Seat yepyeni modeli Arona ile uzun süredir piyasada olan ve kendini kanıtlamış modellere kafa tutuyor.
SUV ve crossover’lara yönelen tüketici talepleri, pazar payını artırmak isteyen markaları farklı ebatlarda araçlar üretmeye itiyor. Hemen her marka çeşitli ebatlarda crossover veya SUV modellerini piyasaya sürüyor. Bu yönelim sonucunda Ateca modeli ile ilk SUV’unu üreten Seat markası da Arona modeliyle ürün gamını genişletiyor. Arona, bu sınıfta yaşlı kabul edilebilecek Nissan Juke’un yanında, Renault Captur, Peugeot 2008 ve nispeten yeni Opel Crossland X gibi modeller ile yarışacak.
Seat Arona, tasarım açısından hem büyük ağabeyi Ateca’nın hem de markanın diğer modellerinden izler taşıyor. Sivri hatlara sahip otomobil, tavan rayları, tampon ve marşpiye altındaki plastik korumaları ve C sütununda yer alan X figürü ile diğer Seat otomobillerinden ayrılıyor. Test aracımızda bulunan üst donanım seviyesi Xcellence ile birlikte tavan rengini de siyah, gri, turuncu ve gövde rengiyle aynı olacak şekilde tercih edebiliyorsunuz.
İç mekândaki tasarım da yine klasik Seat çizgisinde. Sürücü odaklı tasarlanan orta konsolda aradığınız kontrol elemanına rahatlıkla ulaşabiliyorsunuz. Ön konsolda bulunan deri görünümlü kaplama, farklı renkteki dikişler ile çok şık dursa da dokunduğunuz anda göründüğü kadar kaliteli bir malzeme olmadığını hissettiriyor. Tamam, konsol döşemelerine kimse devamlı dokunmayacaktır ama en azından sürücünün devamlı temas halinde olduğu direksiyonda daha kaliteli bir kaplama kullanılmalıydı diye düşünüyorum. Bu arada ön konsolda yer alan zıt renkli dikişler, direksiyon ve vites körüğü etrafında da kendine yer bularak sportif görünüme katkıda bulunuyor. Orta konsolda yer alan 8.0 inçlik multimedya ekranı, çözünürlüğü, tepki hızı ve kolay kullanılabilirliği ile sadece kendi sınıfına değil, kendisinden üst sınıftaki birçok modele de referans olacak kalitede.
Apple CarPlay, Android Auto ve Mirror Link bağlantı seçeneklerine sahip olan bilgi-eğlence sistemi, opsiyonel olarak satın alınabilinen Beats marka ses sistemi ile birleşince bu sınıfta pek bulunmayacak kalitede bir müzik keyfi sunuyor. Seat ayrıca, Ibiza’da sunduğu ön bölge asistanı ve adaptif hız sabitleyici gibi üst sınıfta karşılaşabileceğiniz donanımlara da Arona’da yer veriyor.
Küçük kardeşi Ibiza gibi MQB A0 platformunda üretilen Arona, Ibiza’dan 79 mm daha uzun (4138 mm) ve 108 mm daha yüksek (1552 mm) gövdesiyle gayet ferah bir ortam sunuyor. Özellikle baş mesafesi konusunda çok cömert olan Arona hem ön hem arka koltuklarda yeterli diz mesafesi sahip. 400 litrelik bagaj hacmi Crossland X (410 lt) ile neredeyse aynı iken rakipleri arasında sadece Captur’ün (455 lt) arkasında kalıyor.
Arona, düşük hacmin verdiği dezavantajla ilk kalkış anında hantal hissettirirken, turbo beslemenin de katkısıyla 2500-3000 d/d aralığından sonra atak bir kimliğe bürünüyor. Üç silindirli motorun hırıltılısı ve turbo ıslıkları, iç mekândaki düşük yalıtımla birleşince kimine göre gürültülü, bize göre ise eğlenceli sürüşlere dönüşüyor. DSG şanzıman her zamanki gibi görevini mükemmele yakın seviyede yerine getiriyor. 5.0 lt/100 km’lik ortalama yakıt tüketimine sahip Arona ile şehir içinde bol trafik yüzünden 8.5 lt/100 km civarında yakıt tükettik. Evet, bu değer kulağa yüksek gelse de daha normal koşullarda Arona’nın en az 1.0-1.5 lt/100 km daha az yakıt tüketeceğine eminiz.
İşin doğrusu sınırlarını pek zorlamadığımız Arona, yüksek gövdesiyle Ibiza kadar dinamik olmayabilir. Yine de tepkili direksiyon ve serte kaçan süspansiyonu ile yol tutuş anlamında bizi tatmin etmeyi başardı. Fakat bahsettiğimiz süspansiyon, 17 inçlik jantların da etkisiyle engebeli yollarda yolcuları biraz yorabiliyor. Arona, genel itibarıyla yüksek yapısının kazandırdığı geniş görüş açılarının da avantajıyla şehir içinde pratik bir sürüş vaat ediyor.
Seat Arona’nın rakipleri arasında Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur ve Opel Crossland X gibi modeller yer alıyor. Arona’nın aksine diğer tüm modeller 1.2 litrelik benzinli motorlara sahipler. En yaşlı olan ve yenileneceğine dair aldığımız duyumlar nedeniyle Juke’u hesaba katmazsak, Arona bu listeden alabileceğiniz en ucuz ikinci otomobil oluyor.
Donanım içeriklerine girmeden sadece üst donanım paketlerini karşılaştıracak olursak Renault Captur Outdoor paketiyle 103 bin 100 TL, Seat Arona Xcellence paketiyle 107 bin TL, Peugeot 2008 GT-Line paketiyle 121 bin TL ve Opel Crossland X Ultimate paketiyle 139 bin 900 TL’den satılıyor. Fiyat avantajı, dinamik görüntüsü ve iç mekândaki kalitesiyle piyasaya giren Arona’nın diğer rakiplerinden rahatlıkla müşteri çalabileceğine inanıyorum. Özellikle dizel motora kavuşunca adından sıklıkla bahsettiren bir model haline gelecektir.
Yazı: Talha Özkaya
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Son yorumlar