Şartlar zorlaştığında mutlaka dört tekerlekten çekişe mi ihtiyaç var? Bunun cevabını Peugeot’nun Fransa’da düzenlediği kış sürüşünde aldık…
Bir SUV mutlaka dört tekerlekten çekişli mi olmalı? Aslına bakarsanız ben böyle olması gerektiğini düşünenlerdenim. Bence bir araca SUV denilebilmesi için ürün gamında mutlaka dört tekerlekten çekişli bir versiyonu olmalı. Peki, Peugeot 3008’in şimdilik böyle bir versiyonu yok, ona SUV diyemeyecek miyiz? Öncelikle yakın bir gelecekte hibrit versiyonu çıkacak ve bu otomobil dört tekerlekten çekişli olacak. Kısaca benim gibi düşünenler için Peugeot’nun cevabı hazırlık aşamasında. Diğer yandan önden çekişli bir otomobil, zorlu şartların üstesinden gelebilir mi? Asıl sorulacak soru bu. Peugeot’nun davetlisi olarak gittiğimiz Fransa’daki kış sporları merkezi Val d’isere’de bu sorunun cevabını net bir şekilde aldık. Hatta Fransızlar aktarma organlarına o kadar güveniyor ki, dört tekerlekten çekişle karşılaştırma bile yaptık. Peugeot 3008’deki Advanced Grip Control adındaki sistemin çekiş kabiliyetinin yüksekliğinde katkısı büyük. Bu sistem, orta konsolda bulunan bir düğme üzerinden kontrol ediliyor. Normal, kar, çamur, kum ve ESP kapalı olmak üzere beş faklı sürüş modu sayesinde çekiş optimize ediliyor. Bunun yanında M+S kodlu özel lastikler ve HADC adı verilen eğim iniş destek sistemi 3008’in en büyük yardımcıları arasında.
İlginizi çekebilir
Daha önce 3008’i hem yurtdışında hem de Türkiye’de bolca kullanma fırsatı bulduğum için şehir içindeki yeteneklerini çok iyi biliyordum. Bu yüzden kış sürüşüne geçmek için sabırsızlandığımı itiraf ediyorum. Üstelik 3008’den sonra buz üstünde Peugeot 104 ZS yarış otomobili kullanma şansını da elde edecektik. Yer yer ıslak ve arada gizli buzlanma riski de olan virajlı bir dağ yolunda başlayan test sürüşümüzde 3008 kendine çok güveniyordu. Peugeot’nun i-Cockpit adını verdiği iç mekân konsepti bence birçok markanın taklit etmesi gereken bir tasarım. Özellikle küçük direksiyon simidine alışınca diğer otomobillerin direksiyonu gemi dümeni gibi geliyor. Bu tip virajlı yollarda tepkileri de çok iyi olan direksiyon sistemiyle bütünleşiyorsunuz. Çok iyi bir yol tutuşu olan 3008, yüksek yapısına rağmen sürücüsüne güven veriyor. Tabii daha görmemiz gerekenler var. 120 HP’lik 1.6 lt BlueHDi motorlu 3008’le yolun yarısına geldiğimizde Peugeot görevlileriyle karşılaşıyoruz. Ve bize sağa dönmemiz yani ana yolun dışına çıkmamız gerektiğini söylüyorlar. Burası tamamen karla kaplı, oldukça dik yokuş aşağı ve bolca viraj olan bir yer.
Eğim iniş kontrolünü denemek için mükemmel bir ortam. Sistemi devreye soktuğunuzda, vites kolu N’deyken 3008 tüm kontrolü eline alıyor ve gerektiğinde 3 km/s gibi hızlara düşerek sizi güvenle yokuştan indiriyor. ABS ve ESP sensörleri üstünden çalışan sistem 3-30 km/s hızları arasında görev yapıyor. Eğer vites kolunu D’ye alırsanız hız limitini siz belirleyebiliyorsunuz. Örneğin gazı 18 km/s’de bırakırsanız, 3008 yolun geri kalanını 18 km/s’de iniyor. Şimdiye kadar kullandığımız, diğer markaların eğim iniş kontrolü sistemlerinde hızı ayarlamak sürücünün elinde olmadığı için Peugeot’nun kendi geliştirdiği bu teknoloji fark yaratıyor.
Sonuç mu? Yaklaşık iki kilometrelik çok zorlu bir parkurda HADC sistemi sayesinde güvenle inişimizi gerçekleştirdik. Sırada Grip Control’ü denemek vardı. Buz kaplı, trafiğe kapalı bir parkurda yaptığımız testlerde sistemin ne kadar efektif çalıştığına şahit olduk. Dört tekerlekten çekişli ama kış lastiği olmayan bir Peugeot 4008 de teste katılmıştı. Kulağa garip gelebilir ama hem hızlanma hem de virajlarda Grip Control sistemli 3008, dört tekerlekten çekişli 4008’e göre gücünü daha rahat zemine iletiyordu. Kısaca, eğer 3008 gibi doğru aktarma organlarınız varsa dört tekerlekten çekişe gerek kalmıyor. Tabii testlerin sonunda yemek sonrası tatlı da vardı ve çivili lastikli Peugeot 104 ZS’ler ile buz üstünde gazlayarak kurtlarımızı iyice döktük…
Yazı : Mert Yılmaz
Son yorumlar