cevabını bulabilmek için segmentinin en çok satılan iki modelini bir araya getirdik. Sınıfının yaratıcısı olarak kabul edebileceğimiz ve Nissan’ın global de yükselmesini sağlayan en önemli modeli Qashqai ile Citroen’in teknoloji üssü C4 Grand Picasso karşımda duruyor. İlk olarak Qashqai’den başlarsak; ülkemizde ve Avrupa’da rekor satış rakamlarına ulaşan Qashqai, sınıfının referans modellerinden biri olmayı sürdürüyor. Ekonomik motorları, geniş ve ergonomik yaşam alanı ile kolay kullanımı sayesinde geniş ailelerin de tercih ettiği Qashqai’nin yedi kişilik versiyonu bile bulunuyor. Citroen C4 Grand Picasso ise bir önceki nesline göre adeta evrim geçirmiş. Çok daha sportif bir duruşa kavuşan C4 Grand Picasso, bir MPV’nin de dinamik tasarlanabileceğinin en büyük kanıtı adeta. Sunduğu teknolojik donanımlarda da ilk çıktığı günden beri adından söz ettirmeyi başarıyor.
İlginizi çekebilir
Peki bir MPV kullanıcısı neden fikrini değiştirip de SUV segmentine yönelir? Geniş yaşam alanı dersek bu konuda MPV’lerin eline kimse su dökemez. Fonksiyonellik ve ergonomi konularında da yine MPV’ler bu işin ustası. Arazi kabiliyeti konusuna hiç girmeyelim çünkü dört tekerlekten çekişli SUV ya da crossover’ların pazar payları yerlerde sürünüyor. Önden çekişli bir crossover’ın da arazide MPV’lerden daha iyi gidebileceğini düşünmüyorum. Aklıma gelen en önemli sebeplerden biri tasarım… Yapılan araştırmalara göre insanların otomobil satın alırken en önemli kriterlerin başında tasarım geliyor. 90’ları yılların MPV’lerine baktığımızda hantal görünümlü, ağırbaşlı tasarımların egemen olduğunu görüyoruz. 2000’li yıllarda da çok da fazla değişim yaşanmadı.
Bu durumu değiştiren modeller var mı? Hiç kuşkusuz ki Citroen C4 Grand Picasso bu algıyı yıkmak için yaratılmışa benziyor. Fakat yine de genel kanı MPV’lerin hantal göründüğünden yana. SUV ve crossover’lar ise günümüzde çok daha sportif tasarıma sahipler. Hatta çoğu marka performans paketlerini SUV ve crossover modellerinde de sunuyor. Şehirlerin büyümesi sonucunda artık park yeri ve manevra kabiliyetleri de önemli kıstaslardan biri olmaya başladı. Büyük boyutlu MPV’ler hem park yeri hem de manevra kabiliyeti bakımından zorluk çıkarabiliyor. Fakat özellikle bir crossover, şehir yaşamında hem yüksek sürüşü hem de kompakt boyutlarıyla ideal bir yol arkadaşı olabiliyor. Ama iş uzun yola geldiğinde sert süspansiyonları, MPV’lerin yanında konforsuz kalmalarına yol açıyor. Citroen C4 Grand Picasso’nun oldukça yumuşak süspansiyonu, adeta yoldaki çukur ve kasisleri emiyor. Evet, hızlı girilen virajlarda yana yatma eğilimi Qashqai’ye oranla çok daha fazla fakat neden bir MPV ile virajlara hızlı giresiniz ki? Zaten kötü bir sürprizde de ESP sistemi başarılı şekilde müdahalede bulunuyor.
Birazda rakamlara gelelim… Beş kişilik Nissan Qashqai 4377 mm uzunluk, 1806 mm genişlik ve 1590 mm yüksekliğe sahip. Yedi kişilik Citroen C4 Grand Picasso ise 4602 mm uzunluk, 1826 mm genişlik ve 1644 mm yüksekliğe sahip. Yani C4 Grand Picasso, Qashqai’den daha büyük bir otomobil. Bu durum aks aralığında da değişmiyor. Qashqai 2646 mm aks aralığına sahipken, C4 Grand Picasso 2840 mm’ye sahip. Bir aile otomobilinde ne önemli noktalardan biri de bagaj kapasiteleridir. C4 Grand Picasso 645 litrelik hacmiyle, Qashqai’nin 401 litrelik hacmine fark atıyor.
Sonuç
Amaç aile ise sonuç belli
Ben MPV’ler döneminde büyümüş biri olarak konuya biraz duygusal bakıyor olabilirim ama rakamlara baktığımızda bile MPV’lerin bir ailenin ihtiyacına çok daha iyi cevap verdiği görülebiliyor. Tasarım konusunda C4 Grand Picasso haricinde dinamik bir tasarıma sahip MPV bulmak zor ve MPV’lerin popüleritesini yitirmede en büyük faktörlerden biri bu olarak gözüküyor. Biraz daha sportif tasarımlı MPV’ler üretilmeye devam ederse, bu devrin pek de kapanacağı yok gibi.
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Egemen Atiyar
Son yorumlar