120 HP’lik bir otomobil, 0-100 km/s hızlanmasını kaç saniyede tamamlar? 11.5-12.0 sn mi? Peki, 7.3 sn’lik 0-100 km/s hızlanma için kaç HP güç gerekir? 200’e yakın değil mi? Yanılıyorsunuz, yukarıdaki veriler sadece şişko otomobiller için
Yaman’ın editör yazısı çok hoşuma gitti. Ben de aynı konuya devam edeyim çünkü sonuna kadar katılıyorum. Ağırlık çok büyük problem. Buna ister güvenlik kaygıları deyin isterseniz de gereksiz donanımlar, otomobiller gereğinden fazla ağırlaştı. Düşünsenize, otomobil aslında çok verimsiz bir nesne. Ortalama 80 kg’lik bir insanı taşımak için 1200-1300 kg’lik bir araca ihtiyacımız var. Yani 80 kg’yi bir noktadan diğerine götürmek için 1380 kg’lik enerji harcıyoruz. Bu başlı başına saçma bir durum. Bence bir otomobil en fazla 800-900 kg civarında olmalı ki, 70’ler ve 80’lerde durum böyleydi. Gereksiz donanımlar, gereksiz hacimler ve dolayısıyla gereksiz ağırlıklar taşıyoruz. Elektrikli aynalar olmasa ne olur? Otomobil zaten sizin, bir kere ayarlarsınız olur biter. Ya da tünele girmeden farlarınızı kendiniz açın, yağmur yağdığında bir zahmet silecek koluna dokunuverin. Aslında kullanmadığımız ama oyuncak niyetine bayıldığımız o kadar fazla donanım var ki yeni nesil otomobillerde. Ağırlığı bırakın, arıza ihtimali de inanılmaz oranda artıyor.
Gereksiz hacimler dedik. Kafanızda bir model belirleyin. Mesela Golf. 1974’te pazara çıkan ilk nesil 3820 mm uzunluğundaydı. Şimdiki ise 4255 mm. Yani ilk nesil Golf, şimdiki 3972 mm’lik Polo’dan bile daha kısaydı. Ne oluyordu o zamanlar? Almanlar’ın boyları mı kısaydı. Ya da insanlar Golf’le uzun yol yapamıyor muydu? Boyun fıtığı mı oluyorlardı? Elbette hayır. Gayet rahat sığılıyordu bu otomobillere de. Peki, ağırlıklar ne kadardı? Peugeot 205’in ağırlığı 740 kg’den başlıyordu. Bu ağırlıktaki bir gövdeyi 50 HP de rahatlıkla taşıyabilir. Örneğin şimdiki en hafif Polo 1050 kg ve motoru da 75 HP. Aynı gücün 740 kg’lik bir Peugeot 205’te olduğunu düşünün. Bugünün Polo’suna göre hissedeceğiniz güç, daha doğrusu alacağınız performans 106 HP’ye göre olacaktı. Bir Renault 5 GT Turbo sadece 120 HP gücündeydi ama sadece 855 kiloydu. Bugün bile 7.3 sn’lik 0-100 km/s hızlanma değeri çok da kolay ulaşılacak bir veri değil. Hele bunu 120 HP güç ve 165 Nm torkla yapabilmek imkânsız. Kısaca insanlarda olduğu gibi otomobillerde de ağırlık bünyeye iyi gelmiyor. Sonuç olarak, ben de güvenli bir otomobile çocuğumu bindirmek isterim ama bunun için bu kadar fazla ağırlık taşımaya ihtiyaç var mı? ESP olmadığı günlerde mekanik tutunmaya daha fazla önem verilirdi mesela. Eski hot hatch’ler ilk virajda yoldan mı çıkıyordu? Diğer yandan verimlilik adına yeni nesil motorlar neredeyse altın gibi işleniyor. Motorlar az yakar, yeter ki fazla ağırlık taşımasınlar. Bence yatırımı motora değil hafifliğe yapmalılar. Bu ağırlık kaygıları nedeniyle atmosferik motor kalmadı. Yüksek tork üretiyorlar diye kamyon gibi dizellere biniyoruz. Hafif bir otomobile 1.0 lt atmosferik benzinli de yeterdi oysa…
Son yorumlar