Türk lirasındaki değer kaybı ve ABD ile Türkiye arasındaki gerilim hala yükselirken, otomotiv endüstrisi potansiyel olarak ciddi sonuçlar yaşayabilir.
Türkiye’de araç üretimi son yıllarda istikrarlı bir şekilde büyümüş, yılda yaklaşık 1,5 milyon adet olmuştu. Ancak yeni ekonomik istikrarsızlık, Türkiye’nin otomotiv endüstrisi için bir uyarı ateşini yaktı bile.
Ford, Transit Courier ve yerel pazar için üretilen büyük kamyonu ile birlikte Transit için tek Avrupa fabrikasını ülkemizde işletiyor. Fiat da, Ram markası altında ABD’ye modellerini ihraç etmeye devam ediyor. Fakat iki ülke arasında yaşanan ambargo ve vergi yükseltmeleri bu markalar için ciddi sonuçlara yol açabilir. Toyota, ise Avrupa ve ABD’ye sevk edilen C-HR modelini ülkemizde üretirken, Renault ise Clio ve bazı Megane modellerini ülkemizde üretmeye devam ediyor. Hyundai ise i10 ve i20’nin yanında 2020’den itibaren yeni SUV modelini ülkemizde üreteceğini açıklamıştı. Türkiye Avrupa için bir tedarik merkezi konumunda fakat yükselen kurlar ve ekonomik sıkıntılar firmaları endişeye sevk ediyor. Honda ile birlikte toplam beş üretici ülkemizde üretim yapıyor.
İlginizi çekebilir
Türkiye’nin otomotiv sektörü bu yıl yaklaşık 30 milyar $’lık ihracat değerine sahip ve bu da onu ülkenin en büyük sektörü haline getiriyor. Türk lirasında yaşanan düşüş ve kurlarda yaşanan yükseliş teoride ihracat yapan firmalar için avantaj gibi gözükse de, dışarıdan alınan yedek parçalar bakımından ise zarara yol açıyor. Ayrıca Toyota, Ford ve Honda motorlarını İngiltere’den ithal ediyor.
BMW’nin yeni fabrikasını Türkiye yerine Macaristan’da açıyor olması Türkiye’nin cazibe merkezi olma konumunu yavaş yavaş kaybettiğini kanıtlıyor. Politik ve ekonomik gerginlik devam ederse, ülkemizde yatırım yapma kararı alan firmaların da tekrar değerlendirme yapmalarına yol açabilir.
Son yorumlar