Frankfurt Otomobil Fuarı’nda tanıtıldığı 1989’dan bu yana hafızalara kazınan o köşeli Land Rover Discovery’yi unutun. Yuvarlak hatlı, teknolojiyle dolu, yedi kişilik, yakışıklı ve çöl kumunda nefes almadan ilerleyebilecek kadar kabiliyetli bu yeni Discovery ailesine merhaba deyin…
Discovery… “Tam mimar otomobili, çok karizmatik, farklı insanlara hitap ediyor, alternatif sporları yapanların otomobili” gibi pek çok tanımın altına yerleştirilebilir. Köşeli hatları… Pardon artık o köşelerden eser kalmadı ama Discovery’nin genleri korunuyor hatta tıpkı laboratuvarda geliştirilmiş, dayanıklılığı arttırılmış gibi. Bunu anlamak için önümüzde Amerika’nın gerçeğiyle tanışacağımız ve Navajo Kızılderelileri’nin anavatanı olarak kabul edilen Utah’ta yaklaşık 1000 km boyunca; pembe kumlardan, kaya zeminlere kadar farklı koşullarda Discovery’yi adına uygun şekilde keşfetme şansımız oldu. Öncelikle bu Amerika’nın bir başka olduğunu söyleyerek başlayayım.
İlginizi çekebilir
Sağ tarafta çöl, sol tarafta uçsuz bucaksız orman, pembe kumlarda ilerlerken yağan dolu, beş dakikada bir gördüğümüz otomobiller, devasa TIR’lar, çölün kenarlarında gördüğümüz tekneler… Kısaca, Amerika’nın bir kıta olduğunu hatırlıyorsunuz ve bu yaşam baştan sona farklı. Düşünsenize bütün Avrupa ülkelerinin yüzölçümü olan 10 milyon km² kadar bir alandan bahsediyorum. Yani Teksas eyaletinin tek başına neredeyse Türkiye ile aynı yüzölçümünde olduğunu hatırlatırım.
Gelelim maceramızın asıl kahramanına. Projeye startın verildiği 1987 yılının ardından 1989 yılından günümüzde toplam 1.2 milyon adet satılmış bir maceracının son hali karşımızda. Evoque’tan Sport’a kadar Range Rover ailesine yakın çizgileri görüyorsunuz. Yuvarlak hatlar, arkada ve önde kendini gösteriyor. Yedi kişilik oturma düzeni onu bir hayli heybetli kılıyor. Eğik C sütunu tasarımı şıklaştırıyor ama ben zaman zaman o köşeleri de aklıma getirmiyor değilim. Yine de bu tasarıma gözümün kolayca alıştığını söyleyebilirim. Ön bölümde hafiften bir Darth Vader ifadesi var. Büyük aynalar, hava girişleri, kaput üzerindeki çizgiler tasarımı belirginleştirirken, JLR tasarımcılarının hayali dünyanın en yetenekli SUV’unu üretmek olmuş. Monokok gövde üzerinde yükselen en sağlam Discovery olarak lanse edilen otomobilde kullanılan alüminyumun yüzde 50’si geri dönüştürülmüş malzeme, önde ise güvenliği arttırmak için magnezyum kullanılmış. Off-road kabiliyetini artırmak için lastikler ve ağırlık dengesi ayarlanmış, hafif gövde için bagaj kapağı kompozit malzemeden tasarlanmış. 50/50’lik güç dağılımı onu hem yolda hem de arazide kabiliyetli kılıyor.
Çölde kum tepelerini aşarken ya da hız sabitleyiciyle kayalara tırmanırken gözlerimin açılması da bundan. Rijit gövde sayesinde üç tekerlek üzerindeyken bile otomobilden korkutucu sesler gelmezken, off-road sürüşü sırasında kendime zaman zaman “bunu ben mi yapıyorum yoksa Discovery mi” diye sorup Dakar’a mı girsem diye gaza gelmedim değil. Biz 1000 km’de benzinliden dizele geniş bir yelpazeyle tanıştık. Selefinden yüzde 17 gibi daha düşük bir sürtünme katsayısıyla üretilen ve neredeyse bir binek otomobil değeri olan 0.33 cD’lik bir oran yakalayan yeni Disco, bunu 12 milyon saatlik aerodinami testlerine borçlu. 283 mm’lik yerden yükseklik ve 500 mm’ye ulaşan süspansiyon açıklığı onu 90 cm’lik sularda gezinebilen bir yakışıklı yapıyor. Opsiyonel olarak sunulan havalı süspansiyon sisteminde 75 km/s’ye kadar araç 75 mm yükselebiliyor. Normal yol koşullarında 13 mm alçalan Discovery, bu sayede yüzde 2’lik bir yakıt tasarrufu da sağlıyor. Discovery’nin bir diğer saklı becerisi de teknenizi çekebileceğiniz bir araç olması. Arka tasarıma gizlenen çeki demiri otomatik olarak açılıyor. İngiliz ekibin bizler için hazırladığı off-road ve normal yol koşullarındaki test sürüşümüzde, sessiz yapısı ve tutumluluğuyla dikkatimi çeken 2.0 litrelik Jaguar-Land Rover üretimi Ingenium motor, 180 ve 240 HP’lik güç seçenekleriyle satılacakken, 240 HP’nin fazlasıyla yeterli ve keyifli olduğunu söyleyebilirim. Amerika’nın bol polis kontrollü yollarında arada kendimizi kaybettiğimiz zamanlar da olmadı değil. Discovery yine bildiğiniz gibi karizmatik, farklı ve sıkı bir off-road uzmanı olarak 113.162 Euro’luk fiyatla Türkiye’de satılmaya başladı.
Yazı: Volkan Demirkuşak
Fotoğraf:
Nick Dimbleby, Gudrun Muschalla
Utah, ABD
Son yorumlar