Günümüzde kullandığımız otomobiller artık birbirlerine çok benzemeye başladı. Boyutları, iç mekânları, motorları neredeyse tıpatıp aynı. Bunun en büyük nedeni ise artan maliyetlerden kaçınmak için markaların yaptıkları ortaklıklar ve bu sayede kullanılan ortak platformlar.
Aynı platformu kullanan markalar denildiğinde aslında akla ilk gelen doğal olarak Volkswagen Grubu olur. Meşhur MQB platformundan o kadar başarılı modeller ortaya çıkardılar ki, diğer markalar bu başarıyı takip etmeye başladı. En son örnek alan otomotiv grubu ise PSA oldu. Bünyesine kattığı Opel ile büyümeye devam eden PSA Grubu, yeni Opel modellerini de kendi platformundan yükseltmeye başladı.
İlginizi çekebilir
Bir diğer ortak platform ürünleri ise Nissan Qashqai ve Renault Kadjar oldu. Aslında Renault-Nissan ortaklığı uzun yıl öncesine dayanıyor. Fakat Renault SUV pazarından uzak kaldığı için bu platformun en meşhur üyesi satış rekorları kıran Nissan Qashqai oldu. Renault ise Kadjar modeli ile geç de olsa SUV rekabetine girmiş oldu.
Peki nedir bu platformların detayları biraz da ona bakalım…
Common Module Platform (CMF)
Ortak modül platformu olarak Türkçe’ye çevirebileceğimiz bu platform Nissan ve Renault tarafından geliştirildi ve her iki markanın da bir çok modelinde kullanıldı, kullanılmaya devam ediyor.
CMF, üretim maliyetlerini düşürmeyi ve Volkswagen Grup’un MQB’siyle rekabet etmeyi amaçlıyor. Değiştirilebilir, uyumlu modüller beş gruptan oluşuyor: Motor bölmesi, kokpit, ön gövde altı, arka gövde altı ve elektrik/elektronik…
Gelişmeye dahil olan şirketlere göre, CMF geleneksel bir platform değil, farklı araçlara uygulanabilen bir üretim sistemi. Asıl platformlar, sınırlı sayıda ortak modülleri bir araya getirerek oluşturulmuş durumda. Tek bir modül farklı platformlar için kullanılabiliyor, farklı araç sınıflarını kapsıyor ve bu sayede Renault-Nissan modellerinin birçoğunda kullanılabiliyor. Bu alt modüllerden CMF-C büyük ve orta ölçekli araçlara uygun olarak kullanılabiliyor. Örnek olarak üçüncü jenerasyonu Nissan X-Trail ve ikinci jenerasyon Nissan Qashqai gibi… CMF-A ise küçük ve kompakt sınıf otomobillerin temelini oluştuyor.
CMF platformu toplamda 14 araç modelde kullanılıyor. Dünya çapında ise 1.6 milyonluk bir üretim adetine ulaşmış durumda. CMF platformundan yükselen ilk araç 2013 yılında Nissan Qashqai oldu. CMF-A’dan üretilen ilk araç ise 2015 yılında Hindistan’da satışa başlanan Renault Kwid olurken, CMF-B’nin ilk aracının ise ikinci nesil Nissan Juke olması planlanıyor. Renault-Nissan ortaklığına yakın zamanda dahil olan Mitsubishi’nin ise bu platformdan yükselecek araçları 2019 yılından itibaren yollara çıkmaya başlayacak.
EMP2 (Verimli Modüler Platform)
Önden çekişli veya dört tekerden çekişli, enine motorlu kompakt ve orta büyüklükteki araçlar için PSA (Peugeot-Citroën) tarafından geliştirilen bir araç platformu olan EMP2, PF2 ve PF3 platformlarının yerini aldı ve PSA’ya tam 630 milyon Euro’ya mal oldu.
Yeni platform, kısa ve uzun aks aralığı, düşük ve yüksek sürüş pozisyonu, bağımsız çok kollu, çift bağlantılı arka süspansiyon seçenekleri ile son derece uyumlu. Bir önceki model olan PF2 ile karşılaştırıldığında, bu platform çok yüksek mukavemetli çelik, alüminyum ve magnezyum alaşımları ve kompozit malzemeler kullanılarak ağırlığı 70 kg daha hafifleştirilmiş.
Platformu ilk kullanan araçlar 2013 senesinde yollara çıkan ikinci nesil Peugeot 308 ve yine ikinci nesil Citroen C4 Picasso olmuştu.
PSA Grubu’nun satın aldığı Opel de artık EMP2 platformunu kullanmaya başladı. Bu yeni platformun kullanılmasıyla birlikte Opel’in araç üretim maliyetlerini ciddi oranda düşüreceği tahmin ediliyor. Opel Grandland X ve Crossland X bu platformdan yükselen ilk Opel modelleri olarak önemli bir yere sahip.
Küçük ve mini sınıf araçlar için ise PSA, CMP olarak da adlandırılan daha küçük PSA EMP1 platformunu kullanıyor.
PSA, Vigo fabrikasında (İspanya’da), Citroen C4 Picasso’nun Technospace konsept otomobili ve 2013’te Fransa’daki Sochaux fabrikasında üretilen 2013 Peugeot 308 ile EMP2 platformunun üretimine başlamıştı.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Alp Emre Göksel
Son yorumlar