“S” tıpkı spor gibi. Konu bir BMW i3 olduğunda spor anlamına gelen “s” daha fazla güç, daha geniş lastikler, daha alçak bir süspansiyon ve fazla tüketim anlamına geliyor.
Bu elektrikli BMW, görünüm olarak diğer i3’lerden farklı. Lastikler daha geniş, gövde daha alçak, süspansiyon biraz daha gergin. Bu işin görsel kısmı. Bütün bu görsel değişim bir otomobile spor kelimesini temsil eden “S” takısını kazandırmaz. Daha güçlü ve daha hızlı olması gerekiyor. Öyle de zaten. Yüksek tork değerinin de etkisiyle gaz pedalına dokunur dokunmaz ileriye doğru atılıyor BMW i3s. Üstelik ara hızlanma konusunda da oldukça iddialı.
İlginizi çekebilir
Örneğin trafik ışıklarında beklerken yeşil ışığın yanmasıyla birlikte gaza dokunur dokunmaz hızlanmaya başlıyor. İleriye doğru atılan araç 40 km/s çizgisinden itibaren gücünü iyice hissettiriyor ve tıpkı bir spor otomobilde olduğu gibi sürücüyü koltuğuna yapıştırıyor. Üstelik ilk anda oluşan itme gücü ivme kaybına neden olmaksızın kesintisiz bir şekilde devam ediyor. Elektromotorun neden olduğu itme gücü hafife alınmayacak kadar başarılı.
Patinajı önleme sistemi
BMW, i3’ü i3s’e dönüştürürken bir takım ilave özelliklerle geliştirdi. Sadece gücü artırmakla kalmayan BMW, aynı güç aktarımını optimize etti. Yani, performans artışının tek nedeni güç ve tork artışı değil. Tamam, 10 kW ve 20 Nm hafife alınmaması gereken önemli bir değer ama tek başına söz konusu performans artışını sağlamıyor. Yeni çekiş kontrol sisteminin etkisi büyük. Bu sistem lastiklerin zemine tutunma seviyesini şimdiye kadar olduğundan çok daha hassas bir şekilde denetliyor ve olası çekiş kayıplarını çok daha hızlı kontrol altına alıyor. Sistemin getirisi olarak arka aks ilk kalkış anında çok daha fazla torku yola iletebiliyor.
Sadece çekiş kontrol sistemini optimize etmekle kalmayan BMW mühendisleri aynı zamanda yine gücünü zemine daha verimli aktarılması ve çekiş kayıplarının önüne geçilmesi amacıyla daha geniş lastiklere yer vermeyi uygun görmüş. Ama bu da sürtünmeyi ve dolayısıyla tüketimi artırıyor.
Tablonun netleşmesi için i3 ile i3s’i rakamlarla karşılaştıralım. i3, 100 km’de 13.3 kWh enerji çekiyordu ve 235 km menzile ulaşıyordu. Söz konusu tüketim ölçümünü 15 derece civarında gerçekleştirmiştik. BMW i3s ise bataryalarından 100 km’de 143 kWh enerji çekiyor ki, bu da 230 km menzil anlamına geliyor. Ancak bu ikinci ölçümü eksi soğuklarda yapmak zorunda kaldık. Aynı ısı ortamında durum değişebilir.
Satın alma kararına etki edebilecek bir fark söz konusu değil. Bu karara doğru etki edebilecek şey fiyat farkı.
Ancak, iki araç arasındaki yürüyen aksam karakteristiği farkı da satın alma kararına etki edebilir. Sonuç olarak i3s sadece spor bir süspansiyon ile satışa sunuluyor. 10 mm daha alçak gövde daha dinamik ve bir görünüm sunuyor ama biraz daha gergin olan süspansiyon yoldaki irili ufaklı neredeyse bütün bozuklukları filtre etmeden iç mekâna yansıtıyor.
Daha sert süspansiyon ve geniş lastikler sayesinde yola daha iyi oturması ve virajlarda daha dengeli bir sürüş sunuyor olması sürpriz değil. Ancak bunun satın alma kararına etki etme olasılığı düşük çünkü i3 gibi i3s de şehir içinde A noktasından B noktasına; tutumlu, güvenli ve konforlu bir şekilde ulaşmayı hedefleyenlere hitap ediyor. Ve bu kitlenin sert süspansiyondan hoşlanma ihtimali oldukça düşük.
Yazı: Marcus Peters
Fotoğraf: Hans-Dieter Seufert
Son yorumlar