İki büyük otomobil üreticisinin amiral gemisi modelleri, dizel motorlarıyla karşı karşıya geliyor. Yeni nesil 5 Serisi, ezeli rakibi E-Serisi’ni tahtından indirebilecek mi?
Her ne kadar premium Alman markaları denildiği zaman Audi’yi saysak da, aslında BMW ve Mercedes arasındaki rekabetin pek de yanına yaklaşamaz. Özellikle üst orta sınıfta yer alan 5 Serisi ve E-Serisi rekabetinin kökleri çok daha önceye dayanıyor. Mercedes, BMW’ye göre bu sınıfta çok daha tecrübeli. E-Serisi’nin tarihi, isimleri farklı olsa da 1953 yılına kadar gidiyor. E-Serisi ismi ise 1993 yılından beri kullanılıyor. BMW ise ilk nesil 5 Serisi’ni 1972 yılında yollara çıkarmıştı. Bu kadar eskiye dayanan rekabet günümüzde hiç değişmeden devam ediyor. 1993 yılında E-Serisi ismine geçen Mercedes, beşinci neslini 2016 senesinde yollara çıkarmıştı. Adeta küçük bir S-Serisi gibi görünen E-Serisi, tasarım olarak oldukça beğenilmişti. 5-Serisi ise yedinci nesliyle tasarım olarak selefinden çok farklı durmuyor. Onun da asıl yeniliği teknolojik altyapısında.
İlginizi çekebilir
Motorlar
BMW ve Mercedes, Türkiye pazarına önem veren iki büyük marka olarak dikkat çekiyor. Ülkemizdeki vergi sistemine uygun motor seçenekleri sunmaya devam ediyorlar. 5 Serisi ve E-Serisi’inde 1.6 litrelik benzinli motorlar bunun en büyük kanıtı. Dizel cephesinde de bir üst vergi dilimine girmeyen 2.0 litrelik ünitelere sahipler. BMW 520d’in kaputunun altında 1995 cc’lik 190 HP güç üreten motor yer alıyor. Bir önceki 5 Serisi’nden de tanıdık olan motor, hem performans hem de tutumluluğu bir arada sunabiliyor. 1750 d/d’de ürettği 400 Nm tork sayesinde alt devirlerden itibaren canlı bir karaktere sahip motor, 1615 kilogramlık 5 Serisi’ni 0’dan 100 km/s hıza 7.7 saniyede çıkartabiliyor.
E-Serisi’nde de yine tanıdık 1950 cc’lik motor yer alıyor. 194 HP güç üreten motor, 400 Nm olan maksimum torkunu 1600 d/d’de veriyor. Ülkemizde sadece dört tekerlekten çekişli olarak satılan E 220 d, doğal olarak arkadan itişli 5 Serisi’nden daha ağır bir otomobil. Fakat bu durum 0’dan 100 km/s hızlanmasını BMW’nin iki salise daha önünde gerçekleştirmesini engellemiyor. Daha alt devirden gelen maksimum tork sebebiyle ve dört tekerlekten çekişle gelen ivmelenme sayesinde E-Serisi, 5 Serisi’nden performans olarak bir tık önde duruyor.
Fakat söz konusu dizel motorlar olduğu için performansdan daha çok önemli olan nokta tüketim değerleri… BMW 520d, fabrika verisi ortalama 4.7 lt/100 km’lik bir tüketim değerine sahip. E-Serisi ise dört tekerlekten çekişli olmanın verdiği ağırlık dolayısıyla, 5 Serisi’nden 0.1 litre daha fazla tüketim değerine sahip. 4.8 lt/100 km’lik ortalama, bu ağırlık fazlasına rağmen E-Serisi için çok başarılı bir rakam. Sonuç olarak her iki otomobilde hem performans hem de tüketim olarak verimli motorlara sahipler. Aralarındaki fark oldukça az…
BMW 5 Serisi sekiz ileri otomatik şanzımana sahip. Vites geçişleri konforlu ve seri. E-Serisi’nde ise dokuz ileri otomatik şanzımana yer verilmiş. 5 Serisi’nin vites geçişleri E-Serisi’nden serilik olarak daha iyi fakat konfor kısmında iki şanzıman da sınıflarının en iyisi olmayı sürdürüyor.
Sürüş dinamikleri
BMW 5 Serisi ve Mercedes E-Serisi arasında asıl farklar sürüş kısmında ortaya çıkıyor. Aslında bu iki markanın ayrıştığı en önemli kısım sürüş dinamikleri… BMW daha sportif bir sürüş sunarken, Mercedes ise daha fazla konfor odaklı bir sürüşe sahip olarak bilinir. Bu aslında yanlış bir tespit değil.
Yeni 5 Serisi de selefleri gibi koltuğuna oturduğunuz andan itibaren sizi gaza basmaya teşvik ediyor. Dizel motorun sesi pek kışkırtıcı olmasa da, arkadan itişin verdiği tat yüksek torkla birleşince keyifli bir sürüşün önü açılmış oluyor. Yere yakın olan sürüş pozisyonu bile aslında BMW ile diğer premium markaların arasındaki tarz farkını gösteren en önemli etkenlerden biri. Süspansiyon sistemi E-Serisi’ne göre daha sert fakat bu sertlik rahatsız edici seviyede değil. Hızlı girilen virajlarda arkadan kayma eğilimi olan 5 Serisi’nin kontrol etmek çok kolay, gaza biraz yüklendiğinizde arka tarafın kendini toparladığını fark ediyorsunuz. Böyle büyük bir otomobilin virajları adeta bir hot hatch gibi alması sanırım BMW mühendislerinin bir sihri olsa gerek. Direksiyon sistemi kusursuz olan 5 Serisi, yoldan gelen bütün tepkileri anında sürücüye iletiyor. Sizden gelen komutları da eksiksiz yerine getiriyor.
E-Serisi ise dört tekerlekten çekişle birlikte biraz daha eğlence tarafından kısıp konfor ve güvenliğe odaklanıyor. Çizgisinden çıkarmanın neredeyse imkânsız olduğu E-Serisi, konforlu süspansiyon sistemiyle size bulutların üzerindeymişçesine bir yolculuk deneyimi yaşatıyor. Direksiyon sistemi BMW kadar net olmasa da yine de başarılı.
Konfor
Mercedes E-Serisi, tartışmaya gerek bırakmayacak şekilde 5 Serisi’nden daha konforlu bir otomobil. Dizel motorun sesini duymak hemen hemen imkânsız, 5 Serisi’nde ise gaza yüklendiğinizde motor sesini kabinin içinde duyabilyorsunuz. Yol sesi olarak da Mercedes mühendisleri BMW’ye göre daha iyi iş çıkarmışlar. E-Serisi’nin süspansiyon sistemi de 5 Serisi’ne göre konfora daha fazla önem veriyor. Her iki otomobilin de koltukları çok rahat fakat 5 Serisi’nin kafalıklarının yumuşaklığı yatağınızdaki yastıkta yatıyormuş hissi yaratıyor.
Donanım
BMW 5 Serisi, E-Serisi’nden daha yeni olmasının meyvelerini donanım kısmında gösteriyor. İki otomobilin anahtarlarını yan yana koyduğunuzda dahi BMW’nin teknolojik üstünlüğünü fark edebiliyorsunuz. Neredeyse bir cep telefonu büyüklüğünde olan anahtar ile 5 Serisi’ni ileri-geri hareket ettirip, klima sistemine müdahale edebiliyorsunuz. Her iki otomobilde de yarı otonom sürüş başarılı şekilde çalışıyor. Pedallara ve direksiyona müdahale etmeden uzun süreli yolculuk yapabiliyorsunuz. Keskin virajlarda ise müdahale etmeye hazır olmalısınız. 5 Serisi’nin multimedya ekranın arayüzü, E-Serisi’ne göre daha kullanışlı. Çözünürlük konusunda ise her iki sistem de evinizdeki televizyon kadar net görünüyor. Tepkileri de oldukça hızlı. Güvenlik donanımları iki modelde de en üst seviyede. Günümüz teknolojilerinin hemen hemen hepsini bünyelerinde barındırıyorlar. Kabinde kullanılan malzeme kalitesi bakımından da iki model arasında şu iyi ya da bu iyi demek çok güç. Fakat bana E-Serisi’nde kullanılan malzeme kalitesi çok az da olsa 5 Serisi’nden daha iyi gibi hissettirdi. İşçilik konusunda her iki model de mükemmele yakın…
Fiyat
BMW 5 Serisi; Sport Line, Prestige, Luxury Line ve M Sport isimli dört farklı donanım seçeneğiyle satılıyor. 420.300 TL’den başlayan fiyatlar, en yüksek donanım seviyesi M Sport’ta 439.900 TL’ye kadar çıkıyor. Dört tekerlekten çekişli modeli tercih ederseniz başlangıç fiyatı 442.400 TL’ye çıkıyor. Mercedes E-Serisi ise Avantgarde, Exclusive ve AMG donanım paketleriyle satılıyor. 441.200 TL’den başlayan fiyatlar, 465.800 TL’ye kadar çıkıyor. Sadece dört tekerlekten çekişle satıldığı için başlangıç fiyatının 520d’den fazla… Her iki modelin dört tekerlekten çekişli modellerinin fiyatları hemen hemen aynı seviyede.
Sonuç
Karar sürüş stilinizde
BMW 5 Serisi ve Mercedes E-Serisi arasında şu ya da bu iyi demek çok zor. Her iki modelin de diğerine üstünlük sağladığı taraflar var. BMW 5 Serisi daha sportif sürüş seven, otomobil kullanırken eğlenmeyi de ihmal etmeyenler için E-Serisi’nden daha iyi bir seçenek. E-Serisi ise konforu ve sakinliği ön planda tutan, güvenli sürüşü sevenler için 5 Serisi’nden daha iyi bir model olacaktır. Başlangıç fiyatları da birbirine çok yakın olduğu için her iki model arasında kalanların işleri bir hayli zor.
Yazı: Özerk Ihlamur
Fotoğraf: Alp Emre Göksel
Son yorumlar