Gücü satın alırız. Otomobili ise tork ile süreriz. Günümüz otomobillerinde ise bolca tork mevcut. Doğal olarak turbo beslemeli motorlar atmosferik motorları tork konusunda eziyor geçiyor. Ama elektromotorları da hafife almamak gerekiyor. Seri üretim tork canavarlarını en güçlüsünden başlayarak listeledik.
Listenin ilk sırasında yer alan tork canavarı kim? Cevap İsveç’ten geliyor: Koenigsegg. Koenigsegg Regera’nın şık kostümünün altına 2000 Nm’nin üzerinde tork yatıyor. Sadece 5,0 litrelik Biturbo V8 1250 Nm tork üretiyor. Geri kalanını ise elektromotorlar hallediyor.
İlginizi çekebilir
Bugatti Chiron’un dört adet turboyla beslenen W16 silindirli motoru ise 1600 Nm tork üretiyor. Bütün bu örnekler yüksek tork değerinin ancak ve ancak turbo beslemeyle üretilebildiğini gösteriyor. Hatta birden fazla turbo ile.
Atmosferik motorların yüksek tork değerine ulaşması içinse hacim gerekiyor. Üstelik turbo beslemeli motorlara oranla atmosferik motorlarda güç dağılımı çok daha homojen gerçekleşiyor, ki bu da otomobili daha rahat kontrol etme imkanı sunuyor. 8,4 litrelik atmosferik V10 ile hareket eden Viper SRT 10 buna iyi bir örnek: 814 Nm hiç de fena değil. Ancak yine de turbo beslemeli motorların gerisinde.
Bentley Mulsanne Speed 1100 Nm tork üretiyor ve bu değerle dünyanın en yüksek torklu dört kapılı sedan otomobili unvanını alıyor. Dizel motorlar benzinli motorlara oranla tork üretimi konusunda daha iddialı. En yüksek tork değerine sahip turbo dizel motor Bentley Bentayga ve Audi SQ7’de görev yapıyor. 4,0 litrelik V8 motoru iki adet turbo besliyor. Sistem bir adet elektrikli turbo ile destekleniyor. Sonuç 900 Nm. Zaten 2 tonluk kütleyi hareket ettirmek için de bu gerekiyor. Oysa spor otomobiller çok daha hafif. Örneğin Ford GT 1,4 ton ağırlığa sahip. 745 Nm tork bu ağılıkla rahatlık bağ ediyor.
Bütün bu örneklerde maksimum tork üretimi için motorun devir çevirmesi gerekiyor. Turbo beslemeli motorlarda en 1500 bazı örneklerde 2000 d/d gerekirken, atmosferiklerde 4000 veya 5000 d/d’ya ulaşması gerekiyor motorun. Ama elektromotorlarda durum öyle değil. Örneğin Tesla’nın elektromotoru ilk hareket anından itibaren 967 Nm tork kullanıma sunuyor.
Son yorumlar