“Mükemmel, görüyorsunuz” deyip bu sayfayı fotoğraflarla süsleyip yazıya son vermek istedim. Çünkü kafamdakileri yazmaya sayfalarımın yetmediğini biliyorum. Yaşadığım lezzeti aktarmaya çalışayım müsaadenizle…
Biz gazeteciler için en zor iş duyduğu bir şeyi yazamamak veya beklemektir. Biz bu yazıyı yazmak, İtalya’ya gidişimizi ofisteki arkadaşlarımıza doğru nedenlerle aktarmak, yeni hastalığım olan instagrama fotoğraf koyabilmek için 25 gün bekledim. Adeta el ayak titredi. Peki… Engine Of The Year Jürisi olarak davet edildiğim Ferrari’nin Maranello’daki Fiorano pistindeki 488 Pista için değer mi bir 30 gün daha beklerim… Şimdiye kadar Ferrari tarafından üretilmiş en güçlü turbo V8’in kullanıldığı Pista 488 GTB’den 50 HP güçlü ve 720 HP üretiyor. Tork ise 8000 d/d’de 760 Nm’den 770’e yükselmiş. Ferrari test pilotunun yanında ısınma olarak attığım bir turun ardından ceylanların bulunduğu bir yere dalan aç bir aslan gibi atlıyorum piste.
Mühendisler direkt bize sesi iyileştirdiklerini söylüyorlar, evet ses inanılmaz. Bunda %27 oranında uzatılmış egzoz manifoltunun etkisi büyük, artı 8 dB’lik ses sürücünün dişlerini uzatıyor. Fakat pek çok süpersporda olduğu gibi belinize kamçı vuran bir otomobil değil Pista, öyle doğrusal hızlanıyor ki kendinizi bir anda pistin sonundaki viraja ışınlanacak gibi hissediyorsunuz. Motordaki 18 kilogramlık hafifleme toplamda 1240 kg’lik çevik sporcuyu, çita gibi çevik, aslan gibi gürültülü bir at gibi de heybetli yapmış. Pistin her köşesinde adeta şıkır şıkır çalışan 7 kademeli otomatik şanzıman, F1 teknolojisiyle sıkı frenlemelerde de siz farketmeden 3-4 vitesi düşürmüş oluyor bile.
İlginizi çekebilir
Turboyu duyunca irkilenler için Pista’nın turbo kostümlü atmosferik ruhlu bir yarışçı olduğunu rahatça söyleyebilirim. Neredeyse nefes almadan ilerliyor, boşluk yok. Değişken Tork Yönetimi sistemi burada etkin. Kesintisiz hisse eşlik eden enfes direksiyon, Manettino butonu sayesinde sizi sakin biri ya da yarışçıya dönüştürebiliyor. Yine F1’den alınan teknoloji ile viraj dönüşlerinde devir kesici durumunda vites düşürmeden aynı vitesle ilerleyebilecek ve otomobili zorlayacak kadar dirençli bir sürüş söz konusu bu sayede vites düşürme ve duvara çarpma hissinin ortadan kalkması amaçlanmış.
Güç artışında mühendisler çok ciddi efor sarfetmişler, hava girişleri, intercooler, egzoz manifoldu, yarış otomobili 488 Challenge’dan entegre edilen turbo sensörleri, iyon destekli ateşleme sistemi 50 HP güç artışının şifreleri. %7 oranına büyütülmüş intercooler ve ön hava girişlerinden arkaya kadar devam eden hava girişleri intercooler’ın -6 C daha soğuk kalmasını sağlamış. Ayrıca supaplarda artırılan türbülans etkisiyle yakalanan hızlı yanma ve verimlilik performansa katkı sağlıyor. Yani küçük rakamlardan ortaya bir süpersporcu çıkmış. İşin şifresi çalışmak, daha çok çalışmak ve en iyisini yapmak. Ferrari burada has rakibi Porsche’nin haklı “günlük süpersporcu” unvanını da elinden almak için çalıştığını gösteriyor. Ferrari ekibi bizi pistten alıp yola gönderiyor, aklım pistte, gözüm yolda. Daha önce kullandığım tüm Ferrari modelleri caddelerde belirli bir süre turladıktan sonra kahve içme zorunluğu bırakacak cinstendi. Yani uzun sürüşlerde trafikte stres yaratanlardan. Pista, özel olarak üretilmiş bir pist canavarı, peki nasıl oluyor da caddelerde kullanılabilecek kadar konforlu, sessiz bir hale dönüşmüş. Şaşırıyorum, kamuflajlı otomobilimle tüm Maranello köylerini selamlayan belediye başkanına dönüşüyorum, fakat pist versiyonunun bile yollarda kullanılabilme olanağı normal versiyonlarda işi iyice keyiflendirebilir. Bir ara göstergedeki 50 km/s hıza bakıyorum ve 7’nci vitesi farkediyorum. Ferrari işte bunu normal kılmış. Pistte çıldıran sokakta uysallaşan bir tabanca.
Köy turunun ardından mühendislere aklımı kurcalayan soruyu soruyorum “bu otomobil neden kamuflajlı biz bunu Cenevre’de gördük” meğer Cenevre’de gördüğümüz tam olarak tamamlanmamış, son dokunuşları yapılmamış bir Pista’ymış. Kendimi çok şanslı hissediyorum tekrar. Bu otomobil sürücüsüne adeta itaat etmek için üretilmiş, enfes ses, müthiş yol tutuşu, her istediğini yapabilecek eldiven bir direksiyon ve görev adamı Getrag ( Mercedes SLS’te de kullanılıyor) şanzıman, dudak uçuklatan bir tasarım ve el işçiliği ve müthiş mühendislik 3.9 litrelik turbo motor. Pista seni çok sevdim. Ancak 1/43 modelini masama koyarım.
Yazı : Volkan Demirkuşak
Maranello, İtalya
Sonuç
Atmosferik ruhlu turbo
Sanıyorum bu yazı beni kesmedi. Önümüzdeki sayılarda yine birşeyler karalayabilirim sayın okuyucu. Pista, emniyet kemerinden, tasarımına, direksiyonundan, motoruna enfes. Ferrari’nin kendi geliştirme pisti olan Fiorano’da kullanma imkanı bulduğum Pista atmosferik ruhlu, yol tutkunu, viraj ustası bir çılgın. Allah sahibine bağışlasın.
Son yorumlar