SUV’lar önümüzdeki yıllarda da trend otomobilleri olmayı sürdürecek. Ancak emisyon skandalı sonrası hangi motorun tercih edilmesi gerektiği sıkça sorulmaya başladı. auto motor & sport yeni modelleri ve hangi motorların kullanılacağını gösteriyor…
BMW: Bilindik konseptler, iyileştirilmiş tarifler
Bavyera’nın bir sonraki SUV saldırısı kasım ayında başlıyor. Markanın güncel arkadan itiş platformu CLAR üzerinde yükselecek olan üçüncü nesil X3’te güncel neslin boyutlarında daha geniş bir yaşam alanı ve daha yüksek süspansiyon konforu sunulması amaçlanıyor. Motor seçeneklerini ilk etapta bilindik dört ve altı silindirli güç üniteleri oluşturacak. Yüzde yüz elektrikli bir versiyon için 2019 yılını beklemek gerekecek. 2018’in ilk çeyreğinde yollara çıkacak olan X2’de önden çekişli platforma yer verilecek ve 4×4 versiyonlar da olacak. X1’le aynı boyutlarda ancak daha dinamik görünümlü bir model olmasının üzerinde durulan X2’de buna karşın arkada yeterli bir genişlik sunulacağı iddia ediliyor. Mevcut SUV modelleri arasında X5’te genişlik eksikliği görülmüyor. Ancak yüzde 100 elektrikli bir versiyon henüz gündemde değil. Zaman ne gösterir bilinmez. 2018 yılından itibaren partikül filtreli benzinli motorlar ve NOx depolayıcı katalizörlü ve SCR teknolojili dizellere yer verilecek.
İlginizi çekebilir
Sonuç: X2, zamanın ruhunu yakalarken; yeni X3, güncel X5’in varoluş nedenini sorgulatabilir. Özellikle de elektrikli versiyonuyla.
Audi: Hibrit ve elektrikli yeni SUV’lar
Audi, önümüzdeki üç yılda SUV yelpazesini genişletecek. İkinci nesil Q3 dışında yepyeni Q modelleri de piyasaya çıkacak. Bunlardan ilki olan Q8, BMW X6 gibi SUV-coupe’lere kafa tutacak ve Q7 platformunu kullanacak. Markanın bir diğer yeniliğise orta sınıf SUV Q4 olacak. Audi’nin SUV yelpazesini genişletmesi sadece konvansiyonel modellerle değil aynı zamanda sadece yüzde 100 elektrikli motora sahip yenilikçi modellerle de olacak. Marka içinde C-BEV adıyla kodlanan model 2018’de 500 km menzil ve 500 HP’ye varan güçle Tesla avına çıkacak. 2019 yılında A7 boyutlarında, daha sportif ve basık bir versiyon ESS koduyla karşımızda olacak.
Audi, geleneksel motorlarında dizelleri SCR teknolojisiyle donatırken, bu yılın ortasından itibaren benzinli motorlar da partikül filtresine kavuşacak. Halen dört silindirli benzinli ve altı silindirli dizel hibrit versiyonlara sahip olan marka V6 benzinli bir hibritin de üzerinde çalışıyor.
Sonuç: Emisyon skandalı sonrası keskin bir dönüş. Elektrikli otomobiller için biraz daha beklemek gerekecek.
Mercedes: Tüm sınıflarda daha tutumlu SUV’lar
Daha büyük, daha hafif ve daha tutumlu. Mercedes’te öncelikler ve anahtar kelimeler böyle. Yeni GLE 2018 yılında yollara çıktığında bunları karşılayacak. Bu hedefte en önemli kozlar yeni nesil sıralı altı silindirli ve partikül filtreli motorlar olacak. Yeni nesil sıralı altı silindirli benzinli motorlar bugünün V8’lerinin güç ve tork değerlerini sunarken çok daha tutumlu olacak. Aynı şekilde 4.7 lt’den 455 HP çıkartan V8’in halefi 4.0 lt’den 476 HP üretirken yüzde 10 daha tutumlu olmayı başaracak. Aynı yıl içinde yollara çıkacak olan GLC F-Cell, plug-in hibrit karakterli olacak. Yakıt hücresiyle uzun bir menzil sunacak olan otomobildeki elektrikli motorun şehir içinde 50 km’lik bir menzile sahip olması hedefleniyor. 2019 yılında EQ ailesinin ilk üyesi ortaya çıkacak. Bugünün bir E-Serisi’ne yakın boyutların sunulacağı otomobilin elektrikli sürüş menzili 500 km olacak. Yedi kişilik GLB’de önden çekişli platform kullanılırken, otomobilin plug-in hibrit versiyonu 100 km’lik emisyonsuz sürüş menzili sunacak. Mercedes, o zamana kadar tüm dizel motorlarını SCR teknolojili hale getiriyor.
Sonuç: Daimler modern motor teknolojilerine geçiyor.
Volkswagen: Partikül filtreli benzinliler hazır
VW Grubu, emisyon skandalından bir şeyler öğrenmiş olmalı: Hazirandan itibaren direkt enjeksiyonlu benzinli motorlarda partikül filtresi sunulacak. İlk etapta sadece Tiguan’daki 1.4 TSI’da bu filtreye yer veriliyor. Yeni nesil 1.5 TSI ile donatılan T-Roc ise ilk etapta partikül filtresine sahip olmayacak. Golf’ten biraz daha kısa (4.20 metre) ve yüksek (+15 mm) olan kompakt modelde 1.5 lt’lik TSI dışında 115 HP gücündeki üç silindirli ve 190 HP gücündeki 2.0 lt’lik dört silindirli TSI motorlar sunulacak. Dizel cephesinde 1.6 lt 115 HP ve 2.0 lt 150 HP’lik üniteler hesaba katılıyor. Küçük dizelde SCR teknolojisi yok ve Euro6c normu sıkıntılı olabilir. 412 lt’lik bagaj hacmi Golf’ten fazla olan modelin bir alt sınıfında yer alacak olan T-Cross, yeni Polo platformunda olacak. 2018’de karşımıza çıkacak olan T-Cross’la benzer bir dönemde Touareg de yeni nesliyle gelecek. Otomobilin motor seçenekleri Audi Q7 ile ortak.
Sonuç: VW, benzinli motorları filtre ile donatmaya erken ancak kısıtlı sayıda versiyonla başladı. Dizel motorları sadece SCR sistemiyle tercih etmek gerekli.
Seat & Skoda: SUV gamı genişliyor
Skoda, 4.70 metrelik Kodiaq’tan sonra bu kez bir alt sınıfta Yeti’nin ikinci neslini hazırlıyor. Sonbaharda tanıtılacak olan otomobilin en geç 2018 başında bayilerde olması amaçlanıyor. Birkaç cm uzayacak olan otomobilin tasarımındaki rol model ağabey Kodiaq. 1.2 ve 1.4 lt’lik TSI motorların yerini 1.0 lt ve 1.5 lt’lik yeni nesil benzinli motorlar alıyor. Tüm dizel motorlarda SCR teknolojisine yer verilecek. Benzinli motorlar için partkül filtreleri 2018 yılından itibaren adım adım eklenecek. Yeti’nin altında Fabia boyutlu bir SUV’a yer olup olmadığı henüz kesinleşmiş değil. Seat ise 2017 sonundan itibaren Arona ile Ibiza’ya daha yüksek ve prestijli bir alternatif sunacak. Renault Captur ve Peugeot 2008 gibi modellerle rekabet edecek olan Arona sadece önden çekişli olarak üretilirken dizel motor da sunulacak.
Sonuç: Volkswagen’in Çek ve İspanyol markaları da dizel motorlarda SCR teknolojisine yer verirken, benzinliler için partikül filtresi en erken 2018’de gelecek.
Porsche: Yeni teknolojiler Cayenne’de
Porsche için tasarruf fazla kilolardan kurtulmak anlamına geliyor: 2017 sonunda tanıtılacak olan üçüncü nesil Cayenne’de mühendisler 50 kg civarında hafiflemeye imza atarken, öncelikli hedef benzinli motorlarda bir önceki nesile göre yaklaşık yüzde 40 yakıt tasarrufu elde etmek. Yeni nesil Panamera’dan alınan 440 HP gücündeki 2.9 lt’lik V6 ve 550 HP gücündeki 4.0 lt’lik V8 ikinci nesil Cayenne’deki eşdeğer güç ünitelerine göre yaklaşık yüzde 30 daha güçlü. Porsche, dizel motorlarında bugünden SCR filtreleme sistemine yer veriyor. Plug-in hibrit versiyonda menzil 38 km’den 50 km’ye yükseliyor. Bu versiyonda da bazı 2.9 lt’lik yeni V6 oluşturuyor. Cayenne bir tasarruf modeli olmamayı sürdürecek olsa da yeni neslinde verimliliğin ön planda olduğu bir SUV olacak. Kokpitte yeni Panamera’nın dokunmatik yüzeyli yapısı benimsenirken 12.3 inçlik büyük ekrana da yer verilecek. Gelişmiş asistan sistemler de yeni Cayenne’in elinin güçlü olduğu konuların başında geliyor. Jant koruma asistanı, elektronik salınım dengeleme sistemi ve üç odalı havalı süspansiyon sistemi otomobilin özellikleri arasında yer alacak. Cayenne’de ilk kez sunulacak olan yönlendirilebilir dört tekerlek teknolojisinin temelini Porsche 911 oluşturuyor.
Sonuç: Tüketim düşüyor, menzil artıyor ve Euro6c normu karşılanıyor.
Opel: geleneksel motorlu SUV atağı
Opel, 2017 ortasında yollara çıkacak olan Ampera-e ile yaklaşık 500 km’lik yüksek bir menzili makul bir fiyat karşılığında sunarak fark yaratsa da Ampera-e markanın programındaki tek elektrikli model olarak kalacak. Yeni SUV modelleri Crossland X ve Grandland X, geleneksel tipte içten yanmalı motorlarla sırasıyla ağustos ve kasım aylarında yollarla buluşacak. Bir teselli olarak Opel’in dizel motorlarda en başından itibaren SCR teknolojisine yer verdiğini söyleyebiliriz. Benzinli motorların ne zaman partikül filtresi kullanacağına dair kesin bir bilgi yok. Ancak kanun koyucunun belirlediği tarih gerçekçi görünüyor. Plug-in hibrit konusunda görünürde bir gelişme yok. Peugeot 3008 platformunu kullanan Grandland X’te Peugeot’nun 1.2, 1.6 ve 2.0 lt’lik benzinli ve dizel motorlarına yer verilecekken bir alt sınıftaki Crossland X de ağabeyi gibi PSA platformunda (Citroen C3 Picasso) üretilecek.
Sonuç: Hibrit ve elektrikli motorlar? Opel SUV’larında yok. Benzinli motorlar için partikül filtreleri de henüz açıklanmış değil.
Volvo: Başarı dalgasında sörf zamanı
XC90’ın elde ettiği başarı sonrasında bir alt sınıftaki XC60’ta da aynı tasarım diline yer veriliyor. İlk etapta 2.0 lt’lik benzinli ve dizel motorlarla bu yaz yollara çıkacak olan otomobilin yaklaşık 400 HP güç üretmesi beklenen 4×4 aktarmalı plug-in hibrit (PHEV) versiyonuysa yılın sonunda veya 2018 başında hazır olacak. 2018 sonunda Volvo ilk kompakt SUV’u olan XC40 sahneye çıkartırken PHEV versiyonu da sunulacak olan otomobilde bu versiyon ağabeyinden farklı olarak 200 HP civarında güce ve önden çekişe sahip olacak. Üç silindirli motorlarla birlikte emisyon değerleri düşecek.
Sonuç: Karakterli PHEV! Ne yanlış olabilir ki?
Jaguar & Land Rover: Zengin çeşitlilik
Land Rover yeni Discovery’yi nisan ayında satışa sunuyor. Otomobilin yük bölümünde beş koltuk veya 2500 litrelik hacim mevcutken Almanya başlangıç fiyatı 50 bin 500 Euro. 2018 yılında arazi klasiği Defender ilk kez A’dan Z’ye yenilenmiş bir nesille karşımıza çıkacak. Defender’ın anti kardeşi ise Jaguar logosu taşıyacak: 500 kilometrelik bir elektrikli sürüş menzili sunan I-Pace 2018’de hazır olacak.
Sonuç: Jaguar da daha fazla SUV üretmeye odaklanacağı için İngilizler çeşitlilik açısından standartları belirleyecek.
Nissan & Renault:
Modern tasarım ancak motorlar çok yenilikçi değil
Renault’nun yeni ve başarılı marka tasarımıyla şekillenen Koleos, güncel Nissan Qashqai ile aynı platformu kullanıyor. Nissan’ın başarılı kompakt SUV’u, Koleos’un yola çıkış tarihine yakın bir dönemde makyajlanacak. Otomobildeki kayda değer en önemli değişiklik ProPilot 1.0 adı verilen otoyol asistanı olacak. Öndeki araçla olan mesafeyi koruyan ve sıkışık trafikte dur-kalk hareketini kendi başına gerçekleştiren sistemin önümüzdeki yıldan itibaren otomatik sollama gerçekleştirmesi amaçlanıyor. Nissan’ın açıklamasına göre Qashqai’nin motor seçeneklerinde bir değişiklik yapılmayacak. Başka bir deyişle auto motor&sport’un NOx testinde pek de parlak bir sonuç elde edemeyen SCR’siz dCi dizel motorların kullanımı devam edecek. Benzinli motorlarda partikül filtresinin ne zaman devreye alınacağını iki marka da şimdilik açıklamış değil. Renault Grubu’nun üçüncü yeniliğini bu eylül ayında Frankfurt Otomobil Fuarı’nda sergilenecek olan yeni Duster oluşturacak. Fiyat konusunda önemli bir değişiklik yapılmazken, muhafazakar bir tasarım sunacak olan otomobilin iç mekânının çok daha modern olacağı söyleniyor.
Sonuç:
Yazı: Jens Dralle, Jens Katemann, Birgit Priemer
Bilgisayar çizimleri: Christian Schulte
Son yorumlar