Kompakt SUV Volkswagen Tiguan’ın grup içerisindeki akrabası Skoda’nın temsilcisine boyun eğmek zorunda kalması (hem de iki kere) Tiguan için onur kırıcı bir durumdu. Şimdi Volkswagen Allspace sahaya çıkıyor ve ilk karşılaştırmalı testinde Skoda Kodiaq ve Nissan X-Trail ile benzinli motor seçeneğiyle mücadele ediyor. Her biri de liderliğe aday…
Daha önce bu açıdan hiç bakmamıştık. SUV’ların ve fitness salonlarının ticari başarısının bir ortak dayanak noktası bulunuyor. Her ikisi de kullanılmadığı için bu denli başarılı. Her ikisi de zekice pazarlama stratejileri doğrultusunda satın alınıyor. Sadece Almanya’da 10 milyon fitness salonu üyesi bulunuyor. Bütün bu üyeler gerçekten de üyeliklerini kullanarak salona gidiyor olsaydı 8700 salon aşırı doluluk nedeniyle denetimlere takılıp, kapatılırdı. Kendine bir SUV alan kullanıcıların her biri kırlara, bayırlara yani doğaya çıkıyor olsaydı doğaya verdikleri zarar nedeniyle yasaklanırlardı. Oysa SUV pazarı büyümeye ve büyüdükçe yeni üyeler kazanmaya devam ediyor. Pazardaki bu büyüme sona ermiş değil. Pazar gelişmeye ve yeni üyeler kucaklamaya devam ediyor. SUV pazarının en yeni üyesi ise Allspace. Daha uzun ve opsiyonel olarak yedi koltukla donatılabilen Tiguan.
İlginizi çekebilir
Aslında bu görevi bugüne kadar grup bünyesindeki Çek üreticinin temsilcisi Kodiaq tek başına üstleniyordu. Skoda Kodiaq, VW Allspace ile ilk bakışta büyük oranda benzeşiyor gibi görünüyor. Ama sadece öyle görünüyor. Taht kavgasına ortak olmak üzere karşılaştırmaya bir de Japon dahil oluyor: Nissan X-Trail. Her biri de benzinli motor ve manuel şanzımanlı. Bakalım ipi kim birinci göğüslüyor?
X-Trail: X’in hakkını veremiyor
Üreticilerin işi zor hem de çok zor. SUV müşterilerine broşürlerde vaat ettikleri yaşam tarzını broşürdeki ürünlerle karşılaması güç. Sonuç olarak yaşam tarzı ile kast edilen rafting ve su kayağı gibi sportif aktiviteler değil. Yaşam tarzı çok ama çok daha geniş bir kapsama sahip. Yaşam tarzı tanımlaması altındaki hedef kitle için sportif aktiviteler sadece bu kavramın bir ayağını oluşturuyor. Onlar için örneğin bir televizyonu tekno marketten eve taşımak da yaşam tarzı, çocuklarla bir hafta sonu pikniğine gitmek de yaşam tarzı. Hal böyle olunca pratiklikleriyle övünen SUV’ların bütün bu yaşam tarzı beklentilerini eksiksiz olarak karşılaması bekleniyor.
Açıkçası Kodiaq ve Tiguan’ın vaat ettiği premium havayı Nissan sunmaktan uzak kalıyor. Ancak yolcularını, kaliteli ve derli toplu bir yaşam alanında hakkıyla ağırlamasını da biliyor. Büyük ve son derece kullanışlı bagajda iki adet yükseklik ayarı bulunurken yine bu yükseklik ayarı için kullanılan platformlar aynı zamanda bagaj zemininde bölmeler yaratmak için veya bagaja derinlik katmak için de kullanılıyor. En azından bagajdaki altı ve yedinci koltuklar kullanımda olmadığında.
Nissan’ın ifadesine göre tüm arka koltuklar tiyatro düzenine uygun olarak konumlandırılmış. Böylece çocuklar camdan dışarıya rahat bakabilirken yetişkinler ise ön tarafı daha rahat görebiliyor. Koltukların sunmuş olduğu fonksiyonellik ise tiyatro düzeninde olmaktan çok daha fazlasını bünyesinde barındırıyor. İkinci koltuk sırası kızaklar üstünde ileri-geri kaydırılabiliyor. Yine ikinci koltukların sırtlıkları eğim ayarıyla yolcuya ideal oturma konforu için ayar yapma imkânı da sunuyor. Ayrıca ikinci koltuk sırası iki parça halinde katlanırken, ikinci koltuk sırasının ortasında uzun nesneleri taşımak üzere bir bölme de yer alıyor. Ön tarafta yumuşak dolgu malzemesine sahip koltuklar sürücü ve beraberinde yolcunun vücudunu bir güzel sarıyor. Koltuklar konfor konusunda şikâyete yer vermiyor ama sırtlığın eğim ayarının zahmetli mekanizması can sıkıyor.
Nissan, sonbaharda hayata geçirdiği makyaj kapsamında sürüş destek sistemlerini güncelledi. Örneğin acil durum destek freni artık kamera yerine radarla çalışıyor. Ancak genel kullanım özellikleri makyaj kapsamında değiştirilmedi ve aynen korundu. Önemli fonksiyonlar ergonomik bir şekilde sürücünün elinin altında olacak şekilde konumlandırılırken, ikincil fonksiyonlara ait kumandalar daha kıyıya köşeye serpiştirilmiş durumda. Öyle ki, direksiyon ısıtmasının düğmesini yakıt deposunun kapağını açmak için o bölgeye el attığımızda tesadüfen keşfettik. Bir bilgi ve eğlence sistemi yer alıyor ancak dokunmatik ekran sadece geri görüş kamerasının görüntüsünü net gösteriyor.
Motor kaputunun altında 1.6 litre hacimli turbo benzinli motor görev yapıyor. Nissan bu motoru X-Trail’de vites geçişleri biraz belirsiz olan altı ileri manuel şanzıman ve önden çekişle kombine ediyor. 1.6 litre hacimli direkt enjeksiyonlu motor 2000 d/d itibarıyla homojen bir şekilde çekiş gücü sunmaya başlıyor. İstekli bir şekilde devir çeviren motor biraz gürültülü olsa da 100 km’de 8.0 litre yakıt tüketiyor olmasıyla X-Trail’in tutumlu bir seçenek olmasını sağlıyor.
Motor daha da güçlü olsaydı ön aks gücü yere güvenli bir şekilde aktarmakta zorlanabilirdi. Bu haliyle bile zaman zaman ön aks tekerlekleri zemine tutunmakta zorlanıyor. Öte yandan X-Trail, dinamik bir şekilde virajları kovalama iddiasında da değil. Biraz gergin bir geometriye sahip olan süspansiyon kısa aralıklı yol dalgalanmalarında fazla tepki veriyor. Gergin süspansiyon geometrisine karşın X-Trail virajlarda yana yatma eğilimi gösteriyor. Yeterince direkt çalışmayan ve geri bildirim noktasında da zayıf olan direksiyon sistemi de bol virajlı karayollarındaki sürüş keyfini gölgeliyor. Sistem bütününün yeterince dinamik olmamasında Yokohama marka lastiklerin de payı var. Lastikler, sürüş güvenliğinden ödün vermese de yol tutuşu ve de özellikle fren mesafesini olumsuz etkiliyor.
Konu maliyetler olduğunda Nissan X-Trail elini masaya vuruyor. Üç yıl garanti, en düşük satın alma fiyatı, makul donanım gibi özelliklerle öne çıkan Nissan X-Trail bu karşılaştırmanın galibi olmasa da birçok SUV müşterisinin gönlünü kazanabilir.
Kodiaq: Adını bir ayıdan alıyor
Skoda sıra dışı öğelerle adından söz ettirmeyi seviyor. Şemsiye ve buz kazıyı gibi zaman zaman araçlarında ilginç standart ekipmanlara yer veriyor bu marka. Bu sefer de yeni modelinin ismiyle adından söz ettirdi: Kodiaq. Adını Alaska Boz Ayısından alıyor. 2.5-3.0 metreye varan boyuyla en güçlü ayı türlerinden biri. İsim bu denli iddialı olunca araçla ilgili beklentiler de yüksek oluyor haliyle. İlk bakışta grup içerisinde Tiguan Allspace ile aynı olduğu izlenimini verse de Kodiaq şaşırtıyor çünkü o farklı bir otomobil.
Evet, teknik açıdan VW Tiguan Allspace ile aynı. Aynı fonksiyonellik özelliklerini ve aynı iç mekân genişliğini sunuyor. Tiguan Allspace’ten önce yollara çıktığından iki araç arasındaki farklılıkları ortaya koyan detayları mercek altına almak üzere Kodiaq’tan başlayalım. Tamponun altındaki ayak hareketini algılayan sensörlerin vermiş olduğu komutla elektrikli bagaj kapağının açılmasıyla devasa bir hacim ortaya çıkıyor. Bagaj alanının bittiği yerde ise üç adet bağımsız koltuk göze çarpıyor. Detaylar önemli olduğundan belirtmekte fayda var; Skoda karşılaştırmaya opsiyonel olarak sunulan fonksiyonel bagaj zemini ve altı ile yedinci koltuklar olmadan katılıyor. Bagajda olması gereken bu koltuklar olmadığından arka koltuklar öne doğru katlandığında bir eşik ve bir de katlanma kapağı görüntüsü ortaya çıkıyor ki, bu da uzun nesneleri taşıma noktasında kullanışlılığı olumsuz etkileyecektir.
Tıpkı Volkswagen’in temsilcisinde olduğu gibi arka koltuk sırası kızaklar üzerinde 18 cm kadar ileri-geri kaydırılabiliyor. Böylece kullanım amacına göre diz mesafesi veya bagaj alanı artırılabiliyor. Arka koltuk konfor konusunda oldukça davetkâr. Sırtlık eğim ayarı, koltuk ısıtması, bağımsız klima kontrol paneli, katlanan yastıklara sahip koltuk başlıkları dışında üç kişiyi rahat ettirecek kadar geniş olmasıyla da ikinci koltuk sırası oldukça konforlu bir yapı sergiliyor.
Bu açıdan bakıldığında Skoda Kodiaq şoförlü kullanım için bile tercih edilebilir gibi görünüyor. Arka koltuklar gibi ön koltuklar da konfor noktasında oldukça davetkâr. Geniş bir oturma alanı, akıllıca tasarlanmış ve uygulanmış saklama alanları, kaliteli malzemeler, ergonomik ve kullanışlı bir kokpit ve konforlu koltuklar sürüşün keyifli geçmesi için elinden geleni yapıyor. Konfor odaklı süspansiyon geometrisi paketi tamamlıyor. Yoldaki irice bozuklukları bile süspansiyon sistemi büyük bir olgunlukla karşılayarak yutuyor. Ayarlanabilir süspansiyon sistemi ‘konfor’ modunda tüm darbeleri başarıyla sönümlerken, ‘normal’ modda da yol bozuklukları iç mekâna çok fazla yansımıyor. Hatta sert olması beklenen ‘sport’ modunda bile Kodiaq, Nissan’ın temsilcisine oranla daha konforlu bir tutum sergiliyor. Ancak bu denli konforlu yapının da bir bedeli var. Skoda Kodiaq yol dalgalarında daha fazla salınım ve virajlarda daha fazla yana yatma eğilimi içine giriyor. Gövde yol üzerinde daha bir hareketli. Ancak bu salınımlı ve yana yatma eğilimine sahip Kodiaq’ın sürüş güvenliğinden taviz verdiği anlamına da gelmiyor. Skoda Kodiaq her daim ki, bu noktada dört tekerlekten çekiş sisteminin de katkısı var, yolda güvenli bir şekilde tutunmaya devam ediyor. Süspansiyonun konfor odaklı yapısı kadar geri bildirimi biraz daha zayıf olan ve Tiguan Allspace kadar direkt çalışmayan direksiyon nedeniyle de Skoda Kodiaq, kuzenine oranla daha hantal ve ağırkanlı hissettiriyor.
Aynı gruba mensup iki kuzen en azından motor seçeneği noktasında örtüşüyor. Turbo ile beslenen küçük hacimli benzinli motor ürettiği 150 HP güçle 1.7 ton boş ağırlığa sahip Skoda’yı harekete geçirmekte pek zorlanmıyor. Hatta akıcı bir sürüş sunuyor ve gerektiğinde sportif sürüşleri de destekliyor. Rahatsız eden tek unsur motorun biraz gürültülü çalışıyor olması. Ayrıca dört tekerlekten çekiş sisteminin getirmiş olduğu ek yük nedeniyle Volkswagen’de 8.1 lt/100 km tüketen motor Skoda’nın kaputunun altında 8.7 lt/100 km tüketiyor. Ayrıca güvenlik donanımı da daha zayıf. Tiguan’da yorgunluk algılama ve uyarı sistemi ve şerit takip sistemini standart olarak sunulurken, isteğe bağlı olarak aktif uzun far yardımcısı gibi donanımlarla daha da zenginleştirilebiliyor.
Tiguan Allspace: Bolca yaşam alanı
Bu sefer değil. Volkswagen’in temsilcisi detaya verilen önem, kaliteli malzemeler, son derece okunaklı göstergeler (isteğe bağlı olarak dijital ve head-up display) ve çalışma karakteri yüksek motoruyla ön plana çıkıyor. O da beş koltuklu olarak karşılaştırmaya dahil oluyor. Yedi koltuklu versiyon için kesenin ağzını biraz daha açmak gerekiyor. Onun da arka koltuk sırtlıkları eğim ayarlı, kızaklı arka koltukları ileri-geri kaydırılabiliyor ve arka koltuklar uzaktan düğme hareketiyle katlanabiliyor. Yani fonksiyonellik Skoda’daki kadar kapsamlı. Ayrıca kullanımı da kolay. Markaya has karakteristik bir istisna olarak direksiyondaki ses açma düğmesi ve hız sabitleme sisteminin kumanda paneli Skoda ile farklılık gösteriyor. Volkswagen hız sabitleme sisteminin kumanda düğmelerini direksiyon üzerinde konumlandırırken Skoda, direksiyon kolunun yanına bağımsız bir kol olarak konumlandırıyor.
Önden çekişli Tiguan güç aktarımı noktasında zayıflık gösterse de bunun daha düşük tüketim değeriyle ve daha uygun satın alma fiyatıyla ve biraz daha uzun olan fren mesafesini ise kapsamlı güvenlik donanımlarıyla affettiriyor. Aslında bu örneklemeleri böyle uzatmak olası. Oturma alanı farklılıkları, bagaj hacmi farklılıkları derken liste uzar da uzar ancak bütün bunlar çok minör farklılıklar ve belirgin bir fark ortaya koyamıyor. Sonuç olarak temel aynı.
Öyle gibi görünse de sürüş dinamikleri noktasında işler değişiyor. 105 kg gibi ciddi bir ağırlık farklı söz konusu. 1.4 litre hacimli turbo benzinli direkt enjeksiyonlu motor daha hafif olan Tiguan’ı çok daha kolay harekete geçiriyor. Çalışma karakteri yüksek, tıpkı Skoda örneğinde de olduğu gibi vites geçişleri kolay, vites yolları belirgin, oranları çok iyi ayarlanmış altı ileri manuel şanzımanla uyum içerisinde çalışıyor. Sürüş güvenliği ile de sürücünün yüzünü güldüren Volkswagen daha direkt çalışan direksiyon sistemiyle daha keyifli bir sürüş sunuyor ve virajlara daha istekli dalıyor.
Virajlarda daha stabil bir tutum sergileyen Tiguan Allspace uzun süre bu stabil yapıyı koruyor ve daha az salınıma giriyor. Bu noktada Volkswagen ekibin tercih etmiş olduğu süspansiyon ayarının daha başarılı olduğunu söylemek abartı olmaz.
Tıpkı Kodiaq gibi Tiguan Allspace de adaptif süspansiyon ile yollara çıkıyor ancak Tiguan Allspace’deki süspansiyon tüm sürüş modlarında daha sportif, daha sert bir karakteristik sergiliyor. Sürüş dinamiklerine olumlu yansıyan bu sert karakterli süspansiyon, konu sürüş konforu olduğunda az da olsa ödün vermeyi gerektiriyor çünkü Tiguan Allspace yol dalgalarında biraz daha fazla tepki veriyor ve yol bozukluklarını iç mekânda hissettiriyor. Ancak kesinlikle konforsuz ifadesini hak etmiyor.
Yazı: Sebastian Renz
Fotoğraf: Hans-Dieter Seufert
Sonuç
VW
Kuzenlerden Volkswagen temsilcisi, atak sürüş özellikleri, daha az tüketim ve daha okunaklı göstergeler gibi niteliklerle ipi ilk sırada göğüslüyor.
Skoda
En az onun kadar iyi. Neredeyse… Ama daha yüksek yakıt tüketimi ve dört tekerlekten çekiş sisteminden kaynaklanan daha yüksek fiyat nedeniyle zaferden vazgeçmek zorunda kalıyor.
Nissan
Üçüncülükle yetinmek zorunda kalıyor çünkü karşılaştırmanın diğer iki üyesi kadar atak ve dinamik sürüş özellikleri sergilemiyor. Üstelik onlar kadar konforlu değil ve fren mesafesi de daha uzun.
Son yorumlar