Son dönemin SUV konforundaki iki ilgi çeken pikap modeli X-Serisi ve Amarok’un tadına önce asfaltta sonra da arazide baktık. Bakalım bu iki dişli rakipten kim daha konforlu kim daha maceracı?
Pick-up’lar çok enteresan araçlar. Meraklılarının tutku ile hayalini kurduğu, diğerleri içinse bir ticari araçtan farklı olmayan araçlar… Oysa ki anavatanı Amerika nüfusunun büyük bir bölümü pick-up kullanıyor hem de 1950’lerden beri…
İlginizi çekebilir
Aslında pazarın gelişim göstermesiyle birlikte onlar da bir hayli gelişti ve birer arazi taşıtı haline geldiler. Japon markalar, Asya ülkeleri ve Afrika başta olmak üzere tüm dünyada ciddi bir kullanıcı kitlesine ulaştılar. Diğer bölgeler kadar olmasa da Türkiye’de pick-up pazarında hatırı sayılır bir büyüme kaydetti.
Bizler dönem dönem yeni çıkan pick-up’ları karşı karşıya getirerek ne denli gelişim gösterdiklerini sizlere de aktarmaya çalışıyoruz.
Artık bu araçlar sadece arazi özellikleriyle değil aynı zamanda asfalt konforlarıyla da oldukça dikkat çeker hale geldiler. Hatta bence “asfalt konforu” anlamında aralarında sıkı bir rekabet de başladı.
Asfalt konforunun üzerine biraz daha gitmek istiyorum. Çünkü bu sınıfta yer alan bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar olan modeller arasında Volkswagen Amarok’un ayrı bir yeri var. Bu güne kadar bu unvanı rakiplerine karşı elinde tutmayı başardı. Ondan daha donanımlı olanlar da var, arazi özellikleri çok daha başarılı olanlar da… Ama yol konforu gerçekten de birçoğundan iyi.
Pick-up’lar arası çekişmeler devam ederken, hemen her segmentte bir model ortaya koyan Alman üretici Mercedes-Benz, bu sınıfta bir pick-up üretmeye karar verdi. A-Serisi’yle ittifak içinde olduğu Renault- Nissan grubuyla Navara alt yapısına sahip bir pick-up üretme kararı alındı ve X-Serisi ortaya çıktı. Ülkemize ithal edilmeyen Renault’nun pick-up modeli Alaskan’ın da bu platformun kardeşi olduğunu unutmayalım. Konuya dönersek…
Burada hedef, markanın imajına uygun bir tasarımı, konfor özelliklerini ve kaliteyi Navara ile sentezleyebilmekten geçiyordu. Hesaplar tuttu ve X-Serisi gerçekten de markanın yıldızına yakışır bir araç oldu. Ben, X-Serisi’yle bütün bir hafta sonu geçirdim ve editör arkadaşlarımla yol konforunun Amarok kadar iyi olduğunu söyledim. Ardından hemen bir Amarok ayarlayarak iki pick-up’la Belgrad Ormanı’na doğru yola çıktık. Belirtmek istediğim bir detay var. Henüz X-Serisi’nin güçlü versiyonu olan X 350 d ülkemize gelmediği ve Amarok’un da sadece karşınızda duran Aventura test aracı olduğu için iki otomobilin güçleri arasında ciddi bir fark var. Bu incelemede bunu göz önünde bulundurmayacağımızı şimdiden belirteyim.
Dıştan bakıldığında Amarok, 1924 mm genişliğinde, X-Serisi’de çok geride olmasa da 1920 mm. Ancak X-Serisi 5340 mm ile Amarok’un 5321 mm’lik boyundan biraz daha uzun.
Söze X-Serisi’yle başlamak gerekirse, araç asfalt üzerinde çok sessiz. Kullanılan alt yapı, sağlam bir şasi ve bir pick-up için alışılmadık şekilde gelişmiş çok noktadan bağlı sabit arka aksa yer veriliyor. Buna rağmen Mercedes-Benz’in şasi ve süspansiyon üzerine çeşitli iyileştirme çalışmaları yaptığını söyleyebiliriz. Mercedes mühendisleri, X-Serisi’nin kabin izolasyonu konusunda ciddi vakit harcamış ve motor gürültüsü dahi Navara’dan çok daha az bir şekilde kabine yansıyor. Kabinde Navara detaylarıyla karşılaşıyor olsak da bir Mercedes-Benz kullanıyor hissini rahatlıkla yaşıyorsunuz.
Kabinden bahsetmişken Amarok’un tasarım anlamında bir makyaj operasyonu geçirmiş olsa da yüzünün eskidiğini ve X-Serisi’nin yenilikçi ve gösterişli görünümü karşısında biraz sönük kaldığını söylemeliyim. Kabindeki malzeme kalitesi de X-Serisi’nde kullanılan yumuşak malzemeler ve yeni nesil tasarım diliyle göze daha hoş görünüyor. Fakat diğer Mercedes-Benz modellerine aşinaysanız, bazı detaylar sizi düşündürebilir. Örneğin, saklama gözleri konusunda Mercedes-Benz pek cömert davranmamış.
Sürüşe geçersek, Amarok’un bir SUV gibi davrandığını da belirtmeliyim. Günlük hayatta çok rahat ve gövdesini kontrol etme konusunda da sorunsuz. Hatta bazen, acaba Amarok daha mı rahat dediğim anlar dahi olmadı değil. X-Serisi’ne göre daha az gelişmiş olan arka süspansiyonu darbeleri absorbe etmek konusunda çok iyi işler çıkarabiliyor. X-Serisi’nin de gövde kontrolü oldukça başarılı. Her zaman istikrârı korumaya çalışıyor ve virajlardaki stabilitesi söz konusu olduğunda gerçekten de iyi bir noktada. X-Serisi’nin direksiyon hissi ise Amarok’a oranla daha yumuşak ama daha pozitif, hızlı ve doğrudan tepkilere sahip, sürücüsüne güven veriyor. Amarok daha yavaş tepkiler ortaya koyuyor. Yön değiştirmek için daha fazla çaba sarf ediyorsunuz.
Şimdi biraz da arazide neler yaptıklarına bakalım. Amarok markanın 4Motion dört tekerlekten çekiş sistemine yer veriyor. X-Serisi ise 4Matic. Amarok’ta sistem sürekli olarak devrede. X-Serisi’nde ise aracı kendiniz dört tekerlekten çekiş moduna almanız gerekiyor. Her iki aracın da isteğe bağlı arkada diferansiyel kilidi bulunuyor. Amarok’un sağlam arka dingili, engebeli alanlarda zemin temasına engel olmak adına daha fazla süspansiyon hareketi sağlıyor. Motorun yüksek torkunun etkisi dik çıkıntıları ve boşluklardan geçerken kendini bir hayli belli ediyor.
Motorları karşılaştırmıyor olsak da X-Serisi’nin kalbinde 2.3 lt’lik 190 HP’lik bir motoru var. Bu ünite son derece performanslı ve X-Serisi’ni oldukça iyi taşıyor. Hassas ve yumuşak yedi ileri otomatik şanzımana hayran kaldık ancak Amarok’un sekiz ileri şanzımanını yenmek kolay değil. Şüphesiz ki sınıfındaki en rafine olan şanzıman bu… Amarok’taki 3.0 lt’lik V6 ise 224 HP ile üst seviyede bir performans sergiliyor. Fakat X 350 d geldiğinde işler değişebilir. Gün sonunda, Mercedes-Benz’de konfor ve stil ön plandayken Volkswagen’in pratiklik ve kullanılabilirlik anlamında daha önde olduğunu söyleyebiliriz. Konuyu etkileyecek en önemli mesele tabii ki fiyat. Mercedes-Benz X 250 d, Progressive ve Power olmak üzere iki donanım seçeneği ile satılıyor. 4Matic Progressive versiyonun fiyatı ise 174 bin 970 TL. Amarok artık sadece 3.0 lt’lik ünite ile satılıyor. Amarok Highline 3.0 V6 TDI 204 HP AT’nin fiyatı ise 176 bin 420 TL. Power X 250 d 4Matic ise 195 bin 010 TL. Burada denk gelen model ise aynı spesifikasyonlara sahip Amarok Canyon. Onun da fiyatı 188 bin 620 TL. Eğer ki büyük güç beklentileriniz yok ve premium bir pick-up kullanmak istiyorsanız, fiyat/donanım/kalite üçgeni göz önüne alındığında X-Serisi şu an için mantıklı gibi görünüyor.
Yazı : Ahmet Armağan
Sonuç
Pick-up kullanmak
Pick-up kullanmak zahmetli bir iş… Hele ki İstanbul’da yaşıyorsanız. Park dert, dar sokaklardan dönmek dert, aile büyüklerinden birini bir yerlere götürmek dert… Fakat yeni nesil konforlu bir pick-up sahibiyseniz son söylediğim problemin üstünü çizebilirsiniz. Eğer pick-up satın almayı düşünüyorsanız evde mutlaka bir aracınız daha olmalı. Oldukça fonksiyonel olan bu araçlarla evinizin ihtiyaçlarını karşılayabilir, haftasonu eğlenceli dakikalar geçirebilirsiniz. Tabii ki gözden 160-170 bin TL’yi çıkarabiliyorsanız. Benim bugünkü seçimim X-Serisi’nden yana. Kilyos’ta yani şehir dışında oturduğumdan pick-up’lar benim için zahmetsiz.
Son yorumlar