Daha pahalı olan Nissan Qashqai, aradaki fiyat farkının karşılığında neler vaat ediyor veya neyi daha iyi yapabiliyor? Dacia Duster ve Nissan Qashqai modellerini çok sevilen 1.5 litrelik dizel motor seçeneğiyle mercek altına aldık
Kuvvetle muhtemel bu yazıyı okuyan büyük bir çoğunluk için K9K kodu pek bir anlam ifade etmeyecektir. Tabii eğer tutkulu bir Renault takipçisi veya bir Renault çalışanı değilseniz. K9K, Renault Grubu’nun birçok marka ve modelinde kullanılan 1.5 litre hacimli dCi motorun kodu. Aşağı yukarı 20 yılda 10 milyon adetlik bir üretim başarısına imza atan ve sağlamlığını kanıtlamış olan bir motor. Tıpkı birçok Renault Grubu modeli gibi bu motor sayfalarımıza konuk olan Dacia Duster ve Nissan Qashqai’de de görev yapıyor. Zaten motorla birlikte iki araç arasındaki ortak noktalar da sona eriyor. Tıpkı fiyat skalası gibi bu iki modelin üretim noktası da birbirinden oldukça uzak. Dacia, Duster adındaki SUV’u Romanya’nın güneyinde bulunan Pitesti fabrikasında üretiyor. Nissan ise başarılı SUV modelini İngiltere’nin kuzey doğusunda bulunan Sunderland fabrikasından çıkarıyor.
Ucuz Dacia
İlginizi çekebilir
Dacia ucuz bir marka. Satışa sunulduğu tüm pazarlarda uygun fiyat politikasıyla pazarlanıyor. Zaten hareket noktası da bu. İster Almanya olsun, ister Fransa, isterse de ülkemiz olsun; Dacia, uygun fiyatlı kısıtlı bütçeye sahip kullanıcıların markası. Dolayısıyla rakibi Nissan Qashqai ile arasında hatırı sayılır bir fiyat farkı bulunuyor.
İki araç arasındaki farklılıklar fiyat skalasıyla sınırlı değil. Platformları da farklı. Bu yıl baştan aşağı elden geçirilen, ikinci nesil olarak satışa sunulan Dacia Duster, B0 adındaki küçük otomobil platformu üzerinde yükselirken, Qashqai ise daha büyük olan P32L platformu üzerine inşa edilmiş. Nissan Qashqai toplamda 5.0 cm daha uzun olsa da iç mekânda çok ama çok daha geniş hissettiriyor. Sanki bir üst sınıfmış gibi geniş bir algısı var. Bu hissiyat ölçüm değerleriyle de teyit ediliyor. Bir kere 7.0 cm daha geniş. Bu gerçekten de iki sınıf arasındaki farka eşdeğer bir fark. Konu bagaj kapasitesi olduğunda da bir fark söz konusu ama en azından o kadar belirgin değil.
Zaten adı yeni olan Duster, genel anlamda pek de öyle yeni gibi durmuyor. Bir kere dış tasarımına yeni demek oldukça güç. Ancak Dacia meraklılarının ve çalışanlarının fark edebileceği küçük değişiklikler söz konusu. Bozukmuş gibi çalışan sürücü koltuğunun yükseklik ayarı bile değişmemiş. Bu biraz da haksız bir eleştiri. Evet, mekanizma hâlâ bozukmuş gibi sallanıyor ama kriko sistemi yenilenmiş durumda. Üstelik hala ileri-geri ayar yapmak için kullanılan kızağa ait kumanda kolu da ele zor geliyor.
Doğal olarak bütün bunlar Nissan Qashqai’de tereyağından kıl çeker gibi sorunsuz işliyor. İsteyen farkını vererek elektrikli koltuk da sipariş edebiliyor. Ayrıca Dacia’nın koltukları ile kıyaslandığında Qashqai’nin koltukları belirgin bir şekilde daha konforlu. Her ne kadar genel anlamda bir iyileştirme ve buna bağlı olarak kalite hissinde bir artış söz konusu olsa da hâlâ ciddi kalite zayıflıkları söz konusu. Buna dolgu malzemesi kadar şekli ve döşemeleri mutlu etmeyen arka koltuklar da dahil. Ayrıca ön koltuklar kadar arka koltuklarında minder büyüklükleri markanın tasarruf tedbirlerinin kurbanı olmuş. Açık söylemek gerekirse Dacia’nın koltuklarının araç ömrü boyunca kondisyonunu koruma olasılığı pek yok gibi görünüyor. Öte yandan Dacia müşterilerinin güvenlik donanımı noktasında ciddi beklenti içine girmemesi gerekiyor.
Zengin donanımlı Nissan
Tıpkı öncüsü gibi yeni Dacia Duster da bağımsız çarpışma testi araştırma kuruluşu EuroNCAP’ten ancak ve ancak üç yıldız alabiliyor. Sonuç olarak güvenlik donanımı yetersiz ve günümüz gereksinimlerini karşılamaktan uzak.
Şartnameye uygun olarak ABS ve ESP sunuluyor. Dahası bir kör nokta uyarı sistemi bile mevcut. Ayrıca Nissan Qashqai’den daha kısa sürede durmayı da başarıyor. Ancak ölçüm değerleri gerçekleri tam olarak yansıtmıyor. Dacia Duster sert bir panik fren anında fazlasıyla huzursuz oluyor ve stabil kalamıyor. Daha kısa mesafede duruyor olabilir ama bu yönü ile Dacia Duster sürücünün yüzde 100 konsantrasyonunu gerektiriyor. Sürücünün en ufak dalgınlığında veya geç reaksiyon göstermesi halinde işler kontrolden rahatlıkla çıkabiliyor. İşler kontrolden çıkmaya başladığında ise sürücünü yapabileceği çok da bir şey kalmıyor çünkü Dacia Duster modern çağın gereklerine uygun elektronik sürüş destek sistemlerini sunamıyor. Nissan Qashqai’de durum öyle değil. Ön ve arka park yardımcıları, şerit takip sistemi ve hatta yaya algılama özelliğine sahip acil durum fren asistanı gibi elektronik melekler sürücünün hayatını kolaylaştırırken riski en aza indiriyor. İsteyen ayrıca kör nokta uyarısı, arka çapraz trafik uyarısı, park yardımcısı ve hatta sürücü yoğunluk uyarısı gibi donanımlarla güvenlik seviyesini daha da yukarı taşıyabiliyor. Konuya donanım açısından yaklaşılması halinde Dacia Duster gerçekten de çağ dışı hissettiriyor. Modern ve gelişmiş bir far sistemine bile sahip değil. Qashqai LED ve hatta uyarlanabilir LED farlarla yollara çıkarken, Dacia kullanıcıları H7 ile yetinmek zorunda kalıyor.
Ancak Dacia’nın da kendince güçlü yönleri var. Bir kere oldukça yumuşak bir süspansiyon geometrisine sahip. Bu sayede yoldaki irili ufaklı bozuklukları iç mekâna yansıtmadan başarıyla emiyor. Ancak bu sefer de bir hayli gergin bir süspansiyona sahip olan Nissan Qashqai ile kıyaslandığında çok fazla salınıma neden oluyor.
Ayrıca Dacia, asfalt dışı yollarda da özgüvenle yol alabiliyor. Tamam, bir diferansiyel kilidi olmayabilir ama vites konsolunun oradaki düğme ile sürücü güç dağılımını yüzde 50 yüzde 50 arka olmak üzere dağıtma imkânına sahip. Dacia Duster, ilk nesil Nissan X-Trail’in dört tekerlekten çekiş sistemi sayesinde asfalt dışı yollarda da sürücüsünü yalnız bırakmıyor. Nissan Qashqai ise testimize önden çekişli olarak katıldı. Asfalt veya tatlı bir patika gibi zeminlerde bu bir dezavantaj sayılmaz. Yer yer patinaj eğilimi olsa patikalarda başarıyla ilerleyebilen Qashqai, asfalt yollarda ise oldukça dinamik bir sürüş karakteri sergiliyor.
Virajlara daha istekli giren Qashqai, geri bildirimi yüksek direkt çalışan direksiyon sisteminin de katkısıyla dinamik ve kıvrak bir sürüşle sürücüsünün mutlu ediyor.
Dacia Duster ise virajlarda o kadar istekli değil. Daha yumuşak olan süspansiyon sisteminin de etkisiyle çok erken yana yatma eğilimine giriyor ve bu nedenle her bir tekerleği ile zemine kuvvetli bir şekilde basamıyor ve kayma eğilimine giriyor. Direksiyon sistemi Nissan kadar direkt değil ve geri bildirimi de beklentileri karşılamıyor.
Bütün bu zayıflıklarla Dacia Duster asfalt sürüşlerinde daha hantal ve ağırkanlı hissettiriyor.
Dacia daha gürültülü
Kuvvetle muhtemel, satın alma kararı verirken çok az kullanıcı Dacia Duster veya Nissan Qashqai modellerini viraj performansı nedeniyle tercih önceliğine alacaktır. Özellikle dizel motorlu Dacia Duster fiyat seviyesinde motorun tutumluluğu öncelikli kriter olacaktır. Bu açıdan bakıldığında test ortalaması aşağı yukarı 1.0 lt/100 km tutumlu olan Nissan Qashqai önemli bir avantaj yakalıyor. Ama sonuç olarak o arka aksa güç aktarmakla uğraşmıyor ki, bu önemli bir tüketim etkeni. Bu ikilinin performans değerleri de öyle pek parlak sayılmaz. Ne 0-100 km/s hızlanma anındaki 0.4 saniye, ne de 13 km/s maksimum hız farkı söz konusu olmayacaktır. Ancak motorların sürüş esnasında vermiş olduğu hissiyat satın alma kararı esnasında bir kriter olabilir.
1.5 litre hacimli turbo dizel motor Nissan Qashqai’nin motor kaputunun altında oldukça istekli çalışıyor. Ciddi bir heyecan uyandırmıyor olabilir ama akıcı bir sürüş tesis edebiliyor. Çok da atak hissetmiyor ama yetiyor. Aynı motor Dacia Duster’ın motor kaputunun altında biraz daha isteksiz çalışıyor. Bir kere kabin içine çok fazla gürültü ve motor uğultusu geliyor. Ayrıca daha kısa vites oranlarına karşın pek de öyle istekli çalışmıyor ve Duster’ı nazlı bir şekilde hızlandırıyor. Aşırı kısa olan birinci vitesi dik yokuş gibi istisnai durumlar hariç kullanmak pek olası görünmüyor. Zaten düz yolda kalkış yapmak için ikinci vites de yetiyor.
Karşılaştırmayı açık ara Nissan Qashqai birinci tamamlıyor. Paranın karşılığında çok daha fazla otomobil vaat eden Qashqai sadece konu bütçe olduğunda daha uygun fiyatlı Dacia Duster’a boyun eğmek zorunda kalıyor.
Yazı: Heinrich Lingner
Fotoğraf: Hans-Dieter Seufert
Sonuç
1- Nissan Qashqai
Qashqai, bu karşılaştırmayı açık ara kazanıyor. Paranın karşılığında çok daha fazla otomobil sunan Qashqai; kapsamlı güvenlik donanımları, geri bildirimi yüksek hassas direksiyon sistemi ve kaliteli iç mekânıyla ipi birinci göğüslüyor.
2- Dacia Duster
Her ne kadar kapsamlı bir şekilde iyileştirilmiş olsa da Duster hâlâ özellikle güvenlik noktasında birçok açıdan tereddütte neden oluyor. Malzeme kalitesi ve donanımı da onun ucuz bir otomobil olduğunu hemen hissettiriyor.
Son yorumlar