Yakıt fiyatları aldı başını gidiyor, otomobil fiyatları da aynı şekilde… Artık yeni bir otomobil alırken kılı kırk yarmak gerekiyor. Biz de kompakt sınıftaki dört farklı yakıt türüne sahip otomobili bir araya getirdik.
Artan vergiler, ekonomideki dalgalanmalar derken artık benzin ve motorin beş TL’nin üstüne çıkmış durumda. LPG ise neredeyse 3.5 TL’ye dayandı. Otomobillere gelen zamlar da 100 bin TL’yi iyi bir otomobil almak için sınır konumuna getirdi. Zaten masraflı olan otomobil sahibi olmak artık çok daha ince hesap yapmayı zorunlu hale getiriyor. Otomobil satın alırken alacağımız keyiften daha çok masraflarını hesaplamamız acı ama kaçınılmaz bir gerçek olarak karşımızda duruyor.
Her ne kadar kompakt sınıf desem de aslında 100 bin TL’lik bir bütçeyi otomobile ayırmak orta sınıflığı da aşan bir durum. Fakat incelememize konu olan modeller ve markalar kompakt sınıftaki Renault Megane, Hyundai Ioniq (umarım tercih edilir), Skoda Octavia ve Honda Civic olunca başka bir tabir kullanmak mümkün olmadı.
İlginizi çekebilir
Seçtiğimiz dört model de birbirinden farklı motorlara sahip. Renault Megane dizel, Skoda Octavia düşük hacimli turbo benzinli, Hyundai Ioniq hibrit, Honda Civic ise LPG dönüşümlü atmosferik benzinli motora sahip. Bütün modelleri Türkiye’de daha çok tercih edilmesinden dolayı otomatik şanzımanlı olarak istedik.
Fiyatlar
Her dört modelin de hemen hemen birbirine yakın başlangıç fiyatları olduğunu söylemeliyim. Burada bir parantez Hyundai Ioniq için açmak gerekiyor. Diğer modeller baz donanım paketlerine sahipken, Ioniq başlangıç olarak en üst donanım paketiyle satılıyor. O yüzden 124 bin 900 TL’lik başlangıç etiketi biraz fazla gibi durabilir fakat diğer modellerin de yüksek donanım paketleriyle Ioniq’ten daha pahalı olduğunu belirtmeliyim. Renault Megane 1.5 dCi EDC 117 bin 650 TL, Skoda Octavia 1.0 TSI DSG 103 bin 800 TL ve Honda Civic LPG ise 97 bin 900 TL’den başlayan fiyatlara sahipler. Daha önce de belirttiğim gibi artık 100 bin TL iyi sayılabilecek bir otomobile binmek için sınır kabul edilebilir.
Motorlar
Renault Megane’nın kalbinde Fransız markanın uzun yıllardır kullandığı ve hatta Mercedes modellerinde de gördüğümüz 1.5 litrelik 110 HP güç ve 250 Nm tork değerlerine sahip turbo dizel motor yer alıyor. Motorun en büyük hüneri ise performanstan daha çok tüketim değerinde ortaya çıkıyor. Sorunsuzluk konusunda da iyi bir itibara sahip olan dCi motor daha uzun yıllar kullanılacak gibi de duruyor.
İncelememizin en yeni ünitesi ise Hyundai’de bulunuyor. 1.6 litrelik GDI atmosferik motor 105 HP güce sahip, bu motora 43 HP’lik bir elektrik motoru da destek sağlıyor. Benzinli ve elektrikli motorun birleşmesi sonucu 141 HP güç üreten Ioniq, 265 Nm’lik bir tork değerine de sahip. Performans konusunda bu incelemedeki en iyi otomobil olan Ioniq, sessizliğiyle de konfor bakımından en önde olmayı başarıyor.
Skoda ise Volkswagen Grubu’ndan tanıdık olan üç silindirli 1.0 litrelik turbo benzinli motora sahip. Bu motor 115 HP güç ve 200 Nm tork değerleriyle Ioniq’ten sonra en performanslı ünite olmayı başarıyor.
Honda Civic ise atmosferik 1.6 litrelik motoru ile bu incelememizde yer alıyor. 125 HP güç ve 152 Nm tork üreten motorun en büyük farklılığı LPG ile de çalışıyor olması.
Yakıt tüketimleri
Tüketim değerlerine baktığımız zaman teknoloji ne kadar gelişirse gelişsin dizellerin hâlâ en iyi ortalamaları sunduğunu görüyoruz. Renault Megane ortalama 3.8 lt/100 km’lik bir tüketim değerine sahip, onu 3.9 lt/100 km’yle Ioniq takip ediyor. Skoda Octavia 4.8 lt/100 km’lik bir ortalamaya sahipken, Civic ise 6.7 lt/100 km’lik bir değer sunuyor. Civic’in sunduğu yüksek değer LPG’nin diğer yakıtlara oranla ciddi oranda ucuz olmasıyla kapatılıyor.
Hesap
Ufak bir hesaplamayla tüketim olarak 100 kilometrede en hesaplı otomobilin yine dizel motora sahip Megane olduğunu bulabiliyoruz. Megane 100 kilometre yolu 19 TL ile gidebilirken, Ioniq 21.91 TL’ye ihtiyaç duyuyor. Honda Civic ise yüksek tüketim değerine rağmen yakıtının ucuz olması sebebiyle 23.18 TL’lik bir masrafla 100 kilometre yol gidebiliyor. Skoda Octavia ise 26.92 TL’lik bir paraya ihtiyaç duyuyor.
Hesaplamaya bakarsak Megane’ın en ekonomik araç olduğu düşünülebilir fakat dizellerin yüksek başlangıç fiyatı ve bakım maliyetlerini hesaba kattığımızda senede en az 30-40 bin kilometre yapmak gerekir ki aradaki başlangıç fiyatı farkını kapatabilesiniz. Skoda Octavia’da yer alan turbo benzinli motor hem konfor hem de başlangıç fiyatı olarak uygun fakat ne kadar az tüketirse tüketsin oldukça yüksek olan benzin fiyatına takılıyor. Honda Civic ise yüksek tüketimine rağmen LPG’nin ucuz olmasının avantajına sahip. Tabii benzinli motorlu olduğu için de uygun bir başlangıç fiyatına sahip. Buraya kadar her şey normalken bütün düzeni Hyundai Ioniq bozuyor. Dizelden az da olsa daha fazla tüketiyor, başlangıç fiyatı da nispeten yüksek. Fakat bu fiyat fazlalığına neredeyse premium sınıfa yaklaşan bir kabin kalitesi ve donanımı sunuyor. Ayrıca sessiz ve performanslı güç ünitesi bu fiyat fazlalılığını tolere edebiliyor.
Yazı : Özerk Ihlamur
Fotoğraf : Alp Emre Göksel
Sonuç
Ekonomi önemli, ya gelecek?
Aslında konumuz ekonomi ama çok daha önemli bir kriter daha var ki, o da emisyon değerleri… Küresel ısınmanın etkilerlni her gün daha fazla hissederken, bu durumu göz ardı etmemiz pek de olası değil. Evet, dizel motor az yakıyor, ve bu incelemenin en tutumlu ünitesi olmayı başarıyor fakat karbon salımını da en fazla o yapıyor. Hibrit motorun tüketim değeri çok az da olsa dizelden fazla ve yine sadece 100 kilometrede üç TL’lik bir ekstra para cebinizden çıkıyor. Yani yılda 40 bin kilometre gibi bir yol yapma alışkanlığınız yoksa çocuklarınız ve geleceğiniz için hibrit seçmenizi tavsiye ederim. Düşük hacimli benzinli motorlar da iyi bir alternatif ama benzinin çok yüksek litre fiyatı engeline takılıyor. LPG ise her modelde fabrika çıkışı bulunmuyor ve şehir içinde bir çok yasak ile karşılaştıkları için can sıkıcı durumlar yaratabiliyor.
Son yorumlar