SUV rekabetine geç fakat güçlü şekilde dahil olan Opel, sınıfın iddialı oyuncuları Seat Ateca ve Peugeot 3008’in karşısına çıkıyor.
Avrupa ve ülkemizde yükselen SUV trendine uyum sağlamaya çalışan markalar ürün gamlarından MPV’leri çıkartıp SUV’ları eklemeye devam ediyor. Bu durumun en büyük örneklerinden biri olan Peugeot 3008, bir önceki neslinin MPV tarzını tamamen terk ederek yeni baştan bir SUV yarattı. Opel de Meriva modelinin yerine Crossland X, Zafira modelinin yerine de Grandland X’i getirerek SUV savaşlarına tüm silahlarını kuşanmış şekilde güçlü bir giriş yaptı. PSA Grubu’nun Opel’i almasıyla artık kardeş olan Grandland X ve 3008’in işi aslında hiç de kolay değil çünkü karışlarında bir dev var: Volkswagen Grubu… Kardeş kavgasının yaşandığı bu grupta Volkswagen Tiguan’ın bile tahtı sallantıda çünkü Seat Ateca ve Skoda Kodiaq gibi çok güçlü varisler ile savaşmak zorunda.
İlginizi çekebilir
auto motor & sport okuyucularının oylarıyla Best Cars 2018’de sınıfında birinci olan 3008, gücünü her platformda kanıtlıyor. Ateca da Volkswagen Grubu’nun en büyük kozlarından biri olarak dikkat çekiyor. Gelin Opel’in yeni SUV’u Grandland X’in bu iki güçlü rakibin karşısında neler yapabileceğine birlikte bakalım…
Boyutlar
Aslında her üç model de birbirine yakın boyutlara sahip. Seat Ateca 4363 mm uzunluğunda, Peugeot 3008 ve Opel Grandland X ise 4447 mm’lik boya sahipler. Yeni her iki model de Seat Ateca’dan daha uzun. Genişliğe geldiğimizde ise Ateca ve 3008, 1841 mm’lik bir değer sunuyor. Grandland X ise 1856 mm’lik genişliğe sahip. 3008, 1620 mm’lik yüksekliği ile ilk sırada yer alırken, onu 1615 mm ile Ateca, 1609 mm ile Grandland X izliyor. 3008 ve Grandland X’in 2675 mm’lik ask aralığına karşın, Ateca 2638 mm’lik bir dingil mesafesi sunuyor.
Boyutlarda yer alan ufak farklar araçların içine geçildiğinde daha net hissediliyor. Hem 3008 hem de Grandland X, Ateca’ya göre önde ve arkada daha geniş bir yaşam alanı sunuyor. Bagaj hacimlerine baktığımızda ise Ateca 510 lt ile sonuncu sıradayken, onu 514 lt ile Grandland X ve 520 lt ile 3008 izliyor.
Motorlar
Her üç modelin de Türkiye’de satılan en güçlü benzinli ünitelerini tercih ettik. Seat Ateca 1.4 lt’lik TSI motorluyla 150 HP gücünde, Peugeot 3008’in kalbinde 1.6 litrelik turbo benzinli motor yer alıyor ve tam 165 HP güç üretiyor. Grandland X ise 1.2 litrelik turbo motoruyla 130 HP’lik güce sahip. Hem Ateca hem de 3008 performans konusunda Grandland X’in önünde yer alıyor fakat bu durum ileri aylarda değişebilir çünkü Opel’in Grandland X’de de 1.6 litrelik turbo beslemeli bir motoru ürün gamına yerleştireceğini öğrendik. Tork değerlerinde ise Ateca daha düşük hacimli olmasına rağmen 3008’den 10 Nm daha fazla tork sunuyor. Ateca 250 Nm tork değerine sahipken, 3008 240 Nm, Grandland X ise 230 Nm torka sahip. 3008 ile arlarındaki 10 Nm tork ilk bakışta göze fazla gelmeyebilir fakat hem yolda hem de performans verilerinde Ateca’nın performans konusunda birinci olmasını sağlayan ben büyük sebeplerden biri. Ateca, 0’dan 100 km/s hıza 8.6 saniyede ulaşabilirken, 3008 daha güçlü motora sahip olmasına rağmen 8.9 saniyede ulaşıyor. Grandland X ise 0’dan 100 km/s hıza ulaşmak için 10.9 saniyeye ihtiyaç duyuyor.
Şanzımanlar
Performans konusunda 3008’e göre Ateca’nın önde olmasına sebebi tork ile birlikte çift kavramalı şanzımanı oluyor. Her ne kadar PSA mühendisleri EAT6 isimli tork konvertörlü şanzımanın vites geçiş hızının çift kavramalılardan geri kalmadığını iddia etse de, bu DSG için geçerli değil. Yedi ileri çift kavramlı şanzıman hem serilik hem de konfor bakımından EAT6’dan bir adım önde. Fakat bu durum EAT6’nın bu zamana kadar üretilen en seri ve en konforlu tork konvertörlü şanzımanlardan biri olduğu gerçeğini değiştirmiyor.
Performans konusunu bir kenara koyarsak satış potansiyeli olarak Ateca
aslında hem 3008 hem de Grandland X’den dezavantajlı bir konuma sahip çünkü dizel-otomatik kombinasyonu sunmuyor. Grandland X ve 3008’de ise ülkemizin en popüler kombinasyonu dizel-otomatik ürün yelpazesinde yer alıyor.
Sürüş dinamikleri
Her üç model de birbirine çok yakın sürüş dinamiklerine sahip. Grandland X, 3008 ve Ateca’ya göre biraz daha sert bir süspansiyona sahip. Bu durum yol tutuş konusunda Grandland X’i bir adım öne taşıyor. 3008 ve Ateca’da çok iyi tutan otomobiller fakat Grandland X hâlâ bir Alman otomobili olduğunu kanıtlıyor.
Konfor konusunda ise 3008, Ateca ve Grandland X’den daha önde. Bugüne kadar kullandığım en konforlu Peugeot olan 3008, küçük ya da büyük bütün çukur ve kasisleri çok şekilde absorbe edebiliyor. Ateca klasik bir Volkswagen Grubu modeli olduğunu süspansiyon sistemini hem yol tutuş hem de konfor konusunda çok iyi harmanlayarak gösteriyor.
Direksiyon tepkileri bakımından küçük direksiyon simidiyle 3008 önde olmayı başarıyor. Net ve hızlı geri dönüşlere sahip direksiyon, sürücüye yol hakkında en doğru bilgileri veriyor. Ateca bu konuda ikinci sırada yer alırken, Grandland X’in direksiyonunu bu iki modele oranla daha hissiz buldum.
Tüketim
Yine üç model de bu konuda birbirine yakın… Fakat burada değerlerin yakın olması Grandland X için aslında dezavantaj çünkü en düşük hacimli motor ve en düşük performans değerlerine sahip. 3008 performanslı motorun dezavantajını 5.7 lt/100 km’lik ortalama ile yaşıyor, onu 5.5 lt/100 km ile Grandland X takip ederken, Ateca 5.4 lt/100 km ile en tutumlu araç oluyor. Grandland X’in beklenin aksine en tutumlu olamamasını en büyük sebebi ise 1370 kilogramlık boş ağırlığı… 3008 ve Ateca 1300 kilogramlık ağırlığa sahip.
İç mekân
3008, kabine geçtiğimizde Grandland X ve Ateca’dan kendini ayırıyor. Fütüristik kabin tasarımıyla daha çok gençleri kendine çekeceğe benzeyen 3008, ikinci nesil i-Cocpit isimli kabiniyle oldukça şık ve kaliteli hissettiriyor. Ateca ve Grandland X ise sade bir kokpit tasarımına sahip. Ateca klasik Volkswagen çizgisinde, Grandland X ise Opel’in yeni tasarım felsefesini bünyesinde barındıyor. Her iki modelde kalite ve işçilik olarak 3008’in gerisinde kalmıyor.
Donanım
Ateca ve Grandland X, üç donanım paketiyle satılırken, 3008’in donanım paketi dört adet… Konuğumuz olan her üç modelde de en yüksek donanım paketleri mevcuttu. Grandland X sunduğu donanımlarla diğer iki modeli kıskandırıyor. Direksiyon ısıtma, koltuk soğutma gibi donanımların karşısında, 3008 masajlı koltuğuyla cevap vermeye çalışıyor. Ateca ise donanımda biraz daha cimri davranmış.
Her üç model de Euro NCAP’ten aldığı beş yıldızla güvenliklerini tescil ettirdiler fakat hem 3008 hem de Grandland X aktif ve pasif güvenlik donanımları konusunda Ateca’nın ilerisinde.
Fiyatlar
Geldik bütün yazının en önemli kısmına. Seat Ateca ülkemizde 142 bin 800 TL’den başlayıp, 171 bin TL’ye kadar uzanan bir fiyat skalasına sahip. 3008 ise 124 bin TL’lik başlangıç fiyatıyla diğer iki rakibine göre daha ulaşılabilir bir etikete sahip. En yüksek fiyat 219 bin TL’ye kadar çıkıyor. Grandland X ise 139 bin 900 TL’den, 223 bin 900 TL’ye kadar fiyatlarla satılıyor.
Test araçlarımıza baktığımızda ise Ateca’nın FR donanımlı 1.4 TSI DSG versiyonu 158 bin TL’yken, 3008 1.6 THP GT-Line donanım paketiyle 219 bin TL’den satılıyor. Biz Opel Grandland X’i bu inceleme için talep ettiğimizde Ultimate isimli en yüksek donanım paketi henüz ülkemizde satılmıyordu. Excellence paketli versiyon ise 186 bin 900 TL’lik fiyata sahip. Ultimate donanım tercih ederseniz bu fiyat 205.900 TL’ye kadar çıkıyor.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Alp Emre Göksel
Sonuç
Tercih yapmak zor
Bu üç model arasında tercih yapmak gerçekten de çok zor. Gönlüm 3008’den yana fakat diğer rakiplerine göre yüksek bir fiyat etiketine sahip. Grandland X rekabete yeni girmiş olmasına rağmen zengin donanımı ve olgun sürüşüyle öne çıkıyor. Ateca ise hem performanslı motoru hem de rakiplerine göre düşük fiyatıyla biraz daha mantığa hitap ediyor. Fakat mantıklı olmak her zaman iyi midir ya da sizi mutlu eder mi? Karar sizin…
Son yorumlar