Günümüzde otomobillerin tasarımları birbirlerine fazla benzemeye başladı. Markalar da bu durumu değiştirmek için donanım paketlerini zenginleştiriyor. Özellikle spor paketler oldukça ilgi çekiyor. Peki bu paketler bir illüzyon mu?
Otomobil markaları neredeyse tek fabrikadan üretime başlayacak. Bunun en son örneği PSA Grubu çatısı altına giren Opel… Bu durum artık üretilen modellerin birbirlerine fazlaca benzemeleri gibi bir durum ortaya çıkartıyor. Firmalar da bu durumdan kurtulmak ve tüketicilere kendilerini biraz daha özel hissetirmek için artık hem kişiselleştirmeye hem de donanım paketlerine önem vermeye başladı. Ama acaba bu donanım paketleri otomobilinizi ne kadar değiştiriyor, yoksa sadece birer illüzyon mu? Bunun cevabını bulabilmek için markaların spor donanım paketlerini incelemek istedik. Tercihimiz Türkiye’de yeni sunulmaya başlanan Ford Focus ST-Line ve Peugeot 3008 GT-Line ile birlikte yine bir Fransız Renault Clio HB GT-Line’dan yana oldu. Her üç marka da aslında motorsporlarında hem geçmişlerinde hem de günümüzde çok sayıda başarıya ulaşmış. Özellikle ralli parkurlarının efsane modellerine imza atan Ford, Peugeot ve Renault üçlüsü bu miraslarını standart modellerinde de sürdürüyor.
İlginizi çekebilir
Performanslı otomobillere meraklı tüketiciler için spor paketler tercih sıralarının tepesinde bulunabiliyor. 1.5 litrelik dizel motorlu bir Clio’yu eğer GT-Line paketiyle satın alırsanız, motor sesini duyurmadığınız takdirde bir Clio RS sanılabilirsiniz. Aslında trafiği yoğun olan şehirlerde yüksek performanslı otomobillerin pek de kullanışlı olmadığını düşünenlerdenim. Ortalama hızınızın 20 km/s olduğu bir şehirde 200 HP’lik bir araç sahibi olmak sadece görüntüden ibaret. İşte bu görüntüyü yüksek paralar ödemeden de satın alabilmeniz mümkün olabiliyor. Bu sebeple özellikle genç tüketicilerin hedefinde spor paketler yer alıyor. Tabii ki bu paketleri satın almanın da ekstra bir ücreti oluyor. Peki, verilen ile istenilen ücret arasında çok fark var mı?
Bu sorunun yanıtı kendi araçlarımızdan bulmaya çalışalım. Ford Focus’da başlangıç paketi dolan Trend X’te 1.6 litre atmosferik benzinli ve beş ileri manuel şanzımanlı versiyon 69.390 TL’den başlıyor. Aynı motor ve şanzımana sahip ST-Line paket ise 92.480 TL. ST-Line donanımını 1.0 litrelik EcoBoost motor ve altı ileri Powershift şanzımanla tercih ettiğinizde fiyat 102.640 TL’ye çıkıyor. 1.5 litrelik dizel-otomatikte ise ST-Line donanım tam 118.505 TL. Bu fiyata eğlence makinesi Mazda MX-5 alabileceğinizi de belirtmeliyim.
Durum Peugeot’da biraz daha değişik. 3008’in benzinli kısmında GT-Line donanımını sadece 165 HP’lik THP motorda tercih edebiliyorsunuz. Dizel tarafında ise Active donanımlı 1.6 BlueHDi EAT6 3008 133.900 TL, aynı motor ve şanzımana sahip GT-Line ise 157.900 TL.
Renault Clio HB’de GT-Line donanımını hem benzinli hem de dizel motorlarda tercih edebiliyorsunuz. 1.2 litrelik turbo benzinli motorlu Clio HB Icon donanım 68.800 TL’lik fiyata sahip. GT-Line’da aynı motor 74.000 TL’ye satılıyor. Dizelde ise Joy donanımlı Clio 1.5 dCi 62.550 TL’yken, GT-Line donanımında motorun gücü 75’ten 90’a çıkıyor, fiyat da 82.250 TL’ye…
Spor paketler ilk bakışta oldukça göz boyayıcı olabilir. Özellikle genç tüketicilerin iştahını kabartabilirler. Fakat aradaki fiyat farkları oldukça fazla. Spor paketleri tercih etmeden önce bu paketlerin neleri kapsadığını çok iyi incelemek gerekiyor. Şunu da unutmamak gerekiyor. Spor paketlerle bazı modellerde örneğin Focus’da spor süpansiyon sistemi de geliyor. Zaten diğer modellere göre büyük olan jantlar İstanbul gibi çukuru ve kasisi bol şehirde oldukça rahatsız edici olabiliyor. Alçalan tamponları da yere sürtme olasılığınız az değil.
Fiyat farkları ilk bakışta neredeyse 20.000 TL’ye dayanıyor. Donanım olarak bu paketlerle standart olarak nelerin sunulduğunu marka listelerinde görebilirsiniz. Şöyle bir mantıkla da düşünürsek, örneğin standart bir Focus’u alıp 20.000 TL’ye modifiye etsek ne kadarlık bir değişim gerçekleştirebiliriz? Eğer benim otomobilimle uğraşacak vaktim yok diyorsanız bu paketler tam size göre olabilir. Yine de iyi düşünün…
Sonuç
Paranız değerli
Spor paketler için vereceğiniz ekstra ücreti düşündüğümüzde bu paranın hakkını en iyi veren model Peugeot 3008… Özellikle birçok güvenlik donanımı GT-Line ile standart olarak geliyor. Renault Clio’da ise fiyat farkı çok yok, o yüzden standart donanımda fazla ekstra bulunmuyor. Ford Focus’un ST-Line donanımına vereceğiniz fazla para, keşke aracın dışı kadar içine de etki etseydi…
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Son yorumlar