TOFAŞ’ın 2016 yılını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Altan Aytaç: 2015 çok yoğun geçen, 95.000 satış adedine ulaştığımız bir yıldı. 2016 yılına girerken yine aynı ritmi yakalar, bu sayının üzerine çıkabilir miyiz diye düşünüyorduk. İlk 7 ayı baz alacak olursak beklentilerin üzerinde ilerleyen bir dönem geçiriyoruz. Yoğunluk bu seyirde devam ettiği takdirde 2015 yılının satış adedinin de üzerine çıkabileceğimizi düşünüyorum.
2016 yılı TOFAŞ için altın yıl olabilir mi?
A.A. Tofaş’ın üretim ve pazardaki varlığı yarım asra yaklaşıyor. Çok önemli projelere imza atıldı. Sektörde yıllarca liderliği, yüzde 40 Pazar payına sahip olduğumuz dönemler yaşandı. Bunların hepsi de tecrübeye buradan da sahaya yansıdı. Doblo hafif ticari araç sınıfında başlı başına bir marka haline geldi, Linea ile sadece Fiat markası değil çok markalılığa geçiş yaşandı, diğer markalarla üretim yapma tecrübelerimizi kuvvetlendirdi. Amerikan pazarında da yer almaya başladık. Bütün tecrübeler bir araya gelince her pazarın müşterisini yakından tanıyabilme imkanımız doğuyor. Bu tecrübenin getirilerini de Fiat Egea’da yaşıyoruz. Yerli pazarın haricinde ihracat talebine cevap vermek için sıkı bir çalışma içerisindeyiz, üretim yoğun bir şekilde devam ediyor. Bu döneme de üretimi, ihracatı ve pazarda liderlik mücadelesiyle kuşkusuz TOFAŞ’ın altın yılları diyebiliriz.
İlginizi çekebilir
Egea projesinde bu kadar başarılı olacağı tahmin ediliyor muydu?
AA: Tecrübeden gelen bir güven duygusu vardı. Bu zamana kadar yaptığımız projelerde üzerine hep daha fazla katarak ilerlemeye çaba gösterdik. TOFAŞ’ın işini çok iyi yapan bir ekibi var. Bayi teşkilatı kısmında ürün piyasaya çıkmadan görüşlerini almak adına onlarla paylaştık. Fikir alıp, beraber çalıştık. Bunun sonucunda üzerinde durulması gereken noktaları belirleyerek çalışmak projeye olan güven duygusunu güçlendirdi. Haziran sonu itibariyle 22.000 adet satış gerçekleştirildi.
Egea TOFAŞ’a neler kattı?
AA: Otomobil kısmında Egea ile birlikte Linea modelinin de üretimi devam ediyor. Hiçbir modeli üretimine son vermedik. Bir sene öncesinde Egea’nın müşteri kitlesi yoktu. Showroomlarda otomobil müşterisinin trafiği daha da artıyor. Pazara yeni sürülecek Fullback modeli de öyle. Ürün gamımız üzerine sürekli ekleyerek genişliyor. Egea’nın fonksiyonları, kalitesi, tasarımı, teknik özellikleri ve ekonomik olmasıyla çok ilgi görüyor. Bu ilgi de bizi oldukça mutlu ediyor ve daha da iyi olmaya teşvik ediyor.
TOFAŞ’ın ticari araç sınıfında eli çok güçlü fakat Fullback modeliyle hiç yer almadığınız bir segmente giriş yapıyorsunuz. İlk etapta hedefleriniz nelerdir?
AA: Ticari alanda her yeni model heyecanı da beraberinde getiriyor. Hafif ticari pazarında yüzde 25 oranında bir pazar payımız var ve lider oyunculardan biri konumundayız. Fiorino ve Doblo sınıfında yerini sağlamlaştırmakta. İthal bir ürün olmasına rağmen Ducato’nun satış performansı gayet başarılı. Ürün gamı zenginleştikçe markaya olan güven de artıyor. Pick-up pazarı ise ilgiyle beraber rekabetin de güçlü olduğu bir pazar. Fullback için ilk etapta yıllık 1.000 civarında satış hedeflemekteyiz.
Avrupa pazarında sedan otomobil pek yaygın değil fakat ilgi artıyor. Avrupa’da Egea’nın öncülüğünde bir sedan pazarı yaratmak mümkün mü?
AA:2015 yılında çalışmalarımız iç pazara yönelikti, ihracat hedefimiz yoktu. Geçtiğimiz yılın yaz aylarında İtalya’da yapılan ilk test sürüşlerinde Fiat ekibi Egea’yı vakit kaybetmeden Avrupa pazarına sokmak istedi. Çok kolay değildi fakat bu gerçekleşti. Planlarımızda hiç yer almamasına rağmen bir kısmı iç pazardan bir kısmı da ek üretimle beraber Avrupa’ya 4.000 araç ihraç ettik. 3 yılda satılacak otomobili 6 ayda sattı. İyi ürünler hem markayı hem de bütün ürün gamını yukarı taşıyor. Eğer ürün iyi bir ürün ise her şey değişebiliyor.
Markalar tarafından yeni bir model pazara sunulmadan önce çok ciddi araştırmalar yapılıyor. Egea’dan önceki ve sonraki durumun karşılaştırması için TOFAŞ tarafından yapılmış bir araştırma var mı?
AA: Sedan modelin satışa sunulmasının ardından müşteri kitlesinin bir araştırması yapıldı. Daha önceki otomobilleri, kullanım alışkanlıkları, proje başında hedeflenen müşteri kitlesi araştırıldı. Bunun yanı sıra kurumsal iletişim ekibimiz tarafından sosyal medyada, forumlarda Egea hakkında paylaşılan görüşleri dikkate aldık, inceledik. Hatchback modelin satışına Egea’nın yarattığı olumlu algıyı öğrenerek başlamanın çok faydası oldu.
Stationwagon otomobillere Türkiye pazarında ilgi yurtdışına kıyasla oldukça az. Fiat Egea’nın stationwagon olarak da üretilecek olmasıyla bu konuda bir değişim yaşanabilir mi?
A.A. Stationwagon pazarı Türkiye’de zaman zaman ilerleme kaydetti fakat hiçbir zaman ilk konuşulan konu olmadı. Egea SW’den beklentimiz yüksek. İhracat ve yerli dengesini kurmaya çalışıyoruz. Üretim talebi iki katına çıkmış durumda. Çok ciddi bir ihracat potansiyeli var.
Kutu
Fiat Tekrar Motorsporlarına Dönüyor
Kulağımıza gelen duyumları sorduğumuz Aytaç, uzun süredir yatırım yapmaya niyetli oldukları motorsporlarında Fiat’ın adını tekrar duyacağımızı söyledi. Şu anda kesin olmamakla birlikte Egea ile motorsporlarına ayrı bir tat geleceği kesin. Bir dönem çok konuşulan Palio Cup ruhu neden geri dönmesin?
3 yıllık hedef 6 ayda satıldı
Egea ile birlikte Avrupa da sedan otomobillerle tanışıyor. Aytaç’ın söylemine göre talep o kadar fazla ki 3 yıl için öngörülen satış 6 ayda tamamlanmış. Avrupalı Egea’yı yani Tipo’yu sevmiş. Toplam ihracatın 40.000 adedi aşması bunun göstergesi.
Yenilikler devam ediyor
Çift kavramalı dizel otomatik şanzımanlı Egea eylül ayında satışta. Aynı kombinasyon 500 X için de geliyor. Egea model gamı station ile ekimde tamamlanmış olacak. Ağustosta 500’de Riva ve 500 Sport versiyonları da satışa sunulacak.
Son yorumlar