Gövde, motor, elektronik ve kokpit: Porsche, Panamera’yı yenilerken, dışından çok belli etmese bile, taş üstünde taş bırakmayacak şekilde görünmeyen her noktasını yeni baştan geliştirdi. 440 HP gücündeki 4S versiyonu Varşova’da kullandık.
Hava tamamen karardı, akşam trafiği şehri ve çevre yollarını etkisi altına aldı ve yağmur da ince ince çiseliyor. Başka bir deyişle, yeni Porsche Panamera 4S’le çıkaca- ğımız test sürüşü için şartlar ideal. Yeni nesil de tıpkı selefi gibi spor otomobil ve lüks bir sedanı bir arada sunmayı amaçlıyor. Birinci nesil bu konuda iyiydi ancak mükemmel değildi. Porsche mühendisleri ikinci nesilde özellikle günlük kullanı- ma odaklanmış. Ve şu anda içinde bulunduğumuz koşullar da günlük kullanımın zorlu evrelerinden biri: Akşam eve dönüş trafiği… Mesafe takip özellikli hız sabitleyicinin hassas çalışma karakteri sıkışık trafiği kabus olmaktan çıkarıyor. Panamera, usta bir şoför gibi öndeki aracı dikkatli bir biçimde takip ediyor, yumuşak bir biçimde duruyor ve sarsıntısız bir biçimde yeniden hareket ediyor. Opsiyon listesindeki matrix LED farlar da yeni Panamera’nın etkileyici yönleri arasında yer alıyor. Far başına 84 bağımsız kontrollü LED’den oluşan aydınlatma sistemi karşı yöndeki ve öndeki araç veya nesnelerin durumuna göre ışık dağılımını ve perdelemesini o kadar iyi yapıyor ki çoğu zaman uzun farlarla seyahat etmek mümkün. Bunun için bir kameradan faydalanılıyor. Yayalar veya yan şerit çizgisinin civarındaki nesnelerse çok iyi bir biçimde aydınlatılıyor. LED’li sistem öyle akıllı ki, eğer trafik levhalarından yansıma oluşursa ışık şiddetini otomatik olarak kısarak sürücünün gözlerinin kamaşması engelleniyor. Artık konfor da var Selef modele göre fark sadece asistan ve güvenlik sistemlerinde yok. Aynı zamanda sürüş konforunda da kayda değer bir artış yaşanmış.
İlginizi çekebilir
Test otomobili 21 inçlik jantlarla donatılmış olmasına rağmen opsiyon listesindeki adaptif havalı süspansiyon sistemi yoldaki kısa vuruntuları ve yamaları hassas bir biçimde emebiliyor. Ortaya çıkan konfor hissi bir S-Serisi seviyesinde olmasa da sıkı ayarlı Panamera artık vuruntulu bir otomobil değil. Sport modu tercih edildiğinde bile kabul edilebilir bir konfor seviyesi muhafaza ediliyor. Dikkat çekici başka bir nokta: Panamera artık sessiz de gidebiliyor. Opsiyon listesindeki çift camlı kabine sakin sürüşte artık rahatsız edici motor, yürüyen aksam veya rüzgâr gürültüsü sızmıyor. Kulaklarına arada sırada akustik bir ziyafet çekmek isteyenler için opsiyonel olarak sunulan spor egzozda sesin şiddetini bir tuş yardımıyla kontrol etmek mümkün.
Yeni Panamera’nın yüksek konfor seviyesi Almanya’da 3261 Euro karşılığında sunulan 18 yöne ayarlı adaptif spor ön kolutklarla tamamlanıyor. Arkada yine sabit kafalıklı iki adet bağımsız koltuk sunulurken oturma üniteleri multimedya sisteminin de yer aldığı geniş bir orta konsol tarafından ayrılıyor. Yaklaşık 3.0 cm artan aks aralığı özellikle diz mesafesinde uzun boylular için olumlu bir artışı da beraberinde getirmiş. Yaklaşık 500 litrelik bagaj hacmi Audi A8 ve diğer lüks sedanların seviyesine yaklaşırken, bagaj kapağının arka camla birlikte açılması ve koltukların katlanabilmesi kullanışlılığı artırıyor. Bundan böyle hiç kimse Porsche’nin kullanışlı otomobiller üretmediğini iddia edemez. Ancak her şeyin mükemmel olduğundan söz etmek de mümkün değil: Ufak tefek eşyalar için yeterince göz yok. Özellikle vites kolunun önünde bir boşluk aranıyor. Ayrıca kapı içlerindeki boşluklar da kısıtlı genişlikte.
Görüş açıları da bir otomobil için en iyi örneklerden biri değil. Bunda yüksek arka koltuk sırtlıklarının da payı unutulmamalı. Geri görüş kamerası kesinlikle tavsiye ettiğimiz bir opsiyon. Ancak yeni Panamera’da en çok alışılması gereken yeni kontrol konsepti olarak dikkat çekiyor. Porsche birinci nesilde tuşların hakimiyetindeki ön konsoldan dokunmatik yüzeyli bir kokpite geçiş yapmış. Yeni kontrol elemanları göze hoş ve kaliteli gelmekle birlikte bakmadan kullanılmaları biraz zor. Ancak kokpitteki en önemli kumanda elemanları için bir alışma evresi gerekmiyor: Direksiyon ve pedallar… Oturma pozisyonu selefine göre 15 mm yükselmiş olsa da yeni Panamera hâlâ gerçek bir spor otomobil hissi vermeyi biliyor. Sürüş dinamikleri testinde hava kuru. Başka bir deyişle otomobil, konfordaki artışın bedelini sürüş dinamiklerinde bir eksilme olarak sunmadığını ispatlamak zorunda. Panamera 4S sanki aklımızdan geçenleri okumuşçasına kukaların arasından selefine göre tam 4 km/s daha hızlı geçiyor. Bu çok ciddi bir fark. Bu tabloda opsiyonel olarak sunulan yeni arka aks yönlendirmesinin payı büyük. Sistem sayesinde arka tekerlekler 2.8 dereceye kadar dönerek 5.0 metrelik devin düşük hızlarda daha çevik, yüksek hızlarda ise daha dengeli olmasına yardımcı oluyor. Bu esnada otomobil yapay ve harmonik olmayan bir his bırakmıyor. Porsche’nin büyük sedanı böylece viraj girişlerinde ön aksta yüksek bir tutunma seviyesi oluşturup virajın devamını sallanmadan kararlı bir biçimde geride bırakabiliyor.
Opsiyon listesindeki seramik frenler otomobilin diğer güven unsurları arasında yer alıyor: 100 km/s hızda gereken 32.5 metrelik fren mesafesi sadece büyük bir sedan için mükemmel bir değer değil. Bir 911 GT3 bile bir tık fazlasına ihtiyaç duyuyor: 100-0 km/s 32.6 metre. Porsche tarzı bir baz motor Hazır hayretler içindeyken devam edelim: Tersine yani 0-100 km/s için gereken süre sadece 3.9 saniye. Alüminyum motor kaputunun altında ilk etapta sunulan iki benzinli motorun zayıf olanı var: 440 HP gücündeki 2.9 lt’lik çift turbo V6. Motorun turbo üniteleri silindir bloklarının içinde yer alırken, bu sayede hava akış kanallarının kısa ve turbo boşluğunun da küçük olması hedeflenmiş. Altı silindirli ünite alt devirlerde bile kendini belli ederken, devir bandı boyunca gücünü ortaya koymadan önce bir göz kırpması kadar süreye ihtiyaç duyuyor. Sonrası çok akıcı. 110 HP daha güçlü olan 4.0 lt’lik V8, Almanya’da talep edilen 40.000 Euro farkı haklı ve mantıklı göstermek için büyük bir çaba göstermek zorunda. 2.9 lt’lik V6 için ortalama yakıt tüketimi de çok etkileyici: 10.7 lt/100 km’lik ortalama yakıt tüketimi selefinden tam 2.4 lt daha az ve gaz pedalına kibar davrananlar otomobili 8.0 lt/100 km civarındaki tüketim değerleriyle kullanabilir. Bu arada küçük bir hatırlatma yapalım: yeni Panamera hafifliği ön planda tutan bir otomobil değil.
Yakıt deposu doluyken yeni 4S selefine göre 12 kg daha hafif olabilir. Ancak yakıt deposunun 25 litre küçülmüş olduğu hatırlandığında yeni modelin selefinden ağır olduğu ortaya çıkıyor. Tasarrufta faydası olan bir diğer unsur son iki vitesinin dişli oranları çok uzun tutulan sekiz ileri çift kavramalı otomatik şanzıman. Panamera 4S, maksimum hızına altıncı viteste ulaşırken, otomobilin son iki vitesi yakıt tüketimini ve gürültü seviyesini düşürmeye yarıyor. ZF ile birlikte geliştirilen yeni şanzıman çok hızlı ve aynı zamanda da neredeyse hiç sarsıntısız vites değişimleriyle öne çıkıyor. Çift kavramalı otomatik şanzımanların tork konvertörlü otomatik şanzımanlara göre dezavantajları arasında yer alan kalkıştaki agresif ve sarsıntılı çalışma karakteri de çok iyi ortadan kaldırılmış. Yeni Panamera, övgüyü hak eden bir otomobil. Selefine göre sadece daha konforlu olmakla kalmıyor, aynı zamanda daha çevik ve tutumlu bir hale de gelmiş. 5.0 metrelik lüks bir sedanı bir spor otomobile dönüştürme fikri olanlar ikinci Panamera neslini seveceklerdir.
Yazı: Dirk Gulde
Fotoğraf: Hans-Dieter Seufert
Son yorumlar